Beskrivelse
Anskaffelsen gjelder prosjekt Rv. 13 Skredsikring Ylvisåker. Anleggsområdet ligger i Sogndal kommune, like vest for Ylvisåker, mellom Sogndal og Leikanger.
Kontraktarbeidet skal etter planen starte opp våren 2025 og har ei byggetid på 6-8 månadar.
Hovedarbeidet som skal utføras, er levering og montering av fanggjerde og steinsprangnett.
Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til produksjon av fanggjerde inkl. frakt og bruk av spesialmaskiner.
De fleste maskiner som utfører denne type arbeid er spesialmaskiner som markedet ikke har elektriske alternativer til, og derfor kan det ikke settes krav til EL-maskiner på denne kontrakten. Hadde markedet tilbud elektriske spesialmaskiner vil likevel en tilrettelegging av strøm til lading trolig ikke gi noen positiv miljøeffekt, ettersom lokasjon på prosjekt vil kunne være langt fra etablert infrastruktur og varighet på prosjekt vil være kortvarig. Derfor vil fremføring/tilrettelegging av dette antagelig bidra negativt til miljøet totalt sett, ettersom en får utslipp under selve fremføring og en får utvidet arbeidsområdet i den lokale faunaen.
Mye av den forventet klima-/miljøgevinsten i dette prosjektet oppnås ved kravspesifikasjon i kontrakt.
Det er sett krav til at fanggjerde skal tilfredsstille kategori A i EAD 340059-00-0106, det er et krav vi må følge pga. kvalitet og levetid. Fanggjerde er et komplekst system som er designa for å ta opp destruktive laster. En EPD vil ta for seg prosessen med produksjon og transport, men det er ikke mulig å vekte heile levetida til gjerdet på en EPD generelt. Skredområder er forskjellige, og det er ulikt både hvor mange og hvor store treff et gjerde vil ta.
Gjerdesystem som får positive utslag på EPD inneholder gjerne så lite stål som mulig. Utfordringa er at de lette fanggjerdene er mindre hardføre enn kraftig bygde fanggjerder. Selv om de tilfredsstiller minstekrava i godkjenninga så vil den totale miljøbelastninga i mange tilfelle bli større enn ved etablering av kraftige fanggjerdesystem. Dei lette fanggjerdene blir mer øydelagt ved treff enn de kraftige. Det kan føre til at en må erstatte heile fanggjerdet i staden for enkelte komponenter som er tilfellet for kraftige fanggjerder.
Statens vegvesen stiller følgende krav i kontrakt:
• ISO 14001, C1 pkt. 11 og C2 pkt. 22.
• Det blir sett krav til at alle maskiner og kjøretøy skal minimum ha Euro 6 og steg 4.
• I hvert av årene i kontrakten skal minst 100 % av alle kjørte meter med lette kjøretøy være
utslippsfri.
a) Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelse: Personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G).
b) Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på
helelektrisk eller hydrogen.
• Det skal ikke benyttes større kjøretøyer enn det som er nødvendig for å få utført aktuell
arbeidsoppgave. C2 pkt. 34
• Alle maskiner skal være utstyrt med egnet absorpsjonsmiddel, C2 30.9
• Krav om å redusere bruk av aggregat etc. på fossilt drivstoff, ved å benytte seg av
tilgjengelig strømnett der det er mulig på:
o Brakkerigg.
o Lysmast.
o Kompressor.
o Etc.
Dette er momenter som er utvalgt til denne kontrakt, ettersom dette er krav byggherre kan måle/kontrollere gjennom hele kontraktsperioden og eventuelt sanksjonere etter C2, pkt. 38.
Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.