Beskrivelse
Anskaffelsen gjelder en rammeavtale for mindre vegarbeider for et større geografisk område, med stor variasjon i art og omfang. Det konkrete arbeidene vil bli bestilt gjennom mindre avrop, men rammeavtalen skal dekke Europa- og riksveger innenfor gamle Sogn og Fjordane fylke, som i dag er en del av Vestland fylke. Kontraktsarbeidet skal etter planen starta opp nyåret 2026 og kontrakten er utformet som en samlekontrakt med varighet på 1. år med gjensidig opsjon på 1+1+1. år. I denne konkurransen er det ikke oppstilt tildelingskriterium etter anskaffelsesforskriften § 7-9. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan kriterier iht. FOA § 7-9 etter andre og tredje ledd erstattes av krav der dette gir en klart bedre klima- og miljøeffekt. Og for denne anskaffelsen er det ønskelig å benytte denne unntaksbestemmelsen. Rammeavtalen vil ha en varighet på 1. år og deretter muligheter for gjensidige opsjoner. Omsetning for rammeavtalen er på ca. 180 mill. kr. Totalt inklusive opsjonssår. På utlysningstidspunktet har vi ikke oversikt over hvilke midler som blir tildelt, men de vil være stor variasjon mellom størrelse, geografisk plassering og omfang på de ulike avrop. Derfor er det på utlysningstidspunktet ukjent hvilke klima- og miljøpåvirkningen en på de ulike arbeidene vil påføre, og en må regne med stor variasjon mellom de ulike avrop. Nøyaktig sted for gjennomføring av alle arbeidene er heller ikke kjent på utlysningstidspunktet. Prosjektet vurderer derfor det som lite sannsynlig at tilbydere har mulighet til å komme med egne planer og tiltak for ivaretakelse av klima og miljø ved tilbudsinnlevering, og det vil ikke være mulig for oppdragsgiver å vurdere/vekte tilbudene opp mot hverandre. Prosjektet vurderer at klima- og miljøeffekten ved anskaffelsen vil bli bedre ivaretatt ved å stille klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen og kontraktsbestemmelsene for denne anskaffelsen. Selv om vi ikke kjenner til art og omfang av klima- og miljøpåvirkningen i de ulike avropene er det vurdert at de største klimaavtrykkene og miljøbelastningene for anskaffelsen totalt sett er knyttet til massehåndtering, transport og produksjon. Statens Vegvesen stiller følgende standardkrav i kontrakt: Sertifisering innen ISO14001, C2 punkt 22.1 Krav om at maskiner og kjøretøy minimum har Euro 6 og steg 5 motorer, C4 punkt 2.3. At det ikke skal benyttes større kjøretøy enn det som er nødvendig for å utføre aktuelle oppgave, C2 punkt. 34. Krav til at maskiner er utstyrt med egnet absorpsjonsmiddel, C2 punkt 32.9. Med fler. Ytterligere klima- og miljøkrav i denne kontrakt er som følger: C4 punkt 3.3 - Krav til kjøretøy og maskiner Alle dieseldrevende kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 5 godkjennelse. Byggherren kan derimot på forespørsel godkjenne spesialbygde kjøretøy med lågere EURO-klasse. Bergsikring; Minst 50% av utstyret skal være nullutslippsfri. Trafikkavvikling; Leiebiler som benyttes skal være 100% utslippsfri. C4 punkt 3.5 - Massehåndtering, transport og produksjon Byggherre skal gjennom prosjektering legge opp til mest mulig gjenbruk av de massene som er egnet og tilgjengelig på stedet, for å minimere transport og produksjon av masser utenfra. Dette skal byggherre følge opp ved å sørge for at entreprenør utarbeider egnede planer som viser hvordan masser skal håndteres, mellomlagres, transporteres og legges ut. Det er derfor satt følgende krav i C4 punkt 3.5: Entreprenør skal legge en plan for mest mulig gjenbruk av masser, for å minimere produksjon og transport av masser. Entreprenør skal sammen med byggherre ha fokus på massebalanse gjennom planlegging og gjennomføring av oppdragene. Entreprenør skal der det er formålstjenlige alternativer velge materialer som gir lavest klimaavtrykk, dette vil byggherre bestille i det enkelte avrop. Konklusjon Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.