Tildelingskriterium 3Klima- og miljøkrav gir klart bedre klima- og miljøeffekt
Begrunnelse for hvorfor klima- og miljøkrav gir klart bedre klima- og miljøeffekt:
Etter FOA § 7-9 annet ledd skal Tromsø kommune som oppdragsgiver vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent som hovedregel.
Det følger av FOA § 7-9 fjerde ledd første punktum at oppdragsgiver kan erstatte klima- og miljøhensyn i tildelingskriteriene med klima - og miljøkrav dersom det er klart at dette gir bedre klima- og miljøeffekt. Tromsø kommune har etter beste evne undersøkt mulighetene for å vektlegge 30% miljø i forbindelse med denne anskaffelsen. Vi har gjennomført to høringer hvor en har bedt om innspill på miljø. Vi har lest i gjennom DFØs miljøveileder for å finne relevante kriterier og hatt møte med DFØs miljøtelefon hvor vi har etterspurt innspill.
Med dette som bakgrunn, har vi kommet frem til at i denne anskaffelsen vil det være klart bedre å ivareta miljø og klimahensyn gjennom krav i kravspesifikasjonen enn ved tildelingskriteriene.
Første høringsrunde ved denne anskaffelsen ble gjennomført høsten 2023. Det var usikkert hvorvidt vi skulle klare å kunngjøre denne anskaffelsen før 2024. Vi valgte derfor å be om innspill til miljø, men fikk ikke noe særlig til innspill på dette punktet. Det er nærliggende å anta at leverandørmarkedet ikke prioriterte å komme med innspill til miljø ettersom vi fra innkjøp ikke var på det tidspunktet forpliktet til å vektlegge miljø tretti prosent.
DFØ har en miljøveileder som har til hensikt å gi innspill til hvilke miljøkriterier leverandørene kan stille ved de enkelte anskaffelseskategoriene. Personløftere er helseutstyr som utfører løft av personer. Det foreligger ikke noen kategorier i miljøveilederen hvor personløftere faller naturlig inn under. De mest nærliggende kategoriene i veilederen synes å være IKT-utstyr og møbler, noe som også Miljøtelefonen sa seg enig i.
Etter å ha lest gjennom disse to kategoriene, så tenkte vi det ville være aktuelt å se nærmere på forhold som miljømerkinger, transport og batterilevetid. Disse kunne vi muligens ha innlemmet inn under tildelingskriteriet miljø og valgte å lufte dette ved en ny høringsrunde.
Andre høringsrunde ble gjennomført januar 2024. Det ble spesifisert tydelig at hovedregelen er at vi skal vekte miljø tretti prosent og at vi trenger innspill fra leverandørmarkedet. Vi hadde i utkastet foreslått vektlegging av miljø i forbindelse med transport av varene. Vi hadde også etterspurt om de fantes noe form for miljømerking innenfor dette segmentet.
Vi mottok tre høringssvar. Når det gjelder kriteriet om miljøvennlig transport ble det påpekt av flere at den utgjør en ubetydelig del av miljøbelastningen når det kommer til personløftere. Videre ble det påpekt at det ikke finnes noe form for miljømerking av personløftere og seil. Produktene dekkes av produktstandarden ISO-10535 som stiller blant annet krav til konstruksjon og materialbruk. ISO-10535 legger derfor rammene for hvilke materialer som kan brukes i forbindelse med personløftere. Produktene vil derfor hovedsakelig bestå av samme materialer.
En leverandør trakk frem i sitt høringssvar at vi burde vektlegge bærekraftsrapporter, ISO, Miljøfyrtårn og lignende. Imidlertid er dette forhold vi kan kreve gjennom kvalifikasjonskrav/kravspesifikasjonen. I tillegg kan en ikke vektlegge et selskaps bærekraftsrapport hvis den ikke kan knyttes til de produktene som skal anskaffes.
Innspill som vi synes er aktuelle å ta med i tildelingskriteriene er batterilevetid, batterityper og garantiperiode. Imidlertid er dette forhold som vi kan stille som krav og det ble vi også oppfordret til av leverandørene. I tillegg er det noe uklart hvorvidt en kan si levetid, batteritype og garantiperiode kan anses å være tilstrekkelig for å forsvare en vekting på 30%.
Et annet forhold som kunne tenkes å ta med i tildelingskriteriet miljø er å vektlegge bruk av resirkulert jern og aluminium. Leverandøren som trakk frem dette presiserte at de jobber for å få det til, men er ikke i mål. Et tildelingskriterium hvor en vektlegger graden av resirkulert jern og aluminium i personløfterne kunne vært en godt tildelingskriterium. Men ettersom dette ble fremhevet av kun en leverandør (som ikke er i mål med dette) og ikke nevnt av de andre, så er det høyst usikkert hvorvidt leverandørene kan levere på dette.
På den bakgrunn mener vi den beste klima og miljøeffekten ivaretas gjennom krav i kravspesifikasjonen.
Kvalifikasjonskrav 2Betaling av skatt, mva. og andre offentlige avgifter
Ved dette kravet kreves det at leverandør må ha ordnede forhold med hensyn til betaling av skatt, arbeidsgiveravgift og merverdiavgift. Leverandør skal ikke ha vesentlige restanser.