Anbudsoversikt for Vegvedlikeholdskontrakt Vestland Sør 2025-2026

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Anleggs- og veibygging

Vestland Fylkeskommune har inngått en avtale med Mesta AS for levering av diverse vedlikeholdsarbeid i det geografiske området Vestland Sør, som omfatter driftskontraktene 1203 Nordhordland, 4603 SABO-Sotra/Askøy/Bergen/Øygarden og 4604 BOA-Bergen/Os/Austevoll i Vestland fylke. Arbeidet inkluderer mindre tiltak på fylkesveger, med fokus på forsterkningstiltak, trafikksikkerhet, kollektiv- og andre mindre utbedringstiltak. Kontrakten ble tildelt basert på laveste pris, med en fast totalverdi på 58,5 millioner kroner. Det ble stilt krav til bruk av lavtemperaturasfalt og gjenbruksasfalt, betong med lavkarbon A, samt utslippsfrie kjøretøy under 3,5 tonn for å redusere klimagassutslipp. Det var åtte tilbydere i konkurransen.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Mesta AS
Andre tilbydere
  • Hirth Himle Entreprenør AS
  • Jordalen Entreprenør AS
  • Løvaas Maskin AS
  • Presis Vegdrift AS
  • R. Nielsen Entreprenør AS
  • Sartor & Drange AS
  • Vassbakk & Stol AS
Kontraktsverdi
58 511 844 kr

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se konkurransedokumentene for tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Tittel
Vegvedlikeholdskontrakt Vestland Sør 2025-2026
Lokasjon
Tildelingskriterium 1
Laveste pris
Kontrakt tildeles tilbyder med det tilbud som har laveste pris, jf. anskaffelsesforskriften § 8-11. Vekting av klima- og miljøhensyn er erstattet med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, jf. FOA § 7-9 (4). Begrunnelse for unntaket følger som vedlegg D2-5 til konkurransegrunnlaget.
Tildelingskriterium 2

Innledning: Utgangspunktet etter anskaffelsesforskriften (FOA) § 7-9 er at oppdragsgiver skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent, jf. FOA § 7-9 (2). Etter FOA § 7-9 (4) kan klima- og miljøhensyn i tildelingskriteriene erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen. Forutetningen er at dette har en klart bedre effekt enn ved vekting. Vestland fylkeskommune har i dette prosjektet, utført en kartlegging av klimagassutslipp, identifisert de største bidragsyterene til klimagassutslepp og satt krav for å redusere utslippsnivået. Effekten av disse kravene er vurdert til å være klart bedre enn det en med rimelighet kan vente å oppnå med vekting. Dette er grunnlaget for at Vestland fylkeskommune i dette prosjektet ikke vil bruke klima- og miljøhensyn som tildelingskriterium. Utfyllende begrunnelse følger. Begrunnelse: For denne kontrakten er det vha. VegLCA gjort en kartlegging av klimagassutslipp basert på mengdene i konkurransegrunnlaget. Dette gir oss en oversikt over de største utslippskildene i prosjektet slik at vi kan rette tiltak mot disse. I VegLCA ser vi at den største utslippskilda er under posten ‘annet’, og de påfølgande er, i synkende rekkefølge, drivstofforbruk, plasstøpt betong og asfalt. Da det er vanskeleg å identifisere hvor utsleppene i ‘annet’-posten ligger, har vi vurdert det som mest hensiktsmessig å fokusere på å redusere utslipp fra de største resterende utslippskildene. Vi ser at det i markedet er god tilgang på de mest klimavennlige alternativene til material som er praktisk muleg å bruke i prosjektet, som t.d. betong i lavkarbon A, og lavtemperaturasfalt (LTA). Basert på dette mener vi at minimumskrav er best egnet for å redusere den samlede klima- og miljøbelastingen for denne anskaffingen. Vi vil sette minimumskrav til følgende: 1. Asfalt: ca. 7 % av utslippene. Etter dialog med fagressurs på asfalt har vi valgt å etterspørre lavtemperaturasfalt (LTA) kombinert med inntil 40% gjenbruksasfalt. Basert på de små mengdene i kontrakten, tilgang på LTA og erfaringar fra tidligere kontrakter, ser vi det som mest hensiktsmessig å sette krav framfor tildelingskriterium. Vi har valgt å følge DFØ sin anbefaling for formulering av krav knyttet til asfalt, med ‘viderekommende’ nivå for å fremme utslippsreduksjon. Krav om LTA og gjenbruksasfalt gir en positiv klima- og miljøeffekt: Frå kriterieveiviseren (anskaffelser.no): Lavtemperaturasfalt: ved bruk av lavtemperaturasfalt (LTA) reduserer vi utslipp med - 30-40% CO2 fra produksjon som følge av lavere forbruk av brennmedia (diesel/gass) - opp mot 35% SO2 fra produksjon - 10-30% fra produksjon - 60-70% NOx fra produksjon - 25-55% støv fra produksjon Gjenbruksasfalt: Bruk av gjenbruksasfalt er ett av bidraga til å nå målet om 40-50% CO2-reduksjon fra bygging, drift og vedlikehold av infrastruktur i Nasjonal transportplan. For hver 10 % gjenbruksasfalt i ny asfalt blir CO2-utslippet redusert med 6%. 2. Betong: ca. 21 % av utslippene. Basert på dialog med fagressurs på betong vil vi i dette prosjektet etterspøre betong med klasse lavkarbon A, basert på at lavkarbon klasse A er den beste betongklassen som er mulig å oppnå for mindre og sporadiske støpejobber med hensyn til for eksempel herdetid. Dette er òg eit produkt som lokale betongblandeverk kan levere på tilbudstidspunktet. Ved å stille minstekrav til betong som tilsvarer den beste betongklassen som kan leveres på prosjektet, vil vi få bedre klimaeffekt enn å ha dette som eit tildelingskriterium. Vi har òg gjort beregninger i VegLCA der vi har samanlignet utslipp fra bransjestandard med lavkarbon A, noko som tyder på reduksjon på 43 tonn CO2eq. 3. Krav til utslippsfrie kjøretøy under 3,5t. Anleggsmaskiner står for ca. 23% av utslippene. Grunnet dårlig tilgang på strøm i de ulike avropa og geografisk avstand, er det praktisk vanskelig å få til nullutslippsteknologi på de store maskinene. Det er derfor ikke hensiktsmessig å sette dette som tildelingskriterium eller minstekrav. Vi har satt krav om at kjøretøy under 3,5t skal være nullutslipp, for å sikre at vi får reduksjon av utslipp fra maskiner og kjøretøy der det er praktisk mulig. Alle maskiner på tomgang skal stenges av etter 3 min, ved bruk av automatisk stoppfunksjon. Systemer for automatisk stopp reduserer tomgangskjøring, som typisk utgjør 5 % av totalt forbruk. Autostopp reduserer tomgangskjøringen med anslagsvis 10-20 %.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner