Tildelingskriterium 1
Anskaffelsen gjelder bergsikring av E6 Drivdalen, sør i Oppdal kommune. Kontraktarbeidet skal etter planen starta opp våren 2025 og har en antatt byggetid på 20 uker. Hovedarbeidet som skal utføres, er levering og montering av fanggjerde, fjellbolter og steinsprangnett. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til produksjon av materiell inkl. frakt og bruk av spesialmaskiner. De fleste maskiner som utfører denne type arbeid er spesialmaskiner som ikke finnes som EL maskiner på markedet, derfor blir det ikke sett krav til EL-maskiner. Tilrettelegging av strøm til lading vil heller ikke ha noe effekt på en så type kontrakt. Drivdalen ligger i et landskapsvernområde, noe som betyr at tiltak for å tilrettelegge for lading er strengt regulert og bør unngås. Den forventet klima-/miljøgevinsten i dette prosjektet oppnås ved kravspesifikasjon i kontrakt. Det vil bli satt krav til at fanggjerde skal tilfredsstille krav i kategori A i EAD 340059-00-0106, og tabell E.1 i rapporten «ONR 24810:2017-02». Dette er krav vi må følge pga. kvalitet og levetid. Fanggjerde er et komplekst system som er designet for å ta opp destruktive laster. En EPD vil ta for seg prosessen med produksjon og transport, men det er ikke mulig å vekte hele levetida til gjerdet på en EPD generelt. Skredområder er forskjellige, og det er ulikt både hvor mange og hvor store treff et gjerde vil ta. Gjerdesystem som får positive utslag på EPD inneholder gjerne så lite stål som mulig. Utfordringa er at de lette fanggjerdene er mindre hardføre enn kraftig bygde fanggjerder. Selv om de tilfredsstiller minstekrava i godkjenninga så vil den totale miljøbelastninga i mange tilfelle bli større enn ved etablering av kraftige fanggjerdesystem. De lette fanggjerdene blir mer ødelagt ved treff enn de kraftige. Det kan føre til at en må erstatte hele fanggjerdet istedenfor enkelte komponenter som er tilfellet for kraftige fanggjerder. Statens vegvesen stiller følgende krav i kontrakt: · ISO 14001-sertifisering eller tilsvarende, jfr. C2 pkt. 22.1. · Alle maskiner og kjøretøy skal minimum ha Euro 6 og steg 4, jfr. C4 pkt. 4.3. • I hvert av årene i kontrakten skal minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy være utslippsfri. Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelse: Personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. Kravene over gjelder ikke bruk av kjøretøy til transport til, fra og mellom arbeidssteder som ikke godtgjøres særskilt. Det skal ikke benyttes større kjøretøyer enn det som er nødvendig for å få utført aktuell arbeidsoppgave. C2 pkt. 34 · På alle steder der det pågår arbeid som kan forårsake oljesøl eller lignende, skal absorpsjonsmiddel for oppsamling være tilgjengelig, enten i kjøretøy/maskin som utfører arbeid, eller i umiddelbar nærhet av arbeidsstedet, C2 30.9. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.