Formålet med anskaffelsen er å dekke SPK sitt behov for kjøp av innfordringstjenester, herunder innfordrer utestående krav på vegne av oppdragsgiver. Avtalen skal sikre at innfordringen gjøres i henhold til god inkassoskikk og relevante lover og regler.
Avtalen om innfordringstjenester skal bidra til effektive arbeidsprosesser og skal i utgangspunktet omfatte innfordringstjenester knyttet til premie, pensjon, boliglån samt til pensjonsordningen for Apotekvirksomhet. Dette stiller krav både til leverandørens systemløsninger, rutiner og effektivitet i innfordringsprosessen, samt respons- og betjeningstid overfor SPK. SPK skal inngå en avtale med en leverandør som påtar seg å innfordre utestående krav på våre vegne.Hovedtrekkene i prosedyrenAnslått økonomisk verdi på avtalen er kr. 2 000 000 – 2 500 000,- ekskl. mva. for hele avtaleperioden (4 år). Estimatet bygger på innrapportering fra forrige leverandør om salærinntekter for 2024 som utgjorde kr. 500.000 ekskl. mva. Estimatet er ikke forpliktende for SPK i ny avtale. Rammeavtalens maksimale verdi settes til kr. 2.500.000, - ekskl. mva.
I 2024 oversendte SPK til inkasso 110 saker med hovedstol på ca. 29 000 000,-. Det garanteres ikke for at omfanget blir tilsvarende dette i avtaletiden. Det må følgelig påregnes at omfanget av saker vil endres i løpet av avtaleperioden, og det samme gjelder kravenes størrelse og øvrige tall for 2024 som nevnt i punktene i avsnittet under.