Universitetet I Bergen
ANSK-0232-20 ROV piloter/instruktør, undersøkelses- og rådgivningtjenester
Universitetet i Bergen trenger ROV-piloter/instruktører og/eller surveyere for toktvirksomhet, undersøkelser og inspeksjoner.
Hav- og kystfiske med utleie av båter
Universitetet i Bergen har til hensikt å inngå en avtale med Kongsberg Discovery AS for anskaffelse av et autonomt undervannsfartøy (AUV) med kapasitet til å operere på havdyp ned til 6000 meter. Fartøyet skal ha avanserte sensorer, inkludert høyoppløselige sonarer og kameraer, og skal driftes av UiB ved Institutt for geovitenskap som en del av den nasjonale forskningsinfrastrukturen. Anskaffelsen er finansiert av Energidepartementet gjennom Sokkeldirektoratet, og det er spesifikke krav til teknologi og samarbeid med partnere, som forutsetter bruk av HUGIN 6000 AUV. Kongsberg Discovery er den eneste leverandøren som kan dekke dette behovet, og konkurranse er vurdert som umulig av tekniske årsaker.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Prøv Cobrief ProUniversitetet i Bergen (UiB) skal anskaffe et autonomt undervannsfartøy (AUV) med kapasitet til å operere på havdyp ned til 6000 meter. Behovet er en AUV med avanserte sensorer, inkludert høyoppløselige sonarer og kameraer, samt høy driftssikkerhet og presisjon. Anskaffelsen finansieres av Energidepartementet gjennom Sokkeldirektoratet. Fartøyet skal driftes av UiB ved Institutt for geovitenskap og vil inngå som en del av den nasjonale forskningsinfrastrukturen. Begrunnelse for unntak UiB har i mange år forsket på problemstillinger knyttet til dyphavet og har et eget senter for dyphavsforskning. God infrastruktur er her avgjørende, og det er behov for samarbeid på tvers og nasjonalt. I 2008 inviterte FFI både HI og UiB til et partnerskap om bruk av en HUGIN AUV, kalt Hugin HUS. Ved UiB tok Senter for geobiologi initiativ til å klargjøre G.O. Sars for AUV-operasjoner. Senter for geobiologi og Senter for dyphavsforskning har benyttet Hugin HUS i en tiårsperiode med svært gode resultater. På grunn av alder og slitasje har Hugin HUS vært utilgjengelig for dyphavsoperasjoner siden 2019, og FFI har er i dag erstattet den med en ny HUGIN 3000. Denne farkosten er imidlertid dedikert til FFI’s egen bruk og er mindre tilgjengelig for akademia. Det derfor behov for å gå til anskaffelse av en egen AUV. Behovet er en dyptgående AUV med avanserte sensorer, inkludert høyoppløselige sonarer og kameraer, samt høy driftssikkerhet og presisjon. Det finnes flere AUV modeller som kan gå ned til 6000 meters dybde, men ettersom AUVen skal benyttes i et samarbeid med andre partnere, er det ikke mulig å kjøpe andre AUVer enn HUGIN 6000. Ny AUV skal innpasses i en eksisterende infrastruktur og må kunne benyttes på eksisterende skip sammen med andre AUVer. Det er også behov for å benytte kompetanse hos samarbeidspartnere, ettersom UiB har begrenset kapasitet og kompetanse til å drive videre utvikling av teknologi og funksjonalitet. Slike synergier forutsetter at UiB anskaffer en Hugin-AUV. Det langsiktige samarbeidet mellom UiB og FFI synliggjøres i dag ved at FFI leder en arbeidspakke med mål om å videreutvikle Hugin og AUV-teknologi i et nytt Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI) rettet mot dyphavskartlegging, som UiB søker å etablere. Norge har også et betydelig behov for AUV-kapasitet til beredskap og overvåking av marin infrastruktur, og ny AUV ved UiB skal være tilgjengelig for slik bruk. Dette forutsetter at man benytter samme teknologi som andre i Norge, ettersom HUGIN er kjent og ikke krever opplæring eller tilpasninger og tilleggsutstyr. Vi har vurdert det slik at vilkåret for anskaffelse uten konkurranse er oppfylt, jf. § 13-4: «Oppdragsgiveren kan gjennomføre en anskaffelse uten konkurranse dersom b. anskaffelsen gjelder ytelser som bare en bestemt leverandør kan levere fordi 2. konkurranse er umulig av tekniske årsaker Nr. 2 (…) gjelder bare når det ikke foreligger rimelige alternativer og den manglende konkurransen ikke skyldes at oppdragsgiveren har tilpasset anskaffelsesdokumentene til en bestemt leverandør;» Kongsberg Discovery er den eneste som kan dekke behovet. Konkurranse er derfor umulig.
Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav
Se konkurransedokumentene for tildelingskriterier
Universitetet i Bergen trenger ROV-piloter/instruktører og/eller surveyere for toktvirksomhet, undersøkelser og inspeksjoner.
Universitetet i Bergen (UiB) trenger en rammeavtale for fortolling og frakt av større felt- og toktutstyr, inkludert mobilisering/demobilisering av fartøy og transittlager i forskjellige havner, over 1 år med en maksimal totalverdi på 9,5 millioner kroner. Avtalen må dekke frakt til/fra hele Norge, inkludert Svalbard, og andre deler av verden.
Norges Teknisk-naturvitenskapelige Universitet (NTNU) trenger forskningsbøyer for en 4-års periode, som skal leveres i Møre og Romsdal. Tildelingskriteriene er pris (30%), kvalitet (40%) og miljø (30%).
Kystverket trenger en offshore-operasjon for å undersøke vrakdelene av ubåten U-864 utenfor kysten av Fedje i Vestland. Operasjonen, som har en varighet på 10 dager, skal oppnå tilgang til en begrenset del av kjølen på én eller begge vrakdelene for å hente ut et representativt antall kvikksølvbeholdere og vurdere deres tilstand, samt evaluere tilstanden til kjølkassene langs så mye av vrakets lengde som mulig. Dette er for å kunne planlegge eventuelle fremtidige operasjoner for sikker fjerning av kvikksølv. Det er også behov for å kartlegge dybden ned til fast fjell i området rundt vrakdelene. Operasjonen vil kreve ekspertise innen miljøovervåking og innen graving, mudring og/eller boring i forurensede sedimenter på vanndyp tilsvarende lokaliteten (140–160 meter).
Kystverket trenger hydrografisk kompetanse for å levere sjømåling og prosessering av hydrografiske data til en verdi av 18 000 000 NOK. Hydrografiske data benyttes for planlegging av tiltak, verifikasjon av fullførte tiltak, samt oppdatering av offisielle sjøkart.