Anbudsoversikt for Rammeavtale for anskaffelse av rådgivnings- og prosjekteringstjenester i Fellesprosjektet Arna - …

Brief

Byggeteknisk konsulentvirksomhet

Statens Vegvesen og Bane NOR trenger rådgivnings- og prosjekteringstjenester for en rammeavtale over 8 år, med en maksimal totalverdi på 2,2 milliarder kroner. Avtalen omfatter prosjektering av ny veg og jernbane mellom Arna og Stanghelle/Helle i Vestland, inkludert utarbeidelse av design basis, konkurransegrunnlag for hovedentrepriser, og oppfølging i byggetid. Leverandøren må ha erfaring fra lignende prosjekter innen tunnel-, veg- og jernbaneprosjekter, samt ha dokumenterte systemer for kvalitet, miljø og sikkerhet, eksempelvis ISO 9001:2015 og ISO 14001:2015. Tildelingskriteriene inkluderer tilbudssum, løsningsbeskrivelse, og organisering og nøkkelpersonell, med oppdragsleders kompetanse som en viktig faktor. Leverandøren må ha en årlig minimumsomsetning på 300 millioner kroner de siste tre årene og være registrert som elektroforetak for prosjektering av elektriske anlegg.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Rammeavtale for anskaffelse av rådgivnings- og prosjekteringstjenester i Fellesprosjektet Arna - Stanghelle - 2.gangs utlysing
Kontaktinformasjon
Kontakt navn
Kristine Hamre
Kontakt telefon
+47 97741544
Adresse
Innspurten 11C, 0663 OSLO
Tilleggskategorier (CPV)
Lokasjon
Estimert verdi
2 200 000 000,00 kr
Varighet
8 år
Beskrivelse
Statens vegvesen Utbyggingsområde Vest og Bane NOR, Divisjon Utbygging, Utbyggingsenhet Megaprosjekter ved Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (heretter samlet benevnt som «oppdragsgiver») har til hensikt å gå til anskaffelse av en rammeavtale (heretter «rammeavtalen») med en leverandør (heretter «leverandøren») om levering av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS, se nærmere punkt A.3.1 nedenfor. Både Statens Vegvesen og Bane NOR vil opptre som oppdragsgivere i henhold til rammeavtalen, og dermed kunne foreta avrop på rammeavtalen hver for seg eller samlet. Formålet med anskaffelsen er å inngå en rammeavtale om rådgivnings- og prosjekteringstjenester for prosjektering av ny veg og jernbane mellom Arna og Stanghelle/Helle. Rammeavtalen skal omfatte prosjektering, rådgivning og oppfølging i byggetid i forbindelse med gjennomføringen av prosjektet. Anskaffelsen gjelder en rammeavtale med én (1) leverandør for kjøp av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS. Rammeavtalen omhandler utarbeidelse av design basis for hele prosjektet. Videre omfattes utarbeidelse av konkurransegrunnlag for samtlige hovedentrepriser, som p.t. omfatter både total-, utførelses- og samspillsentrepriser, samt oppfølging i byggetid. I tillegg gjelder rammeavtalen komplett prosjektering av alle arbeider som omfattes av den enkelte utførelsesentreprise, slik som utarbeidelse av arbeidsgrunnlag, byggeplan og oppfølging i byggetid. Videre omfattes deltagelse i prosjektets samspillsentreprise.
Hovedtrekk i prosedyren
Type anskaffelse: Tjenestekjøp over EØS-terskelverdi, jfr. forsyningsforskriften § 5-1 (2), jfr. § 5-2 (1).
Anskaffelsesprosedyre: Konkurranse med forhandling etter forutgående kunngjøring, jfr.
forsyningsforskriften § 9-1 (1).
Tildelingskriterium 1
K1: Tilbudssum
Under dette tildelingskriteriet vil leverandørens tilbudssum vurderes. Ved vurderingen vil samlet tilbudt pris angitt i kapittel E2 Prisskjema punkt E2.2 «Tilbudssum ekskl. mva.» , bli vurdert.
