Beskrivelse
Det er i denne konkurransen vurdert at et tildelingskriterium for klima og miljø på 30 % ikke er aktuelt. Dette begrunnes med at Oppdragsgiveren har vurdert at det samlede klimaavtrykket og miljøbelastningen til administrasjonstjenesten i seg selv, altså inngåelse av leasingavtaler og administrasjon av bilflåten, ikke anses å ha en stor miljøpåvirkning, da utførelse av administrasjonstjenesten foregår gjennom digitale verktøy/kontorarbeid.
Oppdragsgiver vil på bakgrunn av ovennevnte vurdering legge til grunn bestemmelsen i Forsyningsforskriften § 7-9 femte ledd for den delen av anskaffelsen som omhandler administrasjon av leasingbiler, da denne tjenesten etter sin art begrunnes å ha et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. Oppdragsgiveren er derfor unntatt å vekte miljø 30 %, eller å prioritere miljø blant de tre høyest prioriterte tildelingskriteriene.
Leasede biler: For denne delen av anskaffelsen er klima og miljø ivaretatt som krav fremfor tildelingskriterier, i samsvar med forsyningsforskriften §7-9 (4), da det er klart at dette vil gi en bedre klima- og miljøeffekt. De relevante klima- og miljøkrav for biler til offentlig virksomhet er ivaretatt bl.a. gjennom Forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport - Lovdata, og videreført i Oppdragsgivers interne retningslinjer samt i Oppdragsgivers mål og tiltaksplaner innen bærekraft. Oppdragsgiver må ha tilgang til å lease nullutslippsbiler som førstevalg, i den grad det vi som bruker har vurdert at dette dekker primærbehovet. Det er derfor ikke anledning til å benytte disse kravene under tildelingskriteriene.
Oppdragsgiver har også stilt krav om faglig rådgivning og digitale verktøy for oppfølging og rapportering av bruksmønster, energiforbruk mm. Dette er absolutte krav som skal oppfylles, og egner seg derfor ikke som tildelingskriterier.
• Grad av oppfyllelse av kravspesifikasjonene og kvalitet utover minimumskrav, samt oppgaveforståelse
• Kvalitet på tilbudte tekniske, innovative og brukervennlige løsninger/digitale løsninger (rapportering, flåtesystem, elektronisk kjørebok, håndtering av drivstoffkort, ladekort, bompengeløsning m.m.)
• Funksjonsmessige, tekniske egenskaper
• Oppfølging og garantert responstid på henvendelser