Beskrivelse
Anskaffelsen gjelder prosjekt « Dov Midt - Fjellsikring Strindheimstunnelen rv. 706». Pga. deformasjoner i fjellet og oppsprekking over tverrslag 4 i Strindheimtunnelen, er det behov for strakstiltak med forsterkning av fjellet med bolter og sprøytebetongbuer. Det er ca. 60-70 meter fjell som skal forsterkes med sprøytebetongbuer, og det skal bores inn stålbolter/stag i tverrslaget. Eksisterende betonghvelv må demonteres før montering av sprøytebetongbuer monteres. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til: • Betong • Stål i betongsprøytebuer og stag/bolter. • Utslipp fra maskiner og kjøretøy. Stag, bolter og armeringsstål har spesifikke ytelseskrav i prosesskoden som må oppfylles. Om disse komponentene finnes i lavutslippsvarianter er usikkert på nåværende tidspunkt, og gitt prosjektets stramme tidsplan så er det ikke hensiktsmessig å undersøke om dette er lett tilgjengelig. Mengdene stål som går med er uansett begrenset, slik at effekten av ev. lavutslipps-stål vil være tilnærmet null. Betongen som skal brukes må ha kort herdetid, slik at den raskt blir bærende. Den kan derfor ikke herde i henhold til den økte herdetiden som lavutslippsbetong krever. Mengdene betong som går med er uansett begrenset, slik at effekten av ev. lavutslipps-betong vil være tilnærmet null. Betonghvelv-elementer som demonteres før montering av sprøytebetongbuer, skal gjenbrukes. Statens vegvesen stiller følgende krav i kontrakt: • ISO 14001-sertifisering eller tilsvarende, jfr. C2 pkt. 22.1. • Alle maskiner og kjøretøy skal minimum ha Euro 6 og steg 4, jfr. C4 pkt. 6.3. • Betonghvelv-elementer som demonteres før montering av sprøytebetongbuer, skal gjenbrukes. • På alle steder der det pågår arbeid som kan forårsake oljesøl eller lignende, skal absorpsjonsmiddel for oppsamling være tilgjengelig, enten i kjøretøy/maskin som utfører arbeid, eller i umiddelbar nærhet av arbeidsstedet, C2 30.9. • Utslippsvann fra maskiner skal ved behov renses før det slippes på ledningsnettet. • 90 % av kjørte meter med lette kjøretøy skal være utslippsfri iht C2 pkt. 34. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.