Cobrief Logo

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Anleggs- og veibygging

Oslo Kommune Bymiljøetaten trenger entreprenørtjenester for etablering av et snødeponi med rensefiltre på Åsland, med en kontraktsvarighet på 11 måneder. Prosjektet innebærer anleggsarbeid for vannrenseanlegg og har som mål å håndtere større mengder snø og rense smeltevannet for å redusere transportkostnader og belastning på kommunens vann- og avløpssystem. Tildelingskriteriene vektlegger laveste tilbudspris (50%), oppdragsforståelse og gjennomføringsplan (30%), samt kompetanse på nøkkelpersonell (20%). Kvalifikasjonskrav inkluderer dokumentasjon av minst ett oppdrag med en verdi på minst 30 millioner kroner, erfaring med relevante fagarbeider, og kvalitetssikringstiltak som ISO 9001. Det stilles også krav til miljøledelsestiltak, hvor ISO 14001 kan benyttes som dokumentasjon, samt ansvarlig næringsliv i henhold til FNs og OECDs retningslinjer.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    (Dette er en andre gangs utlysning, ref. Doffin 2025-104889). BYM har ansvaret for vinterdrift av det kommunale veinettet, som inkluderer måking og fjerning av snømasser. Massene håndteres lokalt i form av brøyting og fresing som samles opp på diverse offentlige og private arealer som torgplasser, fortau, hager eller parkeringsplasser m.m. Oslo har begrenset med arealer å benytte når snømengdene blir store og massene ikke rekker smelte bort før nytt snøfall. Smeltevannet medfører også økt press på det kommunale vann- og avløpssystemet. Snømasser kan samle opp partikler og forurensning som bør renses før det slippes til grunn eller vann. I dag er det lav kapasitet på å rense smeltevannet fra masser, som begrenser hvor raskt kommunen kan kvitte seg med deponerte snømasser rundt om i byen. For en lengre periode har det pågått et arbeid med prosjekterende, Multiconsult Norge AS, om å etablere et snødeponi med rensefiltre på Åsland. Deponiet skal kunne motta større mengder snø enn i dag, som smelter og hvor smeltevannet blir renset av filtre. Oppgraderingen av deponiet skal redusere behovet for mange transportetapper og kan spare kommunen for store årlige kostnader som pådras i forbindelse med transport og logistikk for lagring og smelting av snømasser.Hovedtrekkene i prosedyrenKonkurransen gjennomføres i henhold til lov av 17. juni 2016 nr. 73 om offentlige anskaffelser (LOA) og forskrift om offentlige anskaffelser av 12. august 2016 nr. 974 (FOA) del I og II, samt de bestemmelser som framgår av dette konkurransegrunnlaget. Konkurransen gjennomføres som åpen tilbudskonkurranse. Ved denne prosedyreformen kan alle interesserte Leverandører levere tilbud. Se nærmere punkt 5.1 i konkurransegrunnlaget om eventuell dialog i konkurransen.

    Kontakt navn
    Sindre Olsen Næss
    Kontakt telefon
    +47 93297208
    Adresse
    Karvesvingen 3, 0579 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal ha økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten.

    Leverandøren skal være registrert i et foretaksregister eller tilsvarende register.

    Leverandøren må ha tilstrekkelig erfaring fra tidligere oppdrag av relevant art, hvorav; •Minst ett oppdrag i økonomisk størrelsesorden ≥30 millioner kroner ekskl. mva. •Erfaring med lignende fagarbeider som betongstøping, asfaltering, VA ledninger og vei- eller gatebygging/rehabilitering. •Leverandøren som oppdragsgiver akter å inngå kontrakt med, må ha hatt rollen som hovedentreprenør i minst en utførelsesentreprise- eller totalentreprenør i minst en totalentreprise.

    Leverandøren skal ha kvalitetssikringstiltak tilpasset oppdragets kompleksitet, risiko og målsetning, Jf, anskaffelsesforskriften §16-6 (1) bokstav d

    Det kreves at leverandøren har iverksatt miljøledelsestiltak som sikrer at leverandøren er egnet til å oppfylle kontraktens miljøbestemmelser. Med dette menes at leverandøren har metoder for å arbeide aktivt og systematisk med å redusere negativ miljøpåvirkning fra virksomhet knyttet til utførelsen av denne kontrakt, jf. §16-6 (1) bokstav g.

    Leverandøren skal være egnet til å oppfylle kontraktskrav til aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv, jf. Kontraktsformular kapittel 23. Med dette menes at Leverandøren har implementert tiltak og systemer som brukes i Leverandørens arbeid for å ivareta grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt hindre miljøødeleggelser og korrupsjon.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Dokumentasjonskrav: Utfylt tilbuds- og prisskjema, vedlegg A.1.

    Beskrivelse

    Oppdragsforståelse/ gjennomføringsplan for å sikre overholdelse og ferdigstillelse innen to frister; 1. Sedimenterings-basseng og utgraving av grop for filtertank (delfrist) 2. Sluttfrist Plan og tiltak for å sikre delfrist tillegges mest vekt. Dokumentasjonskrav: Beskrivelse av plan for gjennomføring med forpliktende tiltak for å sikre tidsmessig oppfyllelse av kontrakten. Spesielle forhold som leverandør særlig bør være oppmerksom på og vurdere tiltak for er: •Komplikasjoner som kan oppstå med elektrisk drift av maskinpark. •Plan for redundans, eller løsninger for å opprettholde driftstid •Korte frister •Sedimenteringsbasseng og utgraving av grop •[Annet...] Fremdriftsplan som skisserer gjennomføringsplanen (PDF og redigerbart format, f.eks Mirosoft project). Maks 4 A4 sider (ikke inkl. fremdriftsplan).

    Beskrivelse

    Relevant kompetanse og erfaring hos tilbudt prosjektleder og anleggsleder. Dokumentasjonskrav: Utfylt vedlegg A3 «CV mal» for hver tilbudt nøkkelressurs. Inntil 5 referanseprosjekter, per ressurs, per CV.

    Beskrivelse

    Begrunnelse for bruk av krav istedenfor tildelingskriterium Oppdragsgiver har en plikt etter anskaffelsesloven §5 til å innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant. Det følger videre av anskaffelsesforskriften §7-9 at oppdragsgiver som et utgangspunkt skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Oppdragsgiver har i denne kontrakten istedenfor stilt klima- og miljøkrav som etter oppdragsgivers vurdering gir en betydelig bedre klima og miljøeffekt, og har derfor unnlatt å vekte klima- eller miljøhensyn med tretti prosent. Bygg- og anleggsvirksomhet står for en betydelig del av Oslo kommunes direkte utslipp av klimagasser (om lag 90%). Miljødirektoratet anslår at bygg- og anleggssektoren på landsbasis stod for om lag 2,2 millioner tonn CO2 ekv. per år siden 2013. lnnenfor bygg og anleggssektorens utslipp estimerer man at om lag 60% av utslippene knyttes til veitrafikk ifm. transport av masser, materialer, avfall og personer, men hvor massetransport utgjør den klart største enkeltdelen av dette (40%). Videre anslår Miljødirektoratet at dieseldrevne maskiner på bygg- og anleggsplasser står for om lag 40% av utslippene fra sektoren. Reduksjon av direkte utslipp har derfor vært- og fortsetter å være et fokus for kommunens klimastrategi for å redusere klimagassutslipp og legge om til en mer fossil- og utslippsfri produksjon ifm. bygg- og anleggsvirksomhet i kommunen. I forhold til gjennomføring av denne kontrakten stilles det en rekke krav til entreprenør som har til formål å redusere den samlede negative klima- og miljøpåvirkningen av kontraktsgjennomføringen .I første rekke er det stilt krav, med noen få unntak, at entreprenør skal benytte utslippsfrie løsninger (dvs. batterielektrisk, kabelelektrisk eller hydrogen) på bygge-/anleggsplassen fra byggestart og frem til ferdigstillelse. Alle maskiner og utstyr som benyttes på bygge-/anleggsplassen skal være utslippsfrie. Oppdragsgiver har unntatt et fåtall maskiner som man ikke har kunnet dokumentere at finnes kommersielt i markedet eller hvor krav arbeidsoperasjoner eller kvalitetskrav til noen av disse gjør at det ikke er praktisk mulig å benytte nullutslippsalternativ. Det vil i en slik sammenheng ikke finnes noen alternativer som kunne gitt en bedre klimaeffekt gjennom eventuell meroppfyllelse av kravene. Oppdragsgiver har også valgt å unnta maskiner som det kan være skadelig for konkurransen å stille krav til, med hensyn til kapasitetsbegrensninger i markedet for noen typer spesialmaskiner. For å redusere utslipp ifm. veitrafikk for tunge kjøretøy er det også stilt krav om at entreprenør for transport av masser til/fra bygge-/anleggsplassen skal benytte nullutslippskjøretøy (dvs. batterielektrisk eller hydrogen) eller biogasskjøretøy som minimum oppfyller euroklasse 6/VI. Kravet gjelder hele transportstrekningen til eller fra uttakssted eller sluttmottak for behandling av massene. Sammenlignet med ordinær diesel som fremdeles er svært vanlig, er det klare forbedringer å stille krav til et klimanøytralt drivstoff og kjøretøy (biogass) eller elektriske kjøretøy. Oppdragsgiver vurderer at kravene stilt til entreprenøren er ambisiøse sammenlignet med de fleste anleggsplasser i Norge hva gjelder krav til en lavutslippsgjennomføring. Sammenlignet med bruk av tildelingskriterier hvor oppdragsgiver ikke kan garantere seg disse effektene er det en iboende risiko for at en merkostnad av en elektrisk maskinpark ikke kan oppveie for et prisforsprang, all tid investeringskost og driftskost for trasjosjonelle maskiner er langt rimeligere alternativer. Kravene reduserer derfor anskaffelsens samlede klimaavtrykk på en måte som klart gir en bedre klimaeffekt hva gjelder direkte utslipp av klimagasser.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner