Anbudsoversikt for Mottak, behandling og transport avfall fra IRIS Service AS
Brief
Avløpshåndtering
Iris Service AS trenger tjenester for transport, mottak og behandling av avfall fra ulike miljøtorg i Nordland, fordelt på seks delkontrakter. Disse inkluderer håndtering av farlig avfall, trevirke, deponivarer, og diverse fraksjoner som restavfall, matavfall, papir, plast, og glass- og metall emballasje. Tildelingskriteriene vektlegger pris (12.5 %), oppdragsforståelse og kvalitet (22 %), samt klima og miljø (15 %). Det er krav om kompetanse og erfaring for nøkkelpersonell, samt bruk av IT-løsninger for registrering og rapportering. Leverandøren må også forplikte seg til å bruke relevante lærekandidater eller lærlinger, og ivareta miljømessige forhold med konkrete tiltak for å redusere klimagassutslipp.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Kontraktene gjelder transport, mottak og sluttbehandling av avfallet som samles inn av selskapet. Det er lagt opp til følgende inndeling i delkontrakter, som er nærmere beskrevet i vedlegg 1 og vedlegg 3:Delkontrakt 1: Henting fra miljøtorg, mottak og behandling av småkolli farlig avfall.
Delkontrakt 2: Mottak og behandling av blandet trevirke og impregnert trevirke fra Miljøtorgene Fauske, Vensmoen og Reipå.
Delkontrakt 3: Mottak og behandling av alle deponivarer, fra alle Miljøtorg, utenom fra Vikan.
Delkontrakt 4: Transport, mottak og behandling av avfall fra Miljøtorg Vikan.
Delkontrakt 5: Mottak og behandling av fraksjoner fra Miljøtorgene, utenom fraksjonene som inngår i de fem øvrige delkontraktene.
Delkontrakt 6: Mottak og behandling av oppdragsgivers egenregi-innsamling, dvs. restavfall, matavfall, blandet papir, husholdningsplast og glass- og metalemballasje. Inkludert tilsvarende fraksjoner fra de 3 omlastingsstasjonene.
Varigheten av hver delkontrakt fremgår av vedlegg 1, mens estimert mengde og type fraksjoner i hver delkontrakt fremgår av vedlegg 3.
Tildelingskriterium 1
Pris 1 Pris, beregnet ut fra følgende: 1.1 Vektet tilbudssum, jf. prisskjema, bilag 3.1
Tildelingskriterium 2
Oppdragsforståelse og kvalitet 2 Oppdragsforståelse og kvalitet, vurdert ut fra følgende: 2.1. Kvaliteten på organisering, logistikk, transport- og behandlingsløsninger i forhold til om den foreslåtte gjennomføringen fremstår som robust og realistisk, samt merverdier i forhold til absolutte krav for det samme. Sentrale punkter for vurderingen vil være:
Kompetanse og erfaring for nøkkelpersonell, beskrevet løsning og prosedyrer for henting og transport, bl.a. når det gjelder egnede biltyper, henting til rett tid, løsning for levering/veiing og mellomlagring, hensyntatt reservekapasitet og beredskap ved de skisserte løsningene.
I vurderingen inngår også merverdier innen service og tilgjengelighet mot oppdragsgiver, responstid for retting av leverandørens egne feil og avvik, samt prosedyrer for rapportering og meldinger av avvik.
Samlet vekt er 22 % for delkriterium 2.1.
2.2. Merverdier utover minstekravene ved bruk av IT-løsninger for blant annet registrering, rapportering, utveksling av data og sikkerhet (5 %),
2.3. Forpliktende bruk av relevante lærekandidater eller lærlinger i utførelsen av kontrakten (3 %).
Tildelingskriterium 3
Klima og miljø 3 Klima og Miljø, ut fra en vurdering av følgende: 3.1. I hvilken grad Leverandøren forplikter seg til at avfallet, ved behandling, holdes så langt oppe i avfallspyramiden som mulig, med tilhørende tiltak/metoder for å oppnå dette (15 %),
3.2. Klimagassutslipp fra transport med basis i samlet vurdering av hvordan leverandøren forplikter seg med hensyn til transportavstander/logistikk og drivstoff, der det er transportetappene fra miljøtorgene til leverandørens første mottak/behandlingsanlegg som vurderes (10 %),
3.3. I hvilket omfang miljømessige forhold i utførelsen av oppdraget ivaretas, blant annet med tanke på bruk av miljøledelsessystem, og konkrete miljøtiltak beskrevet for gjennomføringen (5 %).
Tildelingskriterium 4
Pris 1 Pris, beregnet ut fra følgende: 1.1 Vektet tilbudssum, jf. prisskjema, bilag 3.1
Tildelingskriterium 5
Oppdragsforståelse og kvalitet 2 Oppdragsforståelse og kvalitet, vurdert ut fra følgende: 2.1. Kvaliteten på organisering, logistikk, transport- og behandlingsløsninger i forhold til om den foreslåtte gjennomføringen fremstår som robust og realistisk, samt merverdier i forhold til absolutte krav for det samme. Sentrale punkter for vurderingen vil være:
Løsninger for levering/veiing, mellomlagring og behandling, hensyntatt reservekapasitet og beredskap ved de skisserte løsningene.
I vurderingen inngår også merverdier innen service og tilgjengelighet mot oppdragsgiver, responstid for retting av leverandørens egne feil og avvik, samt prosedyrer for rapportering og meldinger av avvik.
Samlet vekt er 22 % for delkriterium 2.1.
2.2. Merverdier utover minstekravene ved bruk av IT-løsninger for blant annet registrering, rapportering, utveksling av data og sikkerhet (5 %),
2.1. Forpliktende bruk av relevante lærekandidater eller lærlinger i utførelsen av kontrakten (3 %).
Tildelingskriterium 6
Klima og miljø 3 Klima og Miljø, ut fra en vurdering av følgende: 3.1. I hvilken grad Leverandøren forplikter seg til at treverket, ved behandling, oppnår en høyere grad av materialgjenvinning eller ombruk enn det som er formulert som minimumskrav i oppdragsgivers kravspesifikasjon, med tilhørende tiltak/metoder for å oppnå dette (6 %),
3.2. Klimagassutslipp fra transport med basis i samlet vurdering av hvordan leverandøren forplikter seg med hensyn til transportavstander, transportmåter og drivstoff, der det er transportetappene fra miljøtorgene til leverandørens første mottak, samt transportetapper/ avfallsmengder til sluttbehandling som vurderes (6 %),
3.3. Forpliktende tiltak utover minstekravene på anlegg, maskiner og utstyr for å redusere klimagass-utslippet ved leverandørens første mottak, bedømt ut fra omfanget av bruk på fraksjonene i den aktuelle delkontrakten, samt i hvilket omfang miljømessige forhold i utførelsen av oppdraget ivaretas, blant annet med tanke på bruk av miljøledelsessystem, og konkrete miljøtiltak ellers ved gjennomføringen (3 %).
Tildelingskriterium 7
Oppdragsforståelse og kvalitet 2 Oppdragsforståelse og kvalitet, vurdert ut fra følgende: 2.1. Kvaliteten på organisering, logistikk, transport- og behandlingsløsninger i forhold til om den foreslåtte gjennomføringen fremstår som robust og realistisk, samt merverdier i forhold til absolutte krav for det samme. Sentrale punkter for vurderingen vil være:
Løsninger for levering/veiing, mellomlagring og behandling, hensyntatt reservekapasitet og beredskap ved de skisserte løsningene.
I vurderingen inngår også merverdier innen service og tilgjengelighet mot oppdragsgiver, responstid for retting av leverandørens egne feil og avvik, samt prosedyrer for rapportering og meldinger av avvik
Samlet vekt er 22 % for delkriterium 2.1.
