Rammeavtalen, heretter kalt Avtalen, skal dekke Kundens behov for tjenester innen området rådgivende tjenester. Formålet med Avtalen er å sikre Kunden tilgang til rådgivere med riktig kompetanse, til riktig pris, når Kunden trenger det.Hovedtrekkene i prosedyrenLeverandøren må ha personell med følgende kompetanse:Arkitekt (ARK)Interiørarkitekt (IARK)Landskapsarkitekt (LARK)Rådgivende ingeniør bygg (RIB)Rådgivende ingeniør brann (RIBr)Rådgivende ingeniør elektro (RIE)Rådgivende ingeniør varme, ventilasjon og sanitærteknikk (RIV)Energirådgiver (RE)Rådgivende ingeniør RITBRådgivende ingeniør miljø (RIM)SHA-koordinator (KU og KP)OppmålingstjenesterRådgivende ingeniør lyd og akustikk (RIA)Byggeledelse/ByggherreombudProsjektledelseArealplanlegger (arealforvaltning og utvikling med fokus på areal- og ressursforvaltning og vernehensyn)Rådgivende ingeniør vegRådgivende ingeniør VARådgivende ingeniør VA prosessRådgivende ingeniør VA maskinHydrogeologHydrologIngeniørgeologRådgivende ingeniør geoteknikkPersonell som gjennomfører geotekniske undersøkelserTrafikkplanlegger (teknisk og trafikkvurderinger/planlegger)Leverandøren må i tillegg ha tilgang til rigg/utstyr til å gjennomføre grunnundersøkelser. Kunden forventer i kontraktsperioden å ha behov for rådgivende tjenester i forbindelse med prosjekter av ulik størrelse og kompleksitet, herunder nybygg, tilbygg/påbygg, ombygging, rehabilitering, rekreasjonsområder, vann og avløp, veg og ledninger og lignende. Kunden vil i tillegg rådgivende tjenester i forbindelse med planprosesser og utredninger av ulik størrelse og kompleksitet. Kundens behov for rådgivende tjenester kan være innen:PlanfasenBestillingsfasen (hvor mandat gis)UtredningsfasenProsjekteringsfasen (skisseprosjekt, forprosjekt og detaljprosjekt)KonkurransefasenKontraheringsfasen (fra tilbud til kontrakt)Bygg- og anleggsfasenOverleveringsfasenEvalueringsfasenReklamasjonsfasenOppdragene kan være mindre oppdrag på noen timer, eller oppdrag som strekker seg over lengre tid. Kunden forbeholder seg retten til å variere innsats etter behov, og styre dette i forbindelse med bestilling av hvert enkelt oppdrag, heretter kalt avrop.
Hovedbrukere av avtalen er enhetene teknisk drift (VA, Veg & Trafikk, Park & Idrett), bygg og eiendom og planseksjonen.
Alle enheter/avdelinger/seksjoner hos Kunden skal kunne bruke avtalen.