Formålet med anskaffelsen er å sikre en god reguleringsplanprosess inkludert planprogram, og byggeplan for bygging av ny Tretten bru. Det er vesentlig for oppdragsgiver at leverandøren bidrar til smidige prosesser og legger til rette for den senere anskaffelsen av utførelsesentreprise. Det er videre viktig at det er en effektiv prosess som sikrer fremgang til oppstart bygging høsten 2027. For ytterligere beskrivelse av oppdraget og oppdragsgivers målsettinger vises det til oppdragsbeskrivelsen i kap. 7.Hovedtrekkene i prosedyrenTretten bru (bygd 2012) kollapset 15.august 2022. Bruen knyttet øst og vestsiden av Tretten sammen og er en del av Fv. 254. Bruen var ei fagverksbru i stål og tre. Hovedspennet var 70 meter og totalt var bruen 148 meter lang med to kjørefelt og fortau. Umiddelbart etter brukollapsen ble det igangsatt arbeid for å få på plass midlertidig bru. Midlertidig bru, beredskapsbru utlånt av Statens vegvesen, kom på plass sommeren 2023. Midlertidig bru har 10-års godkjennelse.
Samtidig med arbeidet med midlertidig bru ble det startet arbeid vedrørende plassering og brutype for ny permanent bru. Det ble først utarbeidet en mulighetsstudie, hvorav fire ulike plasseringer ble vurdert. Her ble det vedtatt plassering ny bru i nærheten av eksisterende bru. Plasseringen måtte da bli rett oppstrøms eller nedstrøms, da eksisterende plassering var “beslaglagt” av midlertidig bru.
I etterkant av mulighetsstudiet ble det igangsatt et skisseprosjekt med Cowi som rådgiver. Skisseprosjektet var en ytterligere detaljering ifht mulighetsstudiet. Anbefalingen fra Cowi forelå i januar 2024. Skisseprosjektet vurderte 3 ulike traseer i tilknytning til eksisterende bru, samt 3 ulike brutyper. Anbefalingen var ei samvirkebru i stål og betong, med kulvert over E6. Anbefalt trase var rett oppstrøms for eksisterende bru. Mulighetsstudiet og skisseprosjektet følger som vedlegg til konkurransegrunnlaget.