Grimstad kommune skal anskaffe totalentreprise for bygging av ny barneskole i Holviga, inkludert opparbeiding av tilhørende uteområde. Skolen skal ha en kapasitet på 600 elever. Skolen skal være svanemerket, og skal i tillegg tilfredsstille kravene til passivhus, energimerke A og nZEB. Det skal etableres energibrønner og bergvarmepumper til å dekke 90 % av det totale varmebehovet. Skolen skal bygges på samme tomt som den gamle barneskolen tidligere har stått. Den gamle barneskolen er allerede revet. Tomta er en flott naturtomt med høydekurver og en del trær. Som del av tilbudet skal det også inngis opsjonspriser for idrettshall, tilfluktsrom og serviceavtale for solcelleanlegg. Det er opp til tilbyder (totalentreprenør) å designe skolen (et løsningsforslag) i henhold til de behov, krav, føringer og premisser angitt i kontraktsgrunnlaget (konkurransegrunnlagets del II). Modenheten på det utviklede løsningsforslaget skal være tilsvarende forenklet forprosjekt. Oppdragsgiver har ikke utarbeidet et komplett skisse- eller forprosjekt. Tilbyder skal utarbeide tegninger med forslag basert på kontraktsgrunnlaget og øvrige normative føringer. Totalentreprenøren har ansvar for en komplett leveranse av alle fagområder som berører skolen og dens uteområde. Det skal leveres et komplett myndighetsgodkjent bygg, tilstøtende lovverk skal også være ivaretatt. Frem til optimaliseringsfasen (fase 1) er ferdigstilt har Byggherren rett til å avbestille hele kontrakten, jf. Del II generell del pkt. B.2.11. For ytterligere informasjon om anskaffelsens innhold vises det til del II.Hovedtrekkene i prosedyrenAnskaffelsen gjennomføres som konkurranse med forhandlinger etter forutgående kunngjøring, jf. FOA § 13-1 (2). Denne prosedyren innledes med en kvalifiseringsfase (fase 1) der leverandørene skal sende inn dokumentasjon på oppfyllelse av kvalifikasjonskrav. Alle interesserte leverandører har mulighet til å levere en forespørsel om å delta i konkurransen. Av de kvalifiserte leverandørene vil fire inviteres til å levere tilbud i neste trinn av anskaffelsesprosedyren (fase 2), jf. pkt. 9.2. Bare de tilbyderne som oppfyller kvalifikasjonskravene og som blir invitert, får anledning til å levere tilbud (fase 2). Etter mottak av tilbud i fase 2 vil alle tilbudene være gjenstand for førstegangs evaluering før oppdragsgiver så vil kalle inn til forhandlinger. Minst tre tilbydere vil motta invitasjon til forhandlinger, forutsatt at det foreligger et tilstrekkelig antall tilbud. Dette innebærer at oppdragsgiver forbeholder seg retten til å redusere det antall tilbud det skal forhandles om, og at denne reduksjonen vil kunne gjøres i forkant av forhandlingene. En ev. utvelgelse av tilbud det skal forhandles om vil gjøres etter en vurdering etter tildelingskriteriene, jf. FOA § 23-11. Vurderingen av om det skal forhandles med alle tilbydere eller om det skal foretas en reduksjon, vil gjøres etter en helhetlig vurdering av konkurransesituasjonen og det tilbudet som havner sist etter førstegangs evaluering. Forhandlingene kan gjennomføres i møter, skriftlig eller muntlig. Etter forhandlinger og eventuelle oppdaterte tilbud vil endelig evaluering av tilbudene bli foretatt og kontrakt tildelt.