Beskrivelse
Ifølge FOA § 7-9 (4) kan kriterier iht. FOA § 7-9 etter andre og tredje ledd erstattes av krav der dette gir en klart bedre klima- og miljøeffekt. For denne anskaffelsen er det ønskelig å benytte unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 (4). Rammeavtalen vil ha en varighet på i første omgang ett år og deretter en mulig gjensidig opsjon på 1+1+1 år. Omsetning for rammeavtalen er på ca. 180 mill. kr. Totalt inklusive opsjonssår. Dei enkelte avropene vil variere i størrelse, tiltak og geografisk plassering. Vi har ikke på utlysningstidspunktet oversikt over omfanget av tiltak og hvilke midler som blir tilgjengelig. På utlysningstidspunktet kjenner vi ikke til art og omfang av klima- og miljøpåvirkningen på de ulike arbeidene som vil bli utført og påvirkningen vil også kunne variere fra avrop til avrop. Nøyaktig sted for gjennomføring av alle arbeidene er heller ikke kjent på utlysningstidspunktet. Prosjektet vurderer derfor det som lite sannsynlig at tilbydere har mulighet til å komme med egne planer og tiltak for ivaretakelse av klima og miljø ved tilbudsinnlevering. Klima-/miljøgevinsten anses således som liten om man bruker miljø som tildelingskriteria i denne anskaffelsen. Prosjektet vurderer at klima- og miljøeffekten ved anskaffelsen vil bli bedre ivaretatt ved å stille klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen og kontraktsbestemmelsene for denne anskaffelsen. Selv om vi ikke kjenner til art og omfang av klima- og miljøpåvirkningen i de ulike avropene er det vurdert at de største klimaavtrykkene og miljøbelastningene for anskaffelsen totalt sett er knyttet til massehåndtering, transport og produksjon. Massehåndtering, transport og produksjon I denne rammeavtalen er det derfor lagt opp til å bruke mest mulig av de massene som er tilgjengelig på stedet for å minimere transport og produksjon av masser utenfra. Det er og stilt krav om at entreprenør skal gjenbruke det som kan gjenbrukes, og leverer planer for alle masser i prosjektet. For eksempel legges det opp til å bruke stein som er sprengt ut internt i prosjektet i stedet for å kjøre til knust stein utenfra til sprengstein- og forsterkning-slag ved breddeutvidelser, og det vil i størst mulig grad benyttes avgravingsmasser (løsmasser) og utsprengt fjell/stein til tilbakefylling og utslaking av skråninger i nærområdet. Prosjektering skal ha sterkt fokus på massebalanse for å redusere transport, og gjenbruk av dagens veg, for eksempel gjennom breddeutvidelse i stedet for å bygge ny veg gjennom urørt natur. I tillegg til å legge til grunn slike klima-/miljøhensyn ved prosjektering og utarbeidelse av kravspesifikasjonen har vi også stilt klima-/miljøkrav i selve kontraktsbestemmelsene. Statens vegvesen stiller følgende krav i kontrakt: Kjøretøy og maskiner • Minimumskrav til kjøretøy, og maskiner og anleggsgjennomføring. 90% av personellkjøretøy og varebiler med en totalvekt under 3,5 tonn som benyttes i kontraktsarbeidet skal være utslippsfrie. C4 6.3 • Bergsikring; Minst 50% av utstyret skal være nullutslippsfri. C4 6.3 • Trafikkavvikling; Ledebiler som benyttes skal være 100% utslippsfri. C4 6.3 Dokumentasjon: Liste over aktuelle kjøretøy under 3,5 tonn som tenkes benyttet. C4 6.3 Massedisponering og gjenbruk • Entreprenøren skal gjenbruke masser så langt dei er eigna til formålet. C4 11