Stortinget ønsker helhetlig oversikt over vareflyt og lagerhold. Største identifiserte behovshaver er Eiendom og serviceavdelingen. Seksjonen leverer tjenester innen eksempelvis renhold, eiendomsdrift og bespisning. Avdelingen har ansvar for møbler og inventar, bygningsdeler, reservedeler, arrangementsutstyr samt generell post- og vareflyt i hele Stortinget. Bygningsmassen er på opp mot 70.000 kvadratmeter. Omtrent 2000 kvadratmeter er areal avsatt til ulike lagringsformål. Både internt i egen bygningsmasse, men også eksternlager. Når det gjelder volum, så mottar vi omtrent 5000 transporter per år, i snitt er dette 20 biler per dag. Alle leveranser går via ett mottak, men det er flere brukere og interessenter av systemet. I dag er varehåndteringen i hovedsak overlatt til bestiller. Lageroversikten er derfor lagt til hvert enkelt fagområde. Dette gjør at oversikten i dag er personavhengig.
Det er behov for ett lagersystem, men det er også ønskelig med system for – eller integrasjon mot materiellforvaltning/ inventar og annen vareflyt. Stortinget følger i hovedsak statlige innkjøp og benytter Unit4 og DFØ e-handel.
Markedsundersøkelsen er ikke en konkurranse, men et ledd i forberedelsene til en eventuell fremtidig anskaffelse. Undersøkelsen legger ingen bindende føringer for en senere konkurranse og er ikke forpliktende. Deltakelse er frivillig.
Frist for besvarelse av markedsundersøkelsen er: 13.10.2025. Besvarelsen sendes inn som melding i Mercell.