Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.
Brief
Byggeteknisk konsulentvirksomhet
Oslo Kommune Bymiljøetaten trenger konsulentbistand for å levere rådgivning, utarbeidelse og oppfølging av klimagassregnskap og klimakrav i anleggsprosjekter til en verdi av 2 000 000 NOK. Leverandøren skal bistå med tildelingskriterier for byggematerialer, evaluering av miljødokumentasjon, kartlegge utslippsintensive materialer, stille krav til klimagassregnskap i prosjektene, være med på konkurranseutlysninger og evaluere tilbud fra entreprenører samt utføre beregninger for anleggsprosjektene. Anbudets vekting er timespris: 40% og relevant kompetanse på nøkkelpersonell: 60%.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Anskaffelsen gjelder kjøp av konsulenttjenester i forbindelse med at Oppdragsgiver har behov for løpende bistand rundt bruk av klimagassregnskap i sine anleggsprosjekter. Bistanden knytter seg til alle faser i et anleggsprosjekt.
Leverandør skal blant annet bistå med utarbeidelse av tildelingskriterier eller andre typer klimakrav til byggematerialer og evaluering og kontroll av bakgrunnsdata (EPD/miljødeklarasjoner type III eller annen miljødokumentasjon). Kravene skal utformes med sikte på å redusere klimagassutslipp, for eksempel gjennom utarbeidelse av CO2‐tak for enkelte materialer eller klimagassregnskap/budsjett på bakgrunn av kommunens mest utslippsintensive materialer. Leverandør skal bistå med å utrede og kartlegge de mest utslippsintensive materialene i BYMs anleggsprosjekt, finne ut hvordan best å stille krav til klimagassregnskap i prosjekt, være med på utlysning av konkurranse og bistå i evaluering av mottatte tilbud fra entreprenør og utføre klimagassberegninger for anleggsprosjekt. Et sekundært formål med avtalen er å bistå med opplæring av etatens ansatte innen bruk av EPD som dokumentasjon, gjennom kompetanseoverføring og kurs.Hovedtrekkene i prosedyrenKonkurransen gjennomføres i henhold til lov av 17. juni 2016 nr. 73 om offentlige anskaffelser og forskrift om offentlige anskaffelser av 12. august 2016 nr. 974 del I og II, samt de bestemmelser som framgår av dette konkurransegrunnlaget. Konkurransen gjennomføres som åpen tilbudskonkurranse. Ved denne prosedyreformen kan alle interesserte leverandører levere tilbud.
Oppdragsgiver planlegger ikke å gjennomføre dialog. Oppdragsgiver forbeholder seg likevel retten til å ha dialog med en eller flere leverandører. En slik dialog vil bestå av avklaringer av avvik og/eller forhandlinger om tilbudet.
Leverandøren skal være kredittverdig, tilsvarende en rating «A» i trippel AAA systemet.
Leverandøren skal være registrert i et foretaksregister eller tilsvarende register.
Tildelingskriterier
Beskrivelse
Det er nøkkelpersonellets samlede kompetanse som evalueres, og hvor godt de samlet sett oppfyller oppdragsgivers beskrevne behov. Oppdragsgiver vil spesielt vektlegge:
• Kjennskap til- og erfaring fra arbeid med EPD/miljødeklarasjon type III
• Kunnskap om produksjon og egenskaper ved utslippsintensive byggematerialer, for eksempel asfalt, betong, naturstein, plast og stål.
• Kunnskap om leverandørkjeder og globale markeder for utslippsintensive byggematerialer.
• Kjennskap til, og erfaring med gjennomføring av offentlige anskaffelser. Det er positivt om konsulentene har erfaring fra anskaffelser hvor man har stilt ulike typer kriterier og krav i alle trinn av en anskaffelsesprosedyre.
• Kunnskap og erfaring med digitale verktøy for klimagassberegninger, slik som for eksempel EPD generatorer, VegLCA, Oneclick LCA.
Beskrivelse
Tjenesten som skal leveres gjelder rådgivertjenester som innebærer i all hovedsak utførelse av kvantitative og kvalitative analyser og rapportskriving med sporadisk reisevirksomhet i tilknytning til utførelse av kontraktsytelsene.
Faktorer som påvirker klimaavtrykket og andre former for miljøbelastning av konsulenttjenesten innebærer behov for kontorplass og utstyr, energiforbruket i bygget arbeidet utføres i, energiforbruk i software tjenester (datasentre), reisevirksomhet i jobbsammenheng, og avfallsgenerering som bidrar til den ansattes klimaavtrykk og miljøbelastning.
Oppdragsgivers vurdering er at ingen av elementene ovenfor faller innenfor anskaffelsens art, som er utøvelse av en konsulenttjeneste. De elementene som knytter seg til arten, altså den faglige bistanden som ytes og de digitale dokumenter og rapporter som skal produseres, har et uvesentlig klimaavtrykk og en uvesentlig miljøbelastning.