Havforskningsinstituttet (Oppdragsgiver) ønsker å leie ett moderne kystfartøy til tråling etter vill laksesmolt i Boknafjorden i 28 dager mellom april til mai 2026 og opsjon for tilsvarende perioder for året 2027.Hovedtrekkene i prosedyrenOppdragsgiver ønsker å benytte fartøyet til tråling etter vill laksesmolt i forbindelse med overvåkningen av lakselus infestasjon på vill laksefisk i Boknafjorden. Tråling skal foregå i utvalgte områder av overnevnte fjordsystem i en periode på fire uker, med daglig trålaktivitet så fremt forholdene ligger til rette for det. Med forbehold om at nødvendige tillatelser blir gitt Oppdragsgiver, vil kontrakten vare fra og med første dag (mandag) til og med siste dag (søndag). I overnevnte tidsperiode og tilnærmet tilsvarende ukeperioder for året 2027, hvis eventuell opsjon på forlengelse av kontrakten benyttes.
Område for trålingen er i overnevnte operasjonsområde, men spesifikke soner for daglig/ ukentlig aktivitet vil avgjøres av en prosjektgruppe i samråd med toktleder og kaptein. Avgangshavn vil være i operasjonsområdet som nevnt eller etter nærmere avtale.
Fartøyet og besetning må kunne håndtere laksetrål med fishliftsystem, se tegning trålrigg, vedlegg 3. Ved toktoppstart skal trålrigg (eies av Oppdragsgiver ) være ferdig påmontert, justert, testet og klar til bruk. Leveringssted for trålrigg og utstyr avtales med fartøyansvarlig. Leveringssted må ha tilkomst for lastebil. Tilbyder må disponere lokalitet for forsvarlig lagring av trålredskapen i avtaleperioden mellom hvert år.
Fartøyet skal i utgangspunktet brukes til tråling av vill laksesmolt, men annen prøvetaking i forbindelse med Oppdragsgiverens aktiviteter kan pålegges fartøyet i leieperioden, dette kan gjelde utsett av fisk i vaktbur, vannprøver, hydrografi og levendefangst av vill laksefisk til andre forsøk.
Arbeidstid er satt til 12 timer pr dag, men kan strekkes til 14 timer enkelte dager hvis nødvendig. Det må også påregnes arbeid på kvelds-/natt hvis det er hensiktsmessig i forhold til tidevann o.l. Reder må besørge kost og innkvartering ombord. Proviantering og bevertning vil normalt skje innenfor daglig/ukentlig arbeidstid.
For beregning av normal forbruk av bunkers pr døgn legges det til grunn 12 timers arbeidsdag hvert døgn, fordelt på estimert bruk:tråling, med hastighet 3 knop: 9 timerprøvetaking 0 knop: 1 timetransitt 8 knop: 2 timerNormalt legger fartøyet til ved kai i/på egnet havn/sted hver natt.
Oppdragsgiver skal ha rett til å delta med en ekstra toktdeltager / forsker på dagstokt i forbindelse med råd og veiledning i arbeidet med telling og rapportering av lakselus-forekomst. Dette gjelder både når det er oppdragsgiver og reders besetning som skal gjennomføre arbeidet. Det må påregnes 1-2 besøk på 1-3 døgn/dagsturer pr tokt etter behov.
Antall representanter fra oppdragsgiver vil være 1-2 personer. Derfor må det være plass og sikkerhetsutstyr til minst to forskningspersonell i tillegg til mannskap.
Bunkers skal være inkludert i den oppgitte døgnprisen.
Kostpenger skal ikke være inkludert i leiebeløpet.
Utgifter til kost/mat inngår ikke i døgnpris.
Rengjøring av fellesområder under toktet gjøres av besetning.
Toktet gjennomføres etter Oppdragsgivers plan og ledelse. Kapteinen skal instruere besetning om at de skal rette seg etter instrukser og gjennomføre de arbeidsoppgaver, blant annet rigging av redskap og utstyr, som toktleder eller den hen bemyndiger måtte gi, så langt det er forenelig med driften av fartøyet. Det er kapteinen som har ansvar for at arbeidet om bord utføres på en sikker måte og har ansvar for sikkerheten om bord og det forutsetter at han og besetning finner arbeidet forsvarlig å utføre.
Pga. konkurranse over juletiden kan det hende at spørsmål kun vil bli besvart etter juletiden. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å utsette tilbudsfristen dersom det fremsettes begrunnet forespørsel fra leverandør(er).