Tildelingskriterium 2
K2: Løsingsbeskrivelse
Under dette tildelingskriteriet vil leverandørens beskrivelse av gjennomføring av oppdrag under rammeavtalen, herunder samhandling og koordinering med oppdragsgiver, entreprenører, andre prosjekterende og øvrige tredjeparter (tverrfaglig samarbeid), samt identifisering og håndtering av utfordringer og risiko vurderes. Oppdragsgiver vil, på grunnlag av angitte dokumentasjonskrav, foreta en kvalitativ og helhetlig evaluering av leverandørens løsningsbeskrivelse for gjennomføringen av oppdrag under rammeavtalen.
Tildelingskriterium 3
K3: Organisering og tilbudt nøkkelpersonell (prosjektteam)
Under dette tildelingskriteriet vil kvaliteten på leverandørens organisering vurderes. Oppdragsgiver vil foreta en helhetlig vurdering av leverandørens tilbudte organisering. Kvalitet på tilbudt nøkkelpersonell vil vurderes under dette tildelingskriteriet. Med henblikk på å evaluere tjenestekvaliteten vil oppdragsgiver foreta en vurdering av hver enkelt tilbudt nøkkelpersons erfaring og kompetanse knyttet til tiltenkt rolle ved gjennomføringen av rammeavtalen, samt en helhetlig vurdering av prosjektteamets sammensetning (prosjektteam). Med nøkkelpersonell menes i denne sammenheng: • Oppdragsleder, • Avropsansvarlige for de enkelte avrop, • Ledere av følgende fagområder (fagansvarlig/disiplinleder); • Konstruksjon, • Anleggsteknikk, • Tunnel, • Vegfag, • Banefag, • Geofag, • Elektro og Tele for veg- og jernbanefag • Bygningsinformasjonsmodellering (BIM-koordinator), • Ytre miljøfag, • RAMS, • VA-fag, • Prosessbeskrivelser. Oppdragsleders kompetanse og erfaring vil tillegges særskilt vekt ved evaluering av tilbudene under dette tildelingskriteriet.
Tildelingskriterium 4
Utvelgelseskriterium - best kvalifisert -prinsippet
For denne konkurransen, og på bakgrunn av mottatte forespørsler om å delta i konkurransen, vil oppdragsgiver velge ut minimum tre (3) og maksimum seks (6) leverandører som vil bli invitert til å inngi tilbud og delta i forhandlingene, jfr. konkurransegrunnlagets kapittel B3. Oppdragsgiver kan velge ut færre leverandører enn angitt ovenfor dersom det ikke foreligger et tilstrekkelig antall kvalifiserte leverandører, jfr. forsyningsforskriften § 12-7 (3). Utvelgelsen blant de kvalifiserte leverandører, som inviteres til å innlevere tilbud i konkurransen, vil skje ut fra oppdragsgivers evaluering av hvilke leverandører som anses som best kvalifisert på bakgrunn av oppstilte krav til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner, jfr. kapittel B2, punkt B2.2.4. Vurderingen vil bli basert på innsendt dokumentasjon knyttet til oppfyllelsen av fastsatte krav til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner, jfr. kapittel B2, punkt B.2.2.4. Oppdragsgiver vil gi skriftlig meddelelse om utvelgelsen til de leverandørene som inviteres til å inngi tilbud. Skriftlig meddelelse vil også gis til de leverandører som ikke blir valgt ut til å innlevere tilbud sammen med en kort begrunnelse, jfr. forsyningsforskriften § 12-7 (4).
Kvalifikasjonskrav 1
Leverandørens økonomiske og finansielle kapasitet
Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontraktens forpliktelser. Det stilles krav om at leverandøren har en årlig minimumsomsetning på kr 300 millioner de 3 siste regnskapsår. Det stilles krav om at leverandøren er kredittverdig (kredittverdig uten krav til sikkerhetsstillelse).
Kvalifikasjonskrav 2
Leverandørens organisatoriske og juridiske stilling
Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak. Kravet gjelder også virksomheter som leverandøren støtter seg på, jfr. kapittel B2, punkt B.2.4.1. Leverandøren skal være registrert i Elvirksomhetsregisteret i henhold til forskrift om elektroforetak mv. av 19. juni 2013 nr. 739 § 3, som godkjent elektroforetak for prosjektering av elektriske anlegg knyttet til veg og jernbane. Leverandøren, eller andre virksomheter leverandøren støtter seg på for oppfyllelse av kvalifikasjonskrav, skal ikke være en enhet som rammes av forbudet mot tildeling av offentlige kontrakter i § 8n i sanksjonsforskrift Ukraina (FOR-2014-08-15-1076).
Kvalifikasjonskrav 3
Leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner
Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring og kompetanse fra rådgivnings- og prosjekteringstjenester innenfor tunnel-, veg- og jernbaneprosjekter av tilsvarende art og vanskelighetsgrad. Leverandøren skal ha tilstrekkelig kapasitet, i form av menneskelige og tekniske ressurser, til å gjennomføre kontrakten.
Kvalifikasjonskrav 4
Leverandørens kvalitet-, miljø og sikkerhetsledelsessystem
Leverandøren skal ha et dokumentert og implementert kvalitetssikringssystem (kvalitetsledelsessystem), som er basert på relevante europeisk standardserier som er sertifisert av akkrediterte organer, eksempelvis NS-EN ISO 9001:2015. Leverandøren skal ha rutiner og systemer som sikrer at miljøhensyn og miljøtiltak blir hensyntatt ved gjennomføringen av kontrakten, herunder de enkelte leveransene i henhold til kontrakten. Det kreves at leverandøren har et dokumentert og implementert miljøledelsessystem, som er basert på relevante europeisk standardserier som er sertifisert av akkrediterte organer, eksempelvis NS-EN ISO 14001:2015. Leverandøren skal ha et dokumentert og implementert internkontrollsystem (sikkerhetsledelsessystem) som også omfatter sikkerhet.
Kvalifikasjonskrav 5
Utvelgelseskriterium - best kvalifisert-prinsippet
For denne konkurransen, og på bakgrunn av mottatte forespørsler om å delta i konkurransen, vil oppdragsgiver velge ut minimum tre (3) og maksimum seks (6) leverandører som vil bli invitert til å inngi tilbud og delta i forhandlingene, jfr. konkurransegrunnlagets kapittel B3. Oppdragsgiver kan velge ut færre leverandører enn angitt ovenfor dersom det ikke foreligger et tilstrekkelig antall kvalifiserte leverandører, jfr. forsyningsforskriften § 12-7 (3). Utvelgelsen blant de kvalifiserte leverandører, som inviteres til å innlevere tilbud i konkurransen, vil skje ut fra oppdragsgivers evaluering av hvilke leverandører som anses som best kvalifisert på bakgrunn av oppstilte krav til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner, jfr. kapittel B2, punkt B2.2.4. Vurderingen vil bli basert på innsendt dokumentasjon knyttet til oppfyllelsen av fastsatte krav til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner, jfr. kapittel B2, punkt B.2.2.4. Oppdragsgiver vil gi skriftlig meddelelse om utvelgelsen til de leverandørene som inviteres til å inngi tilbud. Skriftlig meddelelse vil også gis til de leverandører som ikke blir valgt ut til å innlevere tilbud sammen med en kort begrunnelse, jfr. forsyningsforskriften § 12-7 (4).

Tidslinje

  1. Kunngjøring av konkurranse

    28. apr. 2025, 09:54

  2. Frist for innlevering

    14 døgn

    5. juni 2025, 10:00

Se aktive konkurranser som ligner