Anbudsoversikt for Asfaltarbeider drift og vedlikehold nord 2025 56-2025-02 Finnmark 2

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Veibygging og asfaltarbeid

Statens Vegvesen har inngått en avtale med Peab Asfalt Norge AS for asfaltarbeider på riksvegnettet i Finnmark, med en total kontraktsverdi på 26 789 785 kroner. Arbeidene skal utføres i Troms og Finnmark, og kontrakten fokuserer på laveste pris som tildelingskriterium. Det stilles krav til bruk av Ir scanning, deformasjonsmotstand, og minst 50% av asfalten skal produseres som lavtemperaturasfalt (LTA) for å sikre klima- og miljøeffekter. Konkurransen mottok to tilbud.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Peab Asfalt Norge AS
Antall mottatte tilbud
2
Kontraktsverdi
26 789 785 kr

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se konkurransedokumentene for tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Asfaltarbeider drift og vedlikehold nord 2025 56-2025-02 Finnmark 2
Estimert verdi
68 400 000,00 kr
Tildelingskriterium 1
Laveste pris
Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av laveste pris. Se konkurransegrunnlaget kap. E1 Dokumentasjon fra tilbyder
Tildelingskriterium 2

Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til produksjon og utlegging av asfalt. Totalmarkedet i Finnmark er forholdsvis lite, men har likevel to tilbydere. Volumet er ikke tilstrekkelig til å forsvare tunge investeringer for å få ned klimaavtrykket. Det totale klimaavtrykket i Finnmark på produksjon og utlegging av asfalt, er beskjedent i forhold til klimaavtrykket totalt sett for landet. I prosent utgjør budsjettet for asfaltering på riksveger i Finnmark ca 6% av totalbudsjettet for asfaltering på riksveger i hele landet. Tilbyderene i området har en miks av moderne stasjonære verk, og mobile verk av eldre dato. Denne mobile verkstypen har begrensede muligheter for oppgradering til mer miljøvennlig produksjon uten store investeringer. Co2 vekting vil her i praksis utestenge den ene tilbyderen forholdsvis momentant, noe som ikke er ønskelig. Fra tidligere erfaringer i Finnmark og på Helgeland ser vi at prisnivået øker 40-50% dersom man ender opp med bare en tilbyder. Kvaliteten på sluttproduktet kan også bli redusert med kun en tilbyder i markedet, noe som vil få følger for miljøet. I disse kontraktene settes det derfor en øvre utslippsgrense målt i co2eq. Utslippsgrensen gjelder totalutslippet for kontrakten for modul A, fasene A1-A5, se kap C4 pkt.4. På denne måten er vi sikret en god effekt for klima og miljø. Dersom regnskap etter utført kontrakt viser at utslipp er over øvre utslippsgrense, gis det malus på overskridelsen. Utslippsgrensen vil bli justert ned årlig for å nærme oss nasjonal målsetning i 2030 I tillegg stilles det krav til bruk av Ir scanning, krav til deformasjonsmotstand (Wheel track), og kontraktene følges opp med bla flatedekkende hulromsmålinger(georadar) for å sikre optimal kvalitet, Se C3 pkt 5.7 og D1.3 Spesiell beskrivelse. Kontraktene har i tillegg krav om at minst 50% av asfalten skal produseres som lavtemperaturasfalt (LTA) , se D1.3 Spesiell beskrivelse. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner