Anbudsoversikt for Vegvedlikehaldskontrakt Sunnhordland 2024-2025

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Anleggs- og veibygging

Vestland Fylkeskommune har inngått avtale med K.VOLDEN AS for vegvedlikehold i Sunnhordland. Anbudets vekting var laveste pris.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
K. Volden AS
Andre tilbydere
  • Mesta AS
  • Vats Anlegg AS
Kontraktsverdi
Ikke oppgitt

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se konkurransedokumentene for tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Tittel
Vegvedlikehaldskontrakt Sunnhordland 2024-2025
Lokasjon
Tildelingskriterium 1
Laveste pris
Kontrakt tildeles tilbyder med det tilbud som har laveste pris, jf. anskaffelsesforskriften § 8-11. Vekting av klima- og miljøhensyn er erstattet med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, jf. FOA § 7-9 (4). Begrunnelse for unntaket følger som vedlegg D2-5 til konkurransegrunnlaget.
Tildelingskriterium 2

Innledning Utgangspunktet etter anskaffelsesforskriften (FOA) § 7-9 er at oppdragsgiver skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent, jf. FOA § 7-9 (2). Etter FOA § 7-9 (4) kan klima- og miljøhensyn i tildelingskriteriene erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen. Forutetningen er at dette har en klart bedre effekt enn ved vekting. Vestland fylkeskommune har i dette prosjektet, utført en kartlegging av klimagassutslipp, identifisert de største bidragsyterene til klimagassutslepp og satt krav for å redusere utslippsnivået. Effekten av disse kravene er vurdert til å være klart bedre enn det en med rimelighet kan vente å oppnå med vekting. Dette er grunnlaget for at Vestland fylkeskommune i dette prosjektet ikke vil bruke klima- og miljøhensyn som tildelingskriterium. Utfyllende begrunnelse følger. Kartlegging av utslippskilder For denne kontrakten er det ved hjelp av VegLCA gjort en kartlegging av klimagassutslipp basert på mengdene i konkurransegrunnlaget. Dette gir oss en oversikt over de største utslippskildene i prosjektet slik at vi kan rette tiltak mot disse. I VegLCA ser vi at den største utslippskilden er under posten ‘annet’, og de påfølgende er, i synkende rekkefølge, drivstofforbruk fra anleggsmaskiner, plasstøpt betong og asfalt. Da det er vanskeleg å identifisere hvor utslippene i ‘annet’-posten ligger, har vi vurdert det som mest hensiktsmessig å fokusere på å redusere utslipp fra de største resterende utslippskildene. Klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen Vi ser at det i markedet er god tilgang på de mest klimavennlige alternativene til materialer som er praktisk mulig å bruke i prosjektet, som f.eks betong i lavkarbon A, og lavtemperaturasfalt (LTA). Basert på dette mener vi at minimumskrav er best egnet for å redusere den samlede klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen. Vi vil sette minimumskrav til følgende: 1. Asfalt: ca. 9 % av utslippene. Etter dialog med fagressurs på asfalt har vi valgt å etterspørre lavtemperaturasfalt (LTA) kombinert med inntil 40% gjenbruksasfalt. Basert på de små mengdene i kontrakten, tilgang på LTA og erfaringer fra tidlegere kontrakter, ser vi det som mest hensiktsmessig å sette krav fremfor tildelingskriterium. Vi har valt å følge DFØ sin anbefaling for formulering av krav knyttet til asfalt, med ‘viderekommet’ nivå for å fremme utslippsreduksjon. Krav om LTA og gjenbruksasfalt gir en positiv klima- og miljøeffekt: Frå kriterieveiviseren (anskaffelser.no): Lavtemperaturasfalt: ved bruk av lavtemperaturasfalt (LTA) reduserer vi utslipp med - 30-40% CO2 fra produksjon som følge av lavere forbruk av brennmedia (diesel/gass) - opp mot 35% SO2 fra produksjon - 10-30% fra produksjon - 60-70% NOx fra produksjon - 25-55% støv fra produksjon Gjenbruksasfalt: Bruk av gjenbruksasfalt er ett av bidragene til å nå målet om 40-50% CO2-reduksjon fra bygging, drift og vedlikehold av infrastruktur i Nasjonal transportplan. For hver 10 % gjenbruksasfalt i ny asfalt blir CO2-utsleppet redusert med 6%. 2. Betong: ca. 18 % av utslippene. Basert på dialog med fagressurs på betong vil vi i dette prosjektet etterspørre betong med klasse lavkarbon A, basert på at lavkarbon klasse A er den beste betongklassen som er mulig å oppnå for mindre og sporadiske støpejobber med hensyn til for eksempel herdetid. Dette er og et produkt som lokale betongblanderi kan levere på tilbudstidspunktet. Ved å stille minstekrav til betong som tilsvarer den beste betongklassen som kan leveres på prosjektet, vil vi få bedre klimaeffekt enn å ha dette som et tildelingskriterium. Vi har òg gjort beregninger i VegLCA der vi har sammenlignet utslipp fra bransjestandard med lavkarbon A, noe som tyder på reduksjon på 42 tonn CO2eq, tilsvarande ca. 7% utslippsreduksjon fra betongproduksjon. 3. Krav til utslippsfrie køyretøy under 3,5 tonn. Anleggsmaskiner står for ca. 20% av utslippene. Grunnet dårlig tilgang på strøm i de ulike avropene og geografisk avstand, er det praktisk vanskelig å få til nullutslippsteknologi på de store maskinene. Det er derfor ikke hensiktsmessig å sette dette som tildelingskriterium eller minstekrav. Vi har satt krav om at køyretøy under 3,5 tonn skal være nullutslipp, for å sikre at vi får reduksjon av utslipp fra maskiner og kjøretøy der det er praktisk mulig. Dette er i tråd med FOA § 7-9 (4) og forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport §3.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner