Konkurransen gjelder etablering av skyløsning, samt helhetlig leveranse av IT-drift og relaterte tjenester. En ønsket sluttilstand innen 31.12.2026 er at Tønsberg Kommune har en fullverdig arkitektur som ivaretar alle tjenester og oppgaver en norsk kommune har, som bl.a. innebefatter følgende:
at oppdragsgiver har overtatt ansvar for alle tjenester og systemer som Jarlsberg IKT i dag leverer og yter til kommunen.
at programvareporteføljen i størst mulig grad er SaaS
at tjenester som f.eks. nettverk, klient- og møteromsutstyr, print, sikkerhetshåndtering og backup kjøpes i markedet som primært en “tjeneste/as-a-service".
at andre tjenester utføres av oppdragsgiver selv eller via leie av kompetanse
Listen er ikke nødvendigvis uttømmende, så tanken er at IT-partner bistår kommunen med å oppfylle alle kommunens behov.
En ønsket sluttilstand innen 31.12.2028 er at hele programvareporteføljen er skybaserte SaaS-tjenester hvor oppdragsgiver har forvaltnings- og oppfølgingsansvar, og hvor kommunen har etablert et godt samarbeid med leverandører og IT-partner innen tjenesteutsatte områder som har resultert i en robust organisasjon som er fremtidsrettet, innovativ og økonomisk optimal.
Anskaffelsens verdi anslås til: Over EØS terskelverdi. Volumet er et estimat og er ikke bindende for oppdragsgiver. Det er vanskelig å fastsette en mer eksakt verdi, da oppdragsgivers behov for uttak av tjenester vil variere.
For nærmere informasjon viser vi til anskaffelsesdokumentene.
Et utkast til selve konkurransegrunnlaget er lagt ved dette kvalifiseringsgrunnlaget. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å foreta mindre, ikke vesentlige endringer i dette grunnlaget før leverandører inviteres til å gi tilbud.Hovedtrekkene i prosedyrenOm denne fasen (TRINN 1):
Konkurransen gjennomføres i henhold til lov om offentlige anskaffelser av 17. juni 2016 nr. 73 (LOA) med tilhørende forskrift av 12. august 2016 nr. 974 (FOA), samt de bestemmelser som fremgår av dette konkurransegrunnlaget.
Konkurransen gjennomføres som Anskaffelsesprosedyre etter forskriftens Del I og III. Ved denne prosedyreformen kan alle interesserte leverandører levere forespørsel om å delta i konkurransen. Leverandører som er kvalifisert, vil bli invitert til å gi tilbud.
Om den senere tilbudsfasen (TRINN 2):
Det vil kunne skje en første reduksjon av antall tilbud før forhandlingene på bakgrunn av de tildelingskriteriene som er oppgitt i 1.3 i trinn 2, med den vektingen som er oppgitt der. Det kan også bli gjennomført reduksjon av antall tilbud underveis i forhandlingene. Forhandlinger vil kun bli gjennomført dersom oppdragsgiver, etter at tilbudene er mottatt, vurderer det som hensiktsmessig. Leverandøren må derfor levere inn sitt beste tilbud, og kan ikke forvente å bli invitert til forhandlinger. Det vil kunne forhandles om alle sider ved tilbudet og det vil bli ført referat fra forhandlingene. Revidert tilbud må inngis skriftlig.
Oppdragsgiver har satt av tid til forhandlinger fredag 16.05.2025. Tilbydere bes om å holde av dagen.
Oppdragsgiver viser til at unntakene etter forskriftens §13-2 a, c og d kommer til anvendelse for anskaffelsen.
Anskaffelsen er kunngjort i DOFFIN- og TED- databasen.