Cobrief Logo
Brief

Havforskningsinstituttet trenger å leie ett moderne kystfartøy til tråling etter vill laksesmolt i Boknafjorden i 28 dager mellom april og mai 2026, med opsjon for tilsvarende perioder i 2027. Fartøyet skal brukes til overvåkning av lakselusinfestasjon på vill laksefisk, og trålingen skal foregå i utvalgte områder av fjordsystemet. Fartøyet og besetningen må kunne håndtere laksetrål med fishliftsystem, og trålriggen (eies av Oppdragsgiver) skal være ferdig påmontert, justert, testet og klar til bruk ved toktoppstart. Det må være plass og sikkerhetsutstyr til minst to forskningspersonell i tillegg til mannskap. Tildelingskriteriene er laveste pris (40%), fartøysegenskaper (30%) og miljøkrav (30%). Kvalitetskriteriene for fartøysegenskaper inkluderer faglig kompetanse, transitthastighet over 8 knop, sikker og ryddig dekksplass, innendørs arbeidsrom, mulighet for å ta trål og fishlift om bord på hekken, minst 2 m3 trygg og tørr lagringsplass, garderobe, kontorplass, lugarer og fartøyets funksjonalitet. Miljøkravene omfatter CO2-reduserende tiltak, NOx-reduserende tiltak og avfallshåndtering.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Havforskningsinstituttet (Oppdragsgiver) ønsker å leie ett moderne kystfartøy til tråling etter vill laksesmolt i Boknafjorden i 28 dager mellom april til mai 2026 og opsjon for tilsvarende perioder for året 2027.Hovedtrekkene i prosedyrenOppdragsgiver ønsker å benytte fartøyet til tråling etter vill laksesmolt i forbindelse med overvåkningen av lakselus infestasjon på vill laksefisk i Boknafjorden. Tråling skal foregå i utvalgte områder av overnevnte fjordsystem i en periode på fire uker, med daglig trålaktivitet så fremt forholdene ligger til rette for det. Med forbehold om at nødvendige tillatelser blir gitt Oppdragsgiver, vil kontrakten vare fra og med første dag (mandag) til og med siste dag (søndag). I overnevnte tidsperiode og tilnærmet tilsvarende ukeperioder for året 2027, hvis eventuell opsjon på forlengelse av kontrakten benyttes. Område for trålingen er i overnevnte operasjonsområde, men spesifikke soner for daglig/ ukentlig aktivitet vil avgjøres av en prosjektgruppe i samråd med toktleder og kaptein. Avgangshavn vil være i operasjonsområdet som nevnt eller etter nærmere avtale. Fartøyet og besetning må kunne håndtere laksetrål med fishliftsystem, se tegning trålrigg, vedlegg 3. Ved toktoppstart skal trålrigg (eies av Oppdragsgiver ) være ferdig påmontert, justert, testet og klar til bruk. Leveringssted for trålrigg og utstyr avtales med fartøyansvarlig. Leveringssted må ha tilkomst for lastebil. Tilbyder må disponere lokalitet for forsvarlig lagring av trålredskapen i avtaleperioden mellom hvert år. Fartøyet skal i utgangspunktet brukes til tråling av vill laksesmolt, men annen prøvetaking i forbindelse med Oppdragsgiverens aktiviteter kan pålegges fartøyet i leieperioden, dette kan gjelde utsett av fisk i vaktbur, vannprøver, hydrografi og levendefangst av vill laksefisk til andre forsøk. Arbeidstid er satt til 12 timer pr dag, men kan strekkes til 14 timer enkelte dager hvis nødvendig. Det må også påregnes arbeid på kvelds-/natt hvis det er hensiktsmessig i forhold til tidevann o.l. Reder må besørge kost og innkvartering ombord. Proviantering og bevertning vil normalt skje innenfor daglig/ukentlig arbeidstid. For beregning av normal forbruk av bunkers pr døgn legges det til grunn 12 timers arbeidsdag hvert døgn, fordelt på estimert bruk:tråling, med hastighet 3 knop: 9 timerprøvetaking 0 knop: 1 timetransitt 8 knop: 2 timerNormalt legger fartøyet til ved kai i/på egnet havn/sted hver natt. Oppdragsgiver skal ha rett til å delta med en ekstra toktdeltager / forsker på dagstokt i forbindelse med råd og veiledning i arbeidet med telling og rapportering av lakselus-forekomst. Dette gjelder både når det er oppdragsgiver og reders besetning som skal gjennomføre arbeidet. Det må påregnes 1-2 besøk på 1-3 døgn/dagsturer pr tokt etter behov. Antall representanter fra oppdragsgiver vil være 1-2 personer. Derfor må det være plass og sikkerhetsutstyr til minst to forskningspersonell i tillegg til mannskap. Bunkers skal være inkludert i den oppgitte døgnprisen. Kostpenger skal ikke være inkludert i leiebeløpet. Utgifter til kost/mat inngår ikke i døgnpris. Rengjøring av fellesområder under toktet gjøres av besetning. Toktet gjennomføres etter Oppdragsgivers plan og ledelse. Kapteinen skal instruere besetning om at de skal rette seg etter instrukser og gjennomføre de arbeidsoppgaver, blant annet rigging av redskap og utstyr, som toktleder eller den hen bemyndiger måtte gi, så langt det er forenelig med driften av fartøyet. Det er kapteinen som har ansvar for at arbeidet om bord utføres på en sikker måte og har ansvar for sikkerheten om bord og det forutsetter at han og besetning finner arbeidet forsvarlig å utføre. Pga. konkurranse over juletiden kan det hende at spørsmål kun vil bli besvart etter juletiden. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å utsette tilbudsfristen dersom det fremsettes begrunnet forespørsel fra leverandør(er).

