Cobrief Logo
Brief

Anleggs- og infrastrukturbygging

Statens Vegvesen trenger en rammeavtale for mindre vegarbeid i gamle Sogn og Fjordane fylke (nå en del av Vestland fylke) over 1 år med opsjoner på 1+1+1 år, med en maksimal totalverdi på 180 millioner kroner. Kontraktsarbeidet omfatter ulike TS- og vedlikeholdstiltak som skoging, siktutbedring, natursteinsmuring, bussholdeplasser, vegutbedring, kantforsterking, utskifting av overvannssystem og rekkverk. R. Nielsen Entreprenør AS har sannsynligvis kontrakten i dag. Tildelingskriteriet er laveste pris (100%). Det stilles krav til at alle dieseldrevne kjøretøy og maskiner skal ha minimum EURO 6 og STEG 5 godkjennelse, minst 50% av utstyret for bergsikring skal være nullutslippsfritt, og leiebiler for trafikkavvikling skal være 100% utslippsfrie. Entreprenøren skal også legge en plan for mest mulig gjenbruk av masser for å minimere produksjon og transport, samt velge materialer med lavest klimaavtrykk der det er formålstjenlig.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Kontraktsarbeidet omfatter utførelse av ulike TS- og vedlikeholdstiltak, i området gamle Sogn og Fjordane fylke. Avtalen kan benyttes når Statens Vegvesen ønsker å få utført ulike tiltak som passer inn i arten til rammeavtalen. Avtalen vil kunne omfatte flere avrop og/eller mini konkurranser, der produksjonen hovedsakelig er knytta til mindre vedlikeholdstiltak ute i dagen, og det vil for kvart avrop/minikonkurranse bli utarbeida en egen bestilling. Følgende liste viser eksempel på tiltak rammeavtalen er forventa å omfatte. Dette er ment som eksempel, og det kan komme tiltak som ikke er lista opp: - Skoging og vegetasjonsrensk. - Siktutbedring. - Natursteinsmuring, plastring og erosjonssikring. - Bussholdeplass, passerings- og møtelommer. - Etablere/vedlikehold av busslommer og sette opp le-/ og sykkelskur - Vegutbetring, ny vegoverbygging, kantstein asfaltering og betongarbeider. - Kantforsterking, Arbeider med vegens sideterreng og fjellskjæringer. - Utbedring/utskifting av overvannssystem. - Betong- og stålrekkverk. I samme området er det ulike rammeavtaler for vedlikeholdstiltak, og byggherre avgjør hvilken avtale som er best egnet, eller om tiltaket skal lyses ut som egen konkurranse. Det er ikke fastlagt hvilke tiltak som skal gjennomføres, dette blir klart når finansiering av kvart avrop er avgjort.

    Kontakt navn
    Tone Gunn Myhre
    Kontakt telefon
    +90 203259
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt utstedt av kompetent organ i leverandørens hjemstat, eller det land hvor leverandøren er etablert. Attesten skal dokumentere om leverandøren har oppfylt sine forpliktelser til å betale skatter, avgifter og trygdeavgifter. Attesten skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen eller tilbud.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Laveste pris

    Beskrivelse

    Anskaffelsen gjelder en rammeavtale for mindre vegarbeider for et større geografisk område, med stor variasjon i art og omfang. Det konkrete arbeidene vil bli bestilt gjennom mindre avrop, men rammeavtalen skal dekke Europa- og riksveger innenfor gamle Sogn og Fjordane fylke, som i dag er en del av Vestland fylke. Kontraktsarbeidet skal etter planen starta opp nyåret 2026 og kontrakten er utformet som en samlekontrakt med varighet på 1. år med gjensidig opsjon på 1+1+1. år. I denne konkurransen er det ikke oppstilt tildelingskriterium etter anskaffelsesforskriften § 7-9. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan kriterier iht. FOA § 7-9 etter andre og tredje ledd erstattes av krav der dette gir en klart bedre klima- og miljøeffekt. Og for denne anskaffelsen er det ønskelig å benytte denne unntaksbestemmelsen. Rammeavtalen vil ha en varighet på 1. år og deretter muligheter for gjensidige opsjoner. Omsetning for rammeavtalen er på ca. 180 mill. kr. Totalt inklusive opsjonssår. På utlysningstidspunktet har vi ikke oversikt over hvilke midler som blir tildelt, men de vil være stor variasjon mellom størrelse, geografisk plassering og omfang på de ulike avrop. Derfor er det på utlysningstidspunktet ukjent hvilke klima- og miljøpåvirkningen en på de ulike arbeidene vil påføre, og en må regne med stor variasjon mellom de ulike avrop. Nøyaktig sted for gjennomføring av alle arbeidene er heller ikke kjent på utlysningstidspunktet. Prosjektet vurderer derfor det som lite sannsynlig at tilbydere har mulighet til å komme med egne planer og tiltak for ivaretakelse av klima og miljø ved tilbudsinnlevering, og det vil ikke være mulig for oppdragsgiver å vurdere/vekte tilbudene opp mot hverandre. Prosjektet vurderer at klima- og miljøeffekten ved anskaffelsen vil bli bedre ivaretatt ved å stille klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen og kontraktsbestemmelsene for denne anskaffelsen. Selv om vi ikke kjenner til art og omfang av klima- og miljøpåvirkningen i de ulike avropene er det vurdert at de største klimaavtrykkene og miljøbelastningene for anskaffelsen totalt sett er knyttet til massehåndtering, transport og produksjon. Statens Vegvesen stiller følgende standardkrav i kontrakt: Sertifisering innen ISO14001, C2 punkt 22.1 Krav om at maskiner og kjøretøy minimum har Euro 6 og steg 5 motorer, C4 punkt 2.3. At det ikke skal benyttes større kjøretøy enn det som er nødvendig for å utføre aktuelle oppgave, C2 punkt. 34. Krav til at maskiner er utstyrt med egnet absorpsjonsmiddel, C2 punkt 32.9. Med fler. Ytterligere klima- og miljøkrav i denne kontrakt er som følger: C4 punkt 3.3 - Krav til kjøretøy og maskiner Alle dieseldrevende kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 5 godkjennelse. Byggherren kan derimot på forespørsel godkjenne spesialbygde kjøretøy med lågere EURO-klasse. Bergsikring; Minst 50% av utstyret skal være nullutslippsfri. Trafikkavvikling; Leiebiler som benyttes skal være 100% utslippsfri. C4 punkt 3.5 - Massehåndtering, transport og produksjon Byggherre skal gjennom prosjektering legge opp til mest mulig gjenbruk av de massene som er egnet og tilgjengelig på stedet, for å minimere transport og produksjon av masser utenfra. Dette skal byggherre følge opp ved å sørge for at entreprenør utarbeider egnede planer som viser hvordan masser skal håndteres, mellomlagres, transporteres og legges ut. Det er derfor satt følgende krav i C4 punkt 3.5: Entreprenør skal legge en plan for mest mulig gjenbruk av masser, for å minimere produksjon og transport av masser. Entreprenør skal sammen med byggherre ha fokus på massebalanse gjennom planlegging og gjennomføring av oppdragene. Entreprenør skal der det er formålstjenlige alternativer velge materialer som gir lavest klimaavtrykk, dette vil byggherre bestille i det enkelte avrop. Konklusjon Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner