Anbudsoversikt for Rv827 Brattlitunnelen - Rehabilitering

Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen trenger rehabilitering av Rv827 Brattlitunnelen i Nordland, med en forventet anskaffelsesverdi på ca. 50 millioner kroner eks. mva. Prosjektet innebærer utbedring av skader fra en tidligere brann, inkludert utskifting av vannkledning og sikring, samt sprøytebetongarbeid. Kontrakten er en utførelsesentreprise basert på enhetspriser, og tildeling skjer på grunnlag av laveste pris. Det stilles strenge krav til klima- og miljøhensyn, inkludert bruk av elektriske kjøretøy og maskiner, samt miljødeklarasjon for materialer som asfalt og betong. Kvalifikasjonskrav inkluderer dokumentasjon på lovlig etablering.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Rv827 Brattlitunnelen - Rehabilitering
Kontaktinformasjon
Kontakt navn
Tine Maria Storhaug
Kontakt telefon
+47 95844115
Adresse
Innspurten 11C, 0663 OSLO
Lokasjon
Beskrivelse
Rv827 Brattlitunnelen ble åpnet 1992 og er 3606 m lang. Den 17. Januar 2013 var det brann i Brattlitunnelen. En semitrailer lastet med brunost tok fyr og brant i 4 døgn. Det ble omfattende skader de første 700 m av tunnelen på PE-skum og elektrisk anlegg, samt nedfall av stein fra vegg og heng. Etter brannen i Brattlitunnelen har det blitt gjennomført en del utbedringsarbeid, men noe gjenstår. Dette ønsker SVV å få utført i løpet av år 2025-26 og derav denne bestillingen.
Tildelingskriterium 1

Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av laveste pris.
Tildelingskriterium 2
Kvalitet – klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen (begrunnes under)
Prosjektets anslag er under EØS-terskelverdi jf anskaffelsesforskriften §5-3 (1) (c. 57,8 mil kr) med en forventet anskaffelsesverdi i underkant av ca 50 mill. NOK (2024) eks. mva, (anskaffelsprosedyre: åpen tilbudskonkurranse, anskaffelsesforskriften §13-1 første ledd) og skal gjennomføres som utførelsesentreprise og kontraktstype er utbedringsavtale basert på enhetspriser (laveste pris). Etter anskaffelsesforskriftens § 7-9 skal oppdragsgiver som utgangspunkt vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Etter forskriftens § 7-9 fjerde ledd kan tildelingskriterier erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Den 17. Januar 2013 var det brann i Brattlitunnelen. En semitrailer lastet med brunost tok fyr og brant i 4 døgn. Det ble omfattende skader de første 700m av tunnelen på PE-skum og elektrisk anlegg, samt nedfall av stein fra vegg og heng. Etter brannen i Brattlitunnelen har det blitt gjennomført en del utbedringsarbeid (ca. 700m), men noe gjenstår. Dette ønsker SVV å få utført i løpet av år 2025-26. Deler av tunnelen er vann- og frostsikret, delvis med PE-skum, og delvis med vortepapp. 309m av tunnelen er dekket med brannsikret PE-skum. 178 m sporadisk dekket med vortepapp, bølgeblikk eller usikret PE, delt over 30 steder i tunnelen. Vortepappen er i dårlig tilstand og det er flere steder hvor den har revnet med dertil store vannlekkasjer. Derfor er det anbefalt å skifte ut vann kledning/sikring av vortepapp og bølgeblikk og erstatte det med brannsikret PE-skum. Det er partier med sprøytebetong og utstikkende bart berg, hvor det anbefales ny sprøytebetong. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til • Transport av personell utgjør den helt klart største kilden til utslipp. • Tunge dieseldrevne kjøretøy og maskiner • Utslipp fra produksjon av materiell • Avfallshåndtering • Utslipp under utførelse. Arbeidsvarsling og trafikkavvikling ved lede bil og perioder med nattestenging. Dieseldrevne kjøretøy og maskiner vil det per i dag være svært vanskelig for entreprenører i Nord- Norge å konkurrere på denne innsatsfaktoren fordi ladeinfrastruktur ikke er tilstrekkelig utbygd. Det er valgt å opprettholde eksisterende krav med ett tillegg. Punktet er ivaretatt i kap. C2 Spesielle kontrakts bestemmelser, punkt 34 Kjøretøy og maskiner. Som tillegg til kontrakts krav settes krav om 100% av alle kjørte meter med lette kjøretøy (Personbil M1/M1G og Lett varebil N1/N1G) skal være helelektrisk. I denne utbedringskontrakt utgjør arbeidstimer for personell en stor del av innsatsfaktoren, og transport av personell vil gi et stort klimaavtrykk. Statens vegvesen stiller krav til at 90 % av personbilparken (lette kjøretøy) skal være utslippsfrie (el- eller hydrogen). Dette innebærer at entreprenøren i realiteten kun kan konkurrere på 10 % av bilparken, noe som utgjør så lite at det ikke vil påvirke utfallet av konkurransen. Punktet er ivaretatt i kap. C2 Spesielle kontrakts bestemmelser, punkt 34 Krav til Kjøretøy. Som tillegg til disse kontrakts krav velges at transport av mannskaper til og fra anleggsområde og trafikkavvikling utføres 100% av alle kjørte meter med lette kjøretøy (Personbil M1/M1G og Lett varebil N1/N1G) skal være helelektrisk. Krav til Ytre miljø (C2 punkt 30.2) hensyn til omgivelsene. Det skal søkes benyttet metoder, maskiner og utstyr som minimaliserer utslipp av klimagasser og andre negative påvirkninger av ytre miljø. Det er valgt å sett krav i kontrakten til; bruk av maskin plattform/lift skal være elektrisk. Byggherre vil tilrettelegge for ladepunkt gjeldende for Personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G) i tilknytting til tunnelportal/nisje på sørsiden. Hvis behov for spesielt lade uttak for maskiner vil dette bli ivaretatt gjennom krav i kontrakten hvor entreprenøren priser løsningen. Materiell utgjør en liten del av kontrakten, og det vil derfor ikke være hensiktsmessig å bruke dette som tildelingskriterium fordi det ikke vil påvirke tildeling av kontrakt. Vi stiller prosjektspesifikke krav til miljødeklarasjon (EPD) for asfalt, konstruksjons betong og armeringsstål. Disse produktene utmerker seg ved sin holdbarhet, pålitelighet og evne til å vare i mange år, noe som gir en rekke fordeler for samfunn, klimafotavtrykk og økonomi. De reduserer både utvinningskostnader for råvarer og energiforbruk knyttet til produksjon, noe som bidrar til å bevare naturressurser og redusere miljøbelastningen. Punktet inngår i kap. C2 Spesielle kontrakts bestemmelser, punkt 30.7 Miljødeklarasjon. Avfallshåndtering utgjør en svært liten del av kontrakten. Den går i stor grad på levering av betong, armering, vortepapp, bølgeblikk og PE-skum til godkjent deponi. Da prosessen er ivaretatt i C2 Spesielle kontrakts bestemmelser punkt 30.5 og entreprenører i realiteten ikke kan konkurrere på dette, vurderes bruk av minstekrav gir en bedre klima og miljøeffekt ved at man sikrer att tilbyder oppfyller de klima og miljøkrav som er satt. Ved å stille de ovennevnte minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.
Kvalifikasjonskrav 1

Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak. Kravet gjelder også virksomheter som leverandøren støtter seg på. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere attest fra Foretaksregistret eller tilsvarende attest for lovbestemt registrering i det land hvor leverandøren eller de virksomheter som i fellesskap vil utgjøre leverandøren er etablert, samt attester for alle støttende virksomheter.

Tidslinje

  1. Kunngjøring av konkurranse

    20. mai 2025, 13:12

  2. Åpningsdato

    1 måned

    18. juni 2025, 10:00

  3. Frist for innlevering

    18. juni 2025, 10:00

  4. Startdato for avtale

    15. aug. 2025, 00:00

  5. Vedståelsesfrist

    3. sep. 2025, 10:00

  6. Sluttdato for avtale

    15. juli 2026, 00:00

Se aktive konkurranser som ligner