Nærøysund kommune har til hensikt å anskaffe elektroniske samhandlingstavler for helsesektoren, jfr. kommunestyrevedtak 143/2024. Anskaffelsen gjennomføres som en konkurranse med forhandling og deles inn i 2 trinn.
Trinn 1 gjelder forespørsel om å delta i konkurransen (prekvalifisering). Frist for å levere forespørsel om å bli kvalifisert: 5. mai 2025Trinn 2 gjelder konkurranse med forhandling (tilbudsinnlevering og forhandling). Frist for kvalifiserte leverandører til å inngi tilbud:2. juni 2025Det vises til dokumenter vedlagt i denne kunngjøring.Hovedtrekkene i prosedyrenNærøysund kommune har, i kommunestyret 17. desember 2024, vedtatt en anskaffelse av personellbesparende teknologi. I saksfremlegget heter det blant annet:«Det er en rekke løsninger som har potensial for å forenkle og automatisere arbeidsoppgaver for de ansatte. Med unntak av ulike former for pasientheiser er slik teknologi i liten grad i bruk i Nærøysund kommune. Denne planen vil, i likhet med Helsepersonellkommisjonen, legge til grunn “prinsippet om at oppgaver der personellet ikke har direkte kontakt med pasienter, brukere eller pårørende, automatiseres i størst mulig grad.”»En av de beskrevne løsningene i saksfremlegget er elektroniske samhandlingstavler:«Elektroniske samhandlingstavler benyttes i dag av tjenestekontor, døgnbaserte tjenester (helsehus, sykehjem, øyeblikkelig hjelp døgnopphold, hjemmebaserte tjenester og bemannede boliger i en rekke kommuner. Den skreddersydde tavlen gir oppgave- og prosesstøtte for ansatte og ledere. Fra tavlen kan man også samhandle med andre avdelinger. Det bidrar til gode pasientforløp, pasientsikkerhet, pasientflyt og samhandling, effektive tjenester og innsikt for tjenesteforbedring. Brukeroppfølgingen er standardisert med gjennomtenkte sjekklister og frister. Det sikrer effektiv og individuelt tilpasset oppfølging i tråd med lovverk, nasjonale føringer og faglige krav. Pasientsikkerhet og tavlemøter: Tavlen gir sanntids oversikt over alle brukere med oppfølgingsstatus og skår på avdelingens fokusområder. Fokus velges per avdeling og kan være områder fra Pasientsikkerhetsprogrammet, hva som er viktig for bruker, faglige mål, avtalte møter, smitte, risiko for vold/trusler eller annet. Samhandling og pasientflyt: Tavleløsningen sikrer sømløs brukeroppfølging i avdelingen og i overgang mellom avdelinger. Når flere avdelinger er involvert kan de samarbeide via tavlene. De ser kartleggingsresultater fra hverandres avdelinger og kan sende beskjeder. Avdelingen kan overføre en bruker til en annen avdelingstavle, og velge hvilken informasjon som skal følge med. Datafangst og rapportering: Datafangst skjer ved daglig bruk av tavlen. Rapporter og grafer om kvalitet og effektivitet genereres automatisk. Avdelingene kan se detaljer, historikk og sammenligne seg med andre.»Terminologi Nærøysund kommune har gjennomført en markedsdialog hvor vi oppfatter at begrepet «tavle» dekker et bestemt datasett som presenteres på en digital flate (storskjerm, PC-skjerm, nettbrett eller mobiltelefon). Datasettet tar alltid utgangspunkt i brukernes navn og tildelt tjeneste (vedtak), men de ulike tjenestene har ulik skrive- og lesetilgang og kan få datasettet tilpasset egne behov slik at de mest relevante data vises (tavle).