Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen har inngått en rammeavtale med R. Nielsen Entreprenør AS for utførelse av TS-tiltak og mindre vedlikeholdstiltak i Vestland fylke. Avtalen har en varighet på 1 år med opsjoner på 1+1+1 år, og har en estimert totalverdi på 180 millioner kroner inkludert mva. Det ble stilt krav om at 90% av personellkjøretøy og varebiler under 3,5 tonn skal være utslippsfrie, minst 50% av bergsikringsutstyret skal være nullutslippsfritt, og ledebiler skal være 100% utslippsfrie. Entreprenøren skal også gjenbruke masser der det er egnet. 13 tilbud ble mottatt.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
R. Nielsen Entreprenør AS
Antall mottatte tilbud
13
Kontraktsverdi
180 000 000 kr
Maksimal rammeavtaleverdi
Opptil 180 000 000 kr

Om anbudet

    Kontraktsarbeidet omfatter utførelse av TS-tiltak og mindre vedlikeholdstiltak. Kontrakten er utformet som en rammeavtale med varighet på 1 år med gjensidig opsjon på +1+1+1 år. (estimert totalverdi inkludert opsjoner, totalt 4 år, 180 mill kr inkl mva.)

    Kontakt navn
    Tone Gunn Myhre
    Kontakt telefon
    +90 203259
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet for å gjennomføre kontrakten.

    Leverandøren skal ha en egenkapitalandel i prosent på minst 10 %.

    Gjennomsnittlig årlig omsetning de siste tre år skal som et minimum tilsvare årsomsetningen på kontrakten.

    Leverandøren og sentrale kontraktsmedhjelpere bør ha en gjennomsnittlig H1-verdi for de siste tre år lavere enn 15. Dersom H1-verdien er høyere enn 15, skal det redegjøres for utviklingstendensen for H1-verdien og eventuelt F-verdien, som vil uttrykke alvorligheten i eventuell høy H1-verdi. Dersom leverandøren er et arbeidsfellesskap (leverandørgruppe), gjelder kravet for hver enkelt av deltakerne. H1-verdien er definert som antall arbeidsulykker med fravær i forhold til utførte timeverk multiplisert med 10 opphøyd i 6.

    Leverandøren kan om nødvendig støtte seg på andre virksomheters kapasitet for å oppfylle kravene til økonomisk og finansiell kapasitet og/eller kravene til tekniske og faglige kvalifikasjoner.

    Flere leverandører kan delta i konkurransen i fellesskap. Fellesskapet må sørge for nødvendig dokumentasjon av at alle kvalifikasjonskravene er oppfylt. Oppdragsgiver vil vurdere hver enkelt leverandør i fellesskapet opp mot bestemmelsene om avvisning, jf. § 9-5 og § 24-2, dette med unntak av bestemmelsen i § 9-5 (1) bokstav a) og § 24-2 (1) bokstav a) oppfyllelse av kvalifikasjonskrav, som vil bli anvendt på fellesskapet samlet sett. Leverandørene som deltar i fellesskap vil bli vurdert under ett for kvalifikasjonskravene, med unntak av kravene om leverandørens organisatoriske og juridiske stilling, dokumentasjon for fravær av avvisningsgrunner, skatteattester og fullmakt for opplysninger om skatt og avgift (OSA). Oppdragsgiver krever at den leverandør som oppfyller kravene til relevant erfaring skal utføre tjenestene eller bygge- og anleggsarbeidene som krever slike kvalifikasjoner.

    En leverandør som er nyetablert og som ikke kan framlegge all dokumentasjon som påkrevet, må være særlig nøye med å dokumentere og sannsynliggjøre at han likevel har forutsetninger for å gjennomføre kontrakten. Det er særlig viktig at slike leverandører kan dokumentere en tilstrekkelig stor arbeidsstyrke for gjennomføring av kontrakten, herunder tekniske og faglige kvalifikasjoner. For nyetablerte leverandører presiseres det at det er leverandørens evne som sådan til å gjennomføre kontrakten som vurderes, ikke enkeltpersoners kompetanse isolert sett. Også leverandører som har etablert seg innenfor et nytt fagområde kan anses som nyetablerte.

    Leverandøren skal levere det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) sammen med tilbudet. Bestemmelsene om avvisning på grunn av forhold ved leverandøren fremgår av anskaffelsesforskriften § 24-2. Det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) gjelder som foreløpig dokumentasjon bl.a. for at det ikke foreligger slike avvisningsgrunner. Ytterligere krav til dokumentasjon for fravær av avvisningsgrunner fremgår av anskaffelsesforskriften § 24-7, eventuelt også § 24-5 (1) dersom dokumentasjon av slike tiltak er aktuelt. Attester som nevnt i § 24-7 (1) bokstav a) og b) skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen eller tilbud. Dersom de nødvendige attester/dokumenter for å dokumentere fravær av avvisningsgrunner ikke utstedes i leverandørens hjemstat eller den staten hvor han er etablert, eller dersom de ikke dekker alle avvisningsgrunnene som nevnt i anskaffelsesforskriften § 24-2 (1) bokstav b, (2) og (3) bokstav a og b, gjelder det utfylte ESPD skjemaet som dokumentasjon for disse forholdene. Oppdragsgiver vil kunne foreta egne undersøkelser knyttet til leverandørens virksomhet, herunder deltakere i et leverandørfellesskap og støttede virksomheter til leverandøren, samt øvrige forhold som er relevant for å vurdere hvorvidt leverandøren kan kvalifiseres.

    Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt utstedt av kompetent organ i leverandørens hjemstat, eller det land hvor leverandøren er etablert. Attesten skal dokumentere om leverandøren har oppfylt sine forpliktelser til å betale skatter, avgifter og trygdeavgifter. Attesten skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen eller tilbud.

    Som et ledd i Statens vegvesens kamp mot arbeidslivskriminalitet, herunder svart arbeid og sosial dumping, er det inngått en samarbeidsavtale mellom Statens vegvesen og Skatteetaten. I denne forbindelse krever Statens vegvesen av alle sine leverandører en signert fullmakt som gir Statens vegvesen en utvidet rett til et ubegrenset antall ganger å innhente opplysninger om sine leverandørers og underleverandørers skatte- og avgiftsmessige forhold som angitt i fullmakten. Dersom vinnende leverandør ikke allerede har en gyldig signert fullmakt registrert hos Statens vegvesen/oppdragsgiver, skal fullmakt signeres av vinnende leverandør etter at tildelingsbrev er mottatt, men før kontraktsignering. Det gjøres oppmerksom på at kravet om signert fullmakt også gjelder for alle hovedleverandørens underleverandører. Hovedleverandøren skal kontraktsfeste signeringsplikten nedover i leverandørkjeden. Før signering av kontrakt kreves det imidlertid kun signert fullmakt fra hovedleverandør, med mindre underleverandøren benyttes for å oppfylle et kvalifikasjonskrav i konkurransen. I så fall skal signert fullmakt foreligge fra både hovedleverandør og underleverandør. Signert fullmakt fra øvrige underleverandører må være levert og godkjent av oppdragsgiver før de kan benyttes i kontrakten/prosjektet. Oppdragsgiver gjør oppmerksom på at det kan være aktuelt å avvise den leverandør og eventuelle underleverandører som i tildelingsbrevet er innstilt som vinner av konkurransen, dersom det etter tildeling, men forut for signering av kontrakt, mottas opplysninger fra Skatteetaten om manglende oppfyllelse av skatte- og avgiftsforpliktelser mv. Tildelingen kan derfor ikke anses endelig før det foreligger en vurdering av de innhentede opplysninger som ikke endrer oppdragsgivers tildelingsbeslutning. Det presiseres at hvis det ikke mottas signert fullmakt fra hovedleverandør og eventuelle underleverandører som er benyttet i kvalifiseringen, vil dette kunne anses som et vesentlig forbehold til kontrakten som vil medføre at både hovedleverandør og eventuelle underleverandører avvises fra konkurransen.

    Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak. Kravet gjelder også virksomheter som leverandøren støtter seg på.

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra: Vegbygging, Plastring, Natursteinsmuring, Bergsikring.

    Leverandøren skal ha kapasitet og evne til å håndtere forutsette og uforutsette forhold i kontrakten.

    Leverandøren skal tilby tilstrekkelig bemanning for å utføre kontrakten.

    Leverandøren skal ha teknisk og faglig kompetanse og relevant erfaring hos nøkkelpersonell som tilbys for å utføre kontrakten.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen

    Beskrivelse

    Ifølge FOA § 7-9 (4) kan kriterier iht. FOA § 7-9 etter andre og tredje ledd erstattes av krav der dette gir en klart bedre klima- og miljøeffekt. For denne anskaffelsen er det ønskelig å benytte unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 (4). Rammeavtalen vil ha en varighet på i første omgang ett år og deretter en mulig gjensidig opsjon på 1+1+1 år. Omsetning for rammeavtalen er på ca. 180 mill. kr. Totalt inklusive opsjonssår. Dei enkelte avropene vil variere i størrelse, tiltak og geografisk plassering. Vi har ikke på utlysningstidspunktet oversikt over omfanget av tiltak og hvilke midler som blir tilgjengelig. På utlysningstidspunktet kjenner vi ikke til art og omfang av klima- og miljøpåvirkningen på de ulike arbeidene som vil bli utført og påvirkningen vil også kunne variere fra avrop til avrop. Nøyaktig sted for gjennomføring av alle arbeidene er heller ikke kjent på utlysningstidspunktet. Prosjektet vurderer derfor det som lite sannsynlig at tilbydere har mulighet til å komme med egne planer og tiltak for ivaretakelse av klima og miljø ved tilbudsinnlevering. Klima-/miljøgevinsten anses således som liten om man bruker miljø som tildelingskriteria i denne anskaffelsen. Prosjektet vurderer at klima- og miljøeffekten ved anskaffelsen vil bli bedre ivaretatt ved å stille klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen og kontraktsbestemmelsene for denne anskaffelsen. Selv om vi ikke kjenner til art og omfang av klima- og miljøpåvirkningen i de ulike avropene er det vurdert at de største klimaavtrykkene og miljøbelastningene for anskaffelsen totalt sett er knyttet til massehåndtering, transport og produksjon. Massehåndtering, transport og produksjon I denne rammeavtalen er det derfor lagt opp til å bruke mest mulig av de massene som er tilgjengelig på stedet for å minimere transport og produksjon av masser utenfra. Det er og stilt krav om at entreprenør skal gjenbruke det som kan gjenbrukes, og leverer planer for alle masser i prosjektet. For eksempel legges det opp til å bruke stein som er sprengt ut internt i prosjektet i stedet for å kjøre til knust stein utenfra til sprengstein- og forsterkning-slag ved breddeutvidelser, og det vil i størst mulig grad benyttes avgravingsmasser (løsmasser) og utsprengt fjell/stein til tilbakefylling og utslaking av skråninger i nærområdet. Prosjektering skal ha sterkt fokus på massebalanse for å redusere transport, og gjenbruk av dagens veg, for eksempel gjennom breddeutvidelse i stedet for å bygge ny veg gjennom urørt natur. I tillegg til å legge til grunn slike klima-/miljøhensyn ved prosjektering og utarbeidelse av kravspesifikasjonen har vi også stilt klima-/miljøkrav i selve kontraktsbestemmelsene. Statens vegvesen stiller følgende krav i kontrakt: Kjøretøy og maskiner • Minimumskrav til kjøretøy, og maskiner og anleggsgjennomføring. 90% av personellkjøretøy og varebiler med en totalvekt under 3,5 tonn som benyttes i kontraktsarbeidet skal være utslippsfrie. C4 6.3 • Bergsikring; Minst 50% av utstyret skal være nullutslippsfri. C4 6.3 • Trafikkavvikling; Ledebiler som benyttes skal være 100% utslippsfri. C4 6.3 Dokumentasjon: Liste over aktuelle kjøretøy under 3,5 tonn som tenkes benyttet. C4 6.3 Massedisponering og gjenbruk • Entreprenøren skal gjenbruke masser så langt dei er eigna til formålet. C4 11

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Rammeavtale mindre vegarbeid Hordaland 2025
Lokasjon
Estimert verdi
180 000 000,00 kr
Varighet
1 år

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner