Beskrivelse
Oppdragsgiver er opptatt av at rammeavtalen skal ivareta hensynet til miljø, herunder å redusere miljøbelastningen for anskaffelsen og fremme et grønnere skifte gjennom å redusere klimagassutslipp. Oppdragsgivers endelige mål er at alle leveringer til kommunen skal skje på måter som er miljøvennlig og med kjøretøy som reduserer miljøbelastningen. Ved evalueringen av miljø for denne anskaffelsen vil oppdragsgiver premiere tilbud basert på de kjøretøyene som vil benyttes til gjennomføringen av denne tjenesten. Det vil kontraktsfestes at leverandør skal opprettholde minimum samme andel elektriske kjøretøy i kontraktsperioden. Dette gjelder vareleveranser innenfor kommunegrensene jamfør kravspesifikasjonen. Det er leverandørens evne til å gjennomføre transporten utslippsfritt som gir uttelling. Derfor vil kjøretøyparken som skal benyttes i transporten være relevant å gjøre rede for. Dette innebærer for eksempel at en leverandør som fra kontraktsstart har to elektriske varebiler (100% utslippsfritt) vil få flere poeng enn en leverandør som i tillegg til de to elektriske varebilene også har en bensindrevet varebil (⅔ utslippsfri levering). Det forventes at leverandøren under utførelse av oppdraget minimum opprettholder en tilsvarende andel slik at den totale miljøbelastningen ikke påvirkes negativt. Oppdragsgiver legger til grunn følgende inndeling av drivstoffteknologi: 100% elektrisk motor, Øvrig drivstoff: bensin/diesel/hybrid. Følgende forhold gir også uttelling i evalueringen: Utslippsfrie kjøretøy som er tilgjengelige fra kontraktsstart oppnår høyeste score. Senere innfasing av kjøretøyene vil gi mindre poeng. Det gis poeng for innføring av elektrisk kjøretøy innført i løpet av kontraktens 2 første år.
Evalueringsmetode
Dokumentasjon av miljøvennlig varelevering innenfor kommunegrensene: Leverandør må fylle ut vedlegg 3 - liste over kjøretøy (miljø). Leverandør må i listen over kjøretøy fylle ut registreringsnummer og hvilken drivstoffteknologi kjøretøyet benytter. Leverandøren må også fylle ut startdatoen (måned og år) for kjøretøyet i kontraktsperioden og eventuell sluttdato (måned og år) dersom kjøretøyet ikke skal benyttes lengre i kontraktsperioden. Hvis leverandør ikke har tilgang til registreringsnummer, for eksempel hvis de benytter eget transportselskap (Posten, Bring, DHL, Postnord, osv.), så må dette kommenteres i egen rute i Vedlegg 3. Det samme gjelder der leverandør skal fase inn elektriske biler i løpet av de 2 første avtaleårene. Dette må i så fall også redegjøres for i egen rute i Vedlegg 3. Vi ber leverandør om å benytte kolonne I merket "kommentar eller tilleggsopplysninger" for dette. Man kan maksimalt oppnå 30 poeng på dette miljøkriteriet. For informasjon av evaluering av kriteriet, se ark c "evalueringsmodell" vedlegg 4 - liste over kjøretøy (miljø). Poengsummene vil ikke normaliseres.