Anbudsoversikt for DoV Midt Freifjord tunnelen rv.70

Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen trenger oppgradering av Freifjordtunnelen på Rv 70 i Møre og Romsdal, med en kontraktsvarighet på 3 måneder. Prosjektet innebærer installering av AID-kamera, etablering av nye føringsveier i tunnelheng, og utskifting av belysning fra lysstoffrør til LED, samt etablering av ny strålekabel i kabelstige. Det er krav om at entreprenøren er sertifisert etter ISO14001 eller tilsvarende system, og at minimum 90% av alle lette kjøretøy skal være utslippsfri. Tildelingskriteriet er basert på laveste pris, med en vekt på 100%.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
DoV Midt Freifjord tunnelen rv.70
Kontaktinformasjon
Kontakt navn
Tine Maria Storhaug
Kontakt telefon
+47 95844115
Adresse
Innspurten 11C, 0663 OSLO
Varighet
3 måneder
Beskrivelse
Freifjordtunnelen ligger på Rv 70 på strekningen mot Kristiansund. Tunnelen ble åpnet for trafikk i 1992 og var ved åpningen verdens lengste undersjøiske vegtunnel, med lengde på 5086m og dybde 130m under havet. Ved åpningen erstattet Freifjordtunnelen fergesambandet Høgset-Kvitnes.
Største stigning er 8,8%. Tunnelen var oppgradert i 2009 men tilfredsstiller ikke alle kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Dette gjelder blant annet punkt 2.14 Overvåkingssystemer TSF i V1.
Siden åpningen av tunnelen har det vært jevn trafikkøkning, og det forventes en økning også i fremtiden. Det er i tillegg åpnet nytt sykehus på Hjelset. I den forbindelse er det gjort noen
vurderinger som antar at en vil få en daglig økning på ca. 700 biler daglig. Strekningen har en andel på 15% tungtransport i dag og ÅDT på 4340.
Installering av AID-kamera vil være et av flere tiltak som er nødvendig for at Freifjordtunnelen skal oppfylle minimumskrav til sikkerhetstiltak og sikkerhetsutrustning. 
Freifjordtunnelen har eldre belysning med lysstoffrør. Deler av tunnelen er utrustet med kabelstige i heng, mens resterende har vaieroppheng. Når det etableres ny kabelstige i tunnelheng skal også belysningen i tunnelen byttes. Det skal også etableres ny strålekabel i kabelstige.
Tildelingskriterium 1

Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen.
Tildelingskriterium 2
Kvalitet – klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen (begrunnes under)
Anskaffelsen gjelder etablering av AID, nye føringsveier i tunnelheng og ny belysning i Freifjordtunnelen. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til: 1. Transport av personell 2. Utslipp fra produksjon av materiell 3. Håndtering av avfall 4. Utslipp fra personløftere Anskaffelsen gjelder i hovedsak arbeidstimer og leveranse av elektromateriell i form av kabler, kabelstiger og lysarmaturer. Når det gjelder leveransen av AID er det få leverandører som møter de krav som SVV stiller. Det finnes ikke tilstrekkelig EPD for elektromateriell for å lage grunnlag for tildelingskriterier som representerer 30% av anskaffelsen. Kvalitet og løsninger med lang levetid bør være fokus for leveransen, for å redusere behovet for vedlikehold og komponentbytter. Elektro-markedet er ikke forberedt på slik vekting, og man risikerer færre tilbydere, redusert kvalitet som har større innvirkning på miljø. Det finnes per i dag lite eller ingen alternativ for utslippsfrie personløftere av kategori det stilles krav til i anskaffelsen. For å sikre at leveransen ivaretar miljøutfordringer, stilles det en rekke krav i konkurransegrunnlaget: - Krav om at minimum 90% av alle lette kjøretøy skal være utslippsfri. (C2-34) - Det settes krav til at entreprenør er sertifisert etter ISO14001 eller tilsvarende system og ha rutiner for forskriftsmessig avfallshåndtering. (C2-22.1) - Belysning byttes fra lysrør til LED som gir en god effekt for energiforbruk. - For å sikre lang levetid for armaturer er det satt krav iht. Armaturkvalitet NMF01 mtp. beskrivelseskapittelets prosess 36.2 Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.
Kvalifikasjonskrav 1

Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak. Kravet gjelder også virksomheter som leverandøren støtter seg på. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere attest fra Foretaksregistret eller tilsvarende attest for lovbestemt registrering i det land hvor leverandøren eller de virksomheter som i fellesskap vil utgjøre leverandøren er etablert, samt attester for alle støttende virksomheter.

Tidslinje

  1. Kunngjøring av konkurranse

    14. mai 2025, 09:33

  2. Åpningsdato

    15 døgn

    6. juni 2025, 10:00

  3. Frist for innlevering

    6. juni 2025, 10:00

  4. Vedståelsesfrist

    27. juni 2025, 10:00

Se aktive konkurranser som ligner