Anbudsoversikt for Rv. 9 Geiskelid-Badstogdalen

Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen trenger bygging av ca. 3,5 km ny riksvei 9 mellom Geiskelid og Badstogdalen i Bykle kommune, Agder, med en kontraktsvarighet på 2 år. Prosjektet inkluderer omlegging av eksisterende vei til gangvei, etablering av busslommer, og bygging av en kulvert for skiløypekryssing samt omlegging av kommunalt VA-anlegg. Det er fokus på klima- og miljøhensyn, med krav til utslippsfri massetransport og maskinarbeid, samt bruk av betong med lavere CO2-utslipp. Tildelingskriteriet er laveste pris, med en vekt på 100%. Leverandøren må levere det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) som dokumentasjon.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Rv. 9 Geiskelid-Badstogdalen
Kontaktinformasjon
Kontakt navn
Tone Gunn Myhre
Kontakt telefon
+90 203259
Adresse
Innspurten 11C, 0663 OSLO
Lokasjon
Varighet
2 år
Beskrivelse
Kontrakten omfatter bygging av ca. 3,5 km med ny rv. 9 på strekningen mellom Geiskelid og
Badstogdalen i Bykle kommune. Ny vegtrase ligger hovedsakelig på eller nær dagens trase.
Gammel riksvegtrase skal omgjøres til gangveg fra Ørnefjellvegen og videre nordover. Sør for
Ørnefjellvegen skal det etableres utvidet skulder på riksvegen. Flere avkjøringer skal flyttes/bygges
om, og det skal etableres noen mindre atkomstveger i den forbindelse. Det skal etableres to
busslommer på strekningen. Det skal også bygges en kulvert for Bykle kommune for kryssing av
skiløype under rv. 9, og det skal utføres omlegging av kommunalt VA-anlegg.
Tildelingskriterium 1
Laveste pris
Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen.
Tildelingskriterium 2
Begrunnelse for bruk av klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen
Anskaffelsen gjelder bygging av ca. 3,5 km med ny rv. 9 på strekningen mellom Geiskelid og Badstogdalen i Bykle kommune. Arbeidsområdet ligger på eller nær eksisterende veg, i hovedsak gjennom skogsterreng, men med noe spredt bebyggelse i søndre ende. Nærmeste tettbebygde strøk er Hovden som ligger cirka en mil nord for anleggsområdet. Klima-/miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til håndtering av masser (stein og løsmasser), samt produksjon og leveranse av materialer til konstruksjonen. Under planleggingen og ved utarbeidelse av kravspesifikasjonen for dette prosjektet har det derfor vært et viktig prinsipp å se på hva slags løsninger og materialvalg som vil være gunstige med tanke på klima og miljø. Det har blant annet vært fokus på optimalisering av veglinja for å bedre massebalansen og minimere naturinngrepet, og det legges opp til at lokale masser skal benyttes der de er egnet. Det er også stilt krav til betongen som benyttes til konstruksjonen i kontrakten. Ved å stille et slikt krav til betongen som brukes er vi i større grad sikret at vi faktisk får materialer hvor CO2-utslippene er hensyntatt. Sistnevnte løsning vil altså garantere en effekt. Anleggsområdets beliggenhet gjør at det er knyttet usikkerhet rundt hva leverandørene kan levere på miljøkriterier. Dersom vi ikke legger føringer knyttet til klima og miljø i kontrakten vil det være opp til entreprenøren som får jobben å bestemme hvilke klima- og miljøhensyn som tas. Vi risikerer da lav oppnåelse og liten miljøeffekt ved å overlate dette til entreprenøren. I tillegg til å legge til grunn slike klima-/miljøhensyn ved utarbeidelse av kravspesifikasjonen har vi også stilt flere klima-/miljøkrav i selve kontraktsbestemmelsene. Blant annet er det stilt krav til at en gitt andel av både massetransporten og maskintimene skal skje utslippsfritt og at en stor andel av lette kjøretøy som benyttes i kontrakten skal være utslippsfrie. Kontrakten innehar dessuten sanksjonsbestemmelser som kan benyttes dersom entreprenøren ikke oppfyller kravene til utslippsfri massetransport og maskinarbeid, og den inneholder også en bonusordning for merforbruk av utslippsfri massetransport og maskinarbeid. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.
Kvalifikasjonskrav 1

Det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) Leverandøren skal levere det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) sammen med tilbudet. Bestemmelsene om avvisning på grunn av forhold ved leverandøren fremgår av anskaffelsesforskriften § 24-2. Det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) gjelder som foreløpig dokumentasjon bl.a. for at det ikke foreligger slike avvisningsgrunner. Ytterligere krav til dokumentasjon for fravær av avvisningsgrunner fremgår av anskaffelsesforskriften § 24-7, eventuelt også § 24-5 (1) dersom dokumentasjon av slike tiltak er aktuelt. Dokumentasjonen skal leveres i tråd med kommunikasjonsbestemmelsene angitt i kapittel B1 og i henhold til den frist som oppdragsgiver fastsetter, for det tilfelle at oppdragsgiver krever dette fremlagt. Attester som nevnt i § 24-7 (1) bokstav a) og b) skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen eller tilbud. Dersom de nødvendige attester/dokumenter for å dokumentere fravær av avvisningsgrunner ikke utstedes i leverandørens hjemstat eller den staten hvor han er etablert, eller dersom de ikke dekker alle avvisningsgrunnene som nevnt i anskaffelsesforskriften § 24-2 (1) bokstav b, (2) og (3) bokstav a og b, gjelder det utfylte ESPD skjemaet som dokumentasjon for disse forholdene. Oppdragsgiver vil kunne foreta egne undersøkelser knyttet til leverandørens virksomhet, herunder deltakere i et leverandørfellesskap og støttede virksomheter til leverandøren, samt øvrige forhold som er relevant for å vurdere hvorvidt leverandøren kan kvalifiseres.

Tidslinje

  1. Kunngjøring av konkurranse

    2. mai 2025, 10:45

  2. Frist for spørsmål

    7 døgn

    29. mai 2025, 10:00

  3. Åpningsdato

    6. juni 2025, 10:00

  4. Frist for innlevering

    6. juni 2025, 10:00

  5. Vedståelsesfrist

    8. aug. 2025, 10:00

Se aktive konkurranser som ligner