2.2. Merverdier utover minstekravene ved bruk av IT-løsninger for blant annet registrering, rapportering, utveksling av data og sikkerhet (5 %),
2.3. Forpliktende bruk av relevante lærekandidater eller lærlinger i utførelsen av kontrakten (3 %).
Tildelingskriterium 8
Klima og miljø 3 Klima og Miljø, ut fra en vurdering av følgende: 3.1. I hvilken grad Leverandøren forplikter seg til at avfallet, ved behandling, holdes så langt oppe i avfallspyramiden som mulig, med tilhørende tiltak/metoder for å oppnå dette (16 %),
3.2. Klimagassutslipp fra transport med basis i samlet vurdering av hvordan leverandøren forplikter seg med hensyn til transportavstander, transportmåter og drivstoff, der det er transportetappene fra miljøtorgene til leverandørens første mottak, samt transportetapper/ avfallsmengder til sluttbehandling som vurderes (8 %),
3.3. Forpliktende tiltak utover minstekravene på anlegg, maskiner og utstyr for å redusere klimagass-utslippet ved leverandørens første mottak, bedømt ut fra omfanget av bruk på fraksjonene i den aktuelle delkontrakten, samt i hvilket omfang miljømessige forhold i utførelsen av oppdraget ivaretas, blant annet med tanke på bruk av miljøledelsessystem, og konkrete miljøtiltak ellers i gjennomføringen (6 %).
Tildelingskriterium 9
Oppdragsforståelse og kvalitet 2 Oppdragsforståelse og kvalitet, vurdert ut fra følgende: 2.1. Kvaliteten på organisering, logistikk, transport- og behandlingsløsninger i forhold til om den foreslåtte gjennomføringen fremstår som robust og realistisk, samt merverdier i forhold til absolutte krav for det samme. Sentrale punkter for vurderingen vil være:
Løsninger for levering/veiing, mellomlagring og behandling, hensyntatt reservekapasitet og beredskap ved de skisserte løsningene.
I vurderingen inngår også merverdier innen service og tilgjengelighet mot oppdragsgiver, responstid for retting av leverandørens egne feil og avvik, samt prosedyrer for rapportering og meldinger av avvik.
Samlet vekt er 22 % for delkriterium 2.1.
2.2. Merverdier utover minstekravene ved bruk av IT-løsninger for blant annet registrering, rapportering, utveksling av data og sikkerhet (5 %),
2.3. Forpliktende bruk av relevante lærekandidater eller lærlinger i utførelsen av kontrakten (3 %).
Tildelingskriterium 10
Klima og miljø 3 Klima og Miljø, ut fra en vurdering av følgende: 3.1. I hvilken grad Leverandøren forplikter seg til at avfallet, ved behandling, holdes så langt oppe i avfallspyramiden som mulig, med tilhørende tiltak/metoder for å oppnå dette (12 %),
3.2. Klimagassutslipp fra transport med basis i samlet vurdering av hvordan leverandøren forplikter seg med hensyn til transportavstander, transportmåter og drivstoff, der det er transportetappene fra innsamlingen og fra miljøtorgene til leverandørens første mottak, samt transportetapper / avfallsmengder til sluttbehandling som vurderes (10%),
3.3. Forpliktende tiltak utover minstekravene på anlegg, maskiner og utstyr for å redusere klimagass-utslippet ved leverandørens første mottak, bedømt ut fra omfanget av bruk på fraksjonene i den aktuelle delkontrakten, samt i hvilket omfang miljømessige forhold i utførelsen av oppdraget ivaretas, blant annet med tanke på bruk av miljøledelsessystem, og konkrete miljøtiltak ellers i gjennomføringen (8 %).
Kvalifikasjonskrav 1
Leverandør er registrert i et faglig register i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak.
Dokumentasjon: Firmaattest. Utenlandske leverandører skal fremlegge tilsvarende attest fra foretaksregister i det landet selskapet er etablert.