Oppdragsgiver har behov for å anskaffe en parallell rammeavtale med inntil fire (4) leverandører på levering av timebasert helse- og omsorgstjenester, forutsatt at det er fire (4) egnede leverandører og tilbud.
Tjenesten er hjemlet i lov 24. juni 2011 nr. 30 om kommunale helse og omsorgstjenester;
• § 3-6 nr. 2 avlastningstiltak
• § 3-2 nr. 6
a. helsetjenester i hjemmet
b. personlig assistanse, herunder praktisk bistand og opplæring og støttekontakt
Med helse- og omsorgstjenester siktes det til tilsynstilbud på natt til barn og voksne som på grunn av helsemessige årsaker eller ulike typer funksjonsnedsettelser har et legitimt behov for dette.
Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å utvide avtalen til å gjelde tilsynstilbud på dag og kveld.
Vedtak om oppdrag (avrop) fattes av Sandnes kommune v/Samordningsenheten. Det konkrete behovet vil fremgå av avropet, eksempelvis om det er behov for våken eller hvilende nattevakt, vaktens varighet og så videre.
Tjenestene tildeles ved brukervalg i medhold av FOA § 30-1 (4). Dersom bruker ikke ønsker å foreta et valg, vil oppdragsgiver forespør leverandørene etter rangering fra kontraktstildeling i denne konkurransen. Dersom leverandør rangert som nummer 1 ikke har kapasitet, anledning eller av andre grunner er uegnet til å ta imot bruker, vil oppdragsgiver kontakte neste leverandør på listen, og så videre.
Dersom andre hensyn gjør seg sterkt gjeldende, for eksempel responstid, geografisk avstand, brukerens konkrete behov og lignende, forbeholder oppdragsgiver seg retten til å fritt velge leverandør ved tildeling.
Det forventes at tiltaket kan startes opp innen rimelig tid. Med rimelig tid siktes det til 1 måned etter det er avklart mellom partene at leverandør skal levere tjenester på vegne av kommunen, avhengig av oppdragstype. Leverandør må påregne tidligere oppstart i hastetilfeller.Hovedtrekkene i prosedyrenAnskaffelsen gjennomføres i henhold til lov om offentlige anskaffelser av 17. juni 2016 (LOA) og forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) FOR 2016-08-12-974.
For denne anskaffelsen gjelder forskriftens del II og IV, anskaffelser av helse- og sosialtjenester. Konkurransen baseres på åpen tilbudskonkurranse jf. FOA § 8-3.
Oppdragsgiver planlegger å tildele kontrakt uten å ha dialog med leverandørene utover å foreta eventuelle avklaringer/korrigeringer. Dialog gjennom forhandlinger kan likevel bli gjennomført dersom oppdragsgiver, etter at tilbudene er mottatt, vurderer det som hensiktsmessig. Utvelgelsen vil i så fall bli gjort etter en vurdering av tildelingskriteriene. Det presiseres at ingen leverandører kan forvente dialog om sitt tilbud og dermed må levere sitt beste tilbud.
Videre gjøres det oppmerksom på at tilbud som inneholder vesentlige avvik fra konkurransedokumentene skal avvises etter forskrift om offentlige anskaffelser § 9-6 (1) b). Oppdragsgiver kan avvise tilbud som inneholder avvik fra anskaffelsesdokumentene, uklarheter eller lignende som ikke må anses ubetydelige jf. FOA § 9-6 (2) jf. § 24-8 (2).
Leverandøren oppfordres derfor på det sterkeste til å følge de anvisninger som gis i dette konkurransegrunnlaget med vedlegg og eventuelt stille spørsmål ved uklarheter gjennom EU-Supply til oppdragsgivers kontaktperson.