    Kontakt navn
    Zoltan Laszlo Csernai
    Kontakt telefon
    55238500
    Adresse
    Nordnesgaten 50, 5005 BERGEN

Se hele utlysningen

Tittel
25/02546 Leie av ett kystfartøy til tråling etter vill laksesmolt i Boknafjorden
Tilleggskoder

Ingen tilleggskoder fra innkjøper …

Lokasjon
Tildelingskriterium 1
Laveste Pris
Laveste pris.
Tildelingskriterium 2
Fartøysegenskaper - Kvalitet
3. Produkt Beskrivelse 3.1. Faglig kompetanse Fartøy med mannskap som har kjennskap til og erfaring fra tilsvarende vitenskapelige forskningstokt, vil være en fordel. Gi en beskrivelse. 3.2. Fart Det vil være en fordel dersom transitthastighet er større enn 8 knop. Gi en beskrivelse. 3.3. Dekks-arbeidsplass Det vil være en fordel med en god sikker og ryddig dekksplass. Gi en beskrivelse gjerne med bilder og GA-plan. 3.4. Arbeidsrom Det vil være en fordel dersom laboratoriet/arbeidsrom er innendørs og beskyttet for vær og vind. Gi en beskrivelse. Havforskningsinstituttet Dato: 03.12.2025 Saksnr 25/02546 Konkurransegrunnlag – Avtale for leie av fartøy til postsmolttråling Sidenr: 15 av 17 ___________________________________________________________________________ 3.5. Håndtering av trål Det vil være en fordel hvis trål og fishlift kan tas om bord på hekken. Dette er en tidsbesparelse ved hyppige tråltrekk. Gi en beskrivelse. 3.6. Lager Mulighet for minst 2 m3 trygg og tørr oppbevaring av forskningsutstyr mellom toktene, vil være en fordel. Hvor mange m3 er det tilgjengelig om bord? 3.7. Garderobe Skap til å henge fra seg arbeidsklær, verneutstyr og lignende vil være en fordel. Gi en beskrivelse. 3.8. Kontorplass Fartøy med egnet kontor/skrivebord/arbeidsplass for PC, vil være en fordel. Gi en beskrivelse. 3.9. Lugarer 3.10. Fartøyets funksjonalitet En totalvurdering av fartøyets funksjonalitet og generalarrangement, samt fartøyets muligheter for tilpasninger til Oppdragsgivers behov, vil være en fordel. Gi en beskrivelse.
Tildelingskriterium 3
Miljøkrav
4.1. CO2 Redegjør for CO2 reduserende tiltak. Eksempler på verifiserbare tiltak som kan komme til vurdering er: • Miljøvennlig/fleksibel framdrifts- teknologi • Bruk av softstartere/frekvensomformere på thrustere. • Bruk av frekvens-omformere på kjølevannspumper og vifter • Fleksibelt hydraulikkaggregat for tilpassing av pumpekapasitet i forhold til forbruk • Gjenbruk av spill-varme, bruk av varmepumper eller lignende• Land-strøm tilkoblingsmulighet (som unngår bruk av diesel i havn). Oppgi kapasitet på land-strøm anlegg og hvilke funksjoner som kan erstattes av strøm i land, lys/varme/bysse, kraner og vinsjer for lasting og lossing • Regelmessig/nylig rengjort skrog og propeller, oppgi evt. faste intervaller og siste rengjøring • Bruk av led lyskastere på dekk og i innredning • Utarbeidet SEEMP Part III for fartøyet (Ship Energy Efficiency Management Plan) • Bruk av EEOI som KPI (dvs., Beregning av CO2-ekvivalente utslipp per driftsdistanse og fangstmengde (EEOI) basert på driftsdata). • Har Dere «Green Marine Europe» sertifisering, eller lignende. • Andre miljøtiltak 4.2. NOx Redegjør for NOx reduserende tiltak. Oppgi NOx faktor for drift i henhold til normalt driftsmønster for toktene. Lav NOx-faktor følger av tiltak som katalysator eller ombygging av motor/hjelpemotor. Oppgi NOx-faktor på motor og evt. hjelpemotor. Redegjør evt. for hvordan bruksmønster kan redusere NOx-utslipp. Legg ved dokumentasjon på NOx faktor eller redegjør for hvorfor det ikke foreligger slik dokumentasjon. 4.3. Avfalls-håndtering Redegjør for avfallshåndtering reduserende tiltak. Eksempler på verifiserbare tiltak som kan komme til vurdering er: • MARPOL Sertifikat – (International Convention for the Prevention of Pollution from Ships) - ihht. forskrift om miljømessig sikkerhet for skip og flyttbare innretninger. • IAFS Sertifikat – (International anti-fouling systems certificate) - spesielt for fartøy > 24 m. • Andre miljøtiltak

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner