Tønsberg kommune ønsker å anskaffe utførende for et nytt byrom i Tønsberg kommune. Kontrakten som benyttes er NS8407:2011. Den søndre delen av Storgaten, ved Gunnarsbørparken, fremstår i dag som lite attraktiv; med bredt gatesnitt, dårlig lesbarhet og slitent gatelegeme. Det historiske bygningsmiljøet og parkområdet kommer ikke til sin rett. Parkeringsløsningenes utforming medfører rygging ut i gata, og området fremstår mer som en parkeringsplass enn bygate.Hovedtrekkene i prosedyrenTrinn 1: Eksisterende, skråstilte parkeringsplasser med ladetilbud langs Gunnarsbøparken flyttes over til motsatt side av Storgaten, som kantparkering. Dette gir en mer trafikksikker løsning for syklende, ved at biler ikke rygger ut i gaten, samt bidrar til å tilgjengeliggjøre og åpne opp mot Gunnarsbøparken fra Storgaten. Løsningen innebærer at den nordre adkomsten til Storgaten 2B (Rema1000 og XXL) flyttes til Svend Foyns gate, for å gi bedre plass til kantparkering. En slik adkomstløsning ligger inne i vedtatt reguleringsplan for området. Ved å flytte adkomsten til Svend Foynsgate, vil biltrafikken i Storgaten reduseres og gi bedre vilkår for sykling i gaten. Trinn 2: Ny sykkelløsning blir en videreføring av løsning nord i Storgaten hvor sykkel og kjøretøy deler kjøreareal, og sykkel gis særlig oppmerksomhet ved bruk av sharrows (oppmerking for sykkel i kjørebane). I enden av Storgaten ledes syklende over på gs-vei mot Stoltenbergs gate og bilister kan kjøre videre til parkeringsplassen ved Mamutkrysset. Systemskiftet for de syklende markeres ved at gategulvet gis utforming og materialer som angir retning og signaliserer at her skjer ferdsel på de myke trafikantenes premisser.