Estimert årlig omfang utgjør ca. 1,0 mill. eks. mva., men avtalen vil være gyldig for ett uttak på inntil 2,5 mill. eks. mva. per år, totalt 10,0 mill. eks. mva. over avtalens levetid på 4 år. Omfanget av tjenestene vil variere fra år til år, avhengig av hvilke prosjekter som blir gjennomført innen drift, vedlikehold. Kjøpsvolum er retningsgivende og forplikter ikke oppdragsgiver. Det oppgitte omfanget er et estimat basert på tidligere uttak.
For ytterligere informasjon om anskaffelsens innhold vises det til vedlagt bilag.Hovedtrekkene i prosedyrenDenne anskaffelsen har som formål å sikre Våler kommune tilgang til regelmessige og behovsstyrte tjenester knyttet til bruk av suge- og spylebil, samt håndtering og tømming av slam. Våler kommune, heretter omtalt som oppdragsgiver, har behov for å inngå en rammeavtale med en leverandør som kan tilby slike tjenester i henhold til gjeldende krav og behov. Avtalen omfatter vedlikehold og rengjøring av avløpssystemer, inkludert kummer, rørledninger og annen infrastruktur relatert til vann og avløps-pumpestasjoner. I tillegg inkluderer avtalen innsamling og transport av slam og avløpsvann fra slamavskillere og fra hoved renseanlegget i Svinndal. Omfanget er hovedsakelig offentlige ledninger, men leverandør skal kunne filme stikkledning fra hovedledning. Leverandøren skal også håndtere tømming av mobiltoaletter ved kommunale arrangementer og anlegg, samt tømming av fettutskillere og gjennomføring av rens av sandfang og sluk på kommunale bygg og veier. Hasteoppdrag som tining av vannrør kan være aktuelt.
Leverandøren forplikter seg til å overholde de til enhver tid gjeldende bestemmelsene i forurensningsloven §26, samt kommunens egne forskrifter særlig §6 tømming og håndtering av slam. Det stilles også krav til at leverandøren følger gjeldende regelverk for transport og deponering av slam. Det forventes at leverandøren til enhver tid holder seg oppdatert på endringer i lovverket, og forskriftene er tilgjengelige via www.lovdata.no.