Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og riks-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner, i kommunene Bodø, Fauske, Saltdal, Sørfold, Hamarøy, og deler av Rana, samt rv 73 som går gjennom kommunene Grane og Hattfjelldal, i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1 og D2-S20.
Arbeidet gjøres opp med rundsum for rundsumprosesser, iht. mengder og enhetspriser for øvrige prosesser og som regningsarbeid iht. timepriser for mannskap og maskiner.
Kontrakten gjelder for perioden fra og med 01.09.2025, til og med 31.08.2030 for alle oppgavene som er beskrevet.
Partene kan ved enighet om dette forlenge kontrakten til å gjelde også for en periode på ytterligere 12, 24 eller 36 måneder, jf. kap. C3, pkt. 21.
Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte (dvs. enten ved slutt opprinnelig kontraktsperiode, eller ved slutt forlenget kontraktsperiode iht. foregående avsnitt), til og med 31. august året etter.
Vegnettet som omfattes av oppdraget (inkludert metrerte armer, ramper, kryssdeler og sideanleggsdeler, men ikke medregnet konnekteringslenker eller motgående kjørebaner) består av:
474 944 m veg totalt
hvorav
430 523 m riksveg
40 616 m gang- og sykkelveg + 3 154 m ny gang- og sykkelveg iht kap D2-S20
3 779 m andre veger (kommunale og private)
Trafikken på riksvegene har et variasjonsspenn fra omlag ÅDT 12 til omlag ÅDT 19709 og det forventes en årlig trafikkvekst på ca 1,6%.
Oppdraget omfatter i hovedsak rutinemessige og andre driftsoppgaver, men også mindre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet. Oppdraget omfatter også inspeksjon og registrering, planlegging av virksomheten, beredskap for vinterdrift og generell trafikkavvikling, dokumentasjon, rapportering til byggherren, informasjon til publikum og håndtering av andre oppgaver som er nødvendige for drift og vedlikehold av vegneHovedtrekkene i prosedyrenAlle kvalifiserte leverandører inviteres til å inngi et første tilbud. Oppdragsgiver vil gjennomføre forhandlinger med 3-4 leverandører. Ved flere tilbud vil oppdragsgiver foreta en reduksjon/nedvalg av antallet tilbud.
Gjennomføring av forhandlinger :
Oppdragsgiver vil gjennomføre forhandlinger med 3-4 leverandører. Ved flere tilbud vil oppdragsgiver foreta en reduksjon/nedvalg av antallet tilbud.
Reduksjon/nedvalg skal foretas på grunnlag av de oppgitte tildelingskriteriene, slik at de best rangerte tilbudene/løsningsforslagene, vil gå videre til neste fase, jf. anskaffelsesforskriften § 23-11.
En ev. reduksjon/nedvalg vil foretas før gjennomføring av forhandlinger. Oppdragsgiver forbeholder seg også retten til å redusere antall tilbud underveis i forhandlingene. Forhandlingene er i utgangspunktet planlagt gjennomført som ett eller flere separate fysiske møter mellom oppdragsgiver og hver av leverandørene i lokaler som oppdragsgiver stiller til disposisjon. Møtene kan bli gjennomført digitalt.
Det understrekes at oppdragsgiver ikke kan, overfor de øvrige leverandørene avsløre løsninger eller andre fortrolige opplysninger som en leverandør gir oppdragsgiver, uten leverandørens samtykke, jf. anskaffelsesforskriften § 23-10 (2).
Forhandlingene planlegges gjennomført i henhold til den foreløpige planen som angitt i konkurransegrunnlaget kapittel A2. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å gjennomføre ytterligere forhandlingsmøter og be om ytterligere reviderte tilbud ved behov.
Nærmere informasjon om gjennomføringen av forhandlingen vil bli gitt i løpet av tilbudsfasen.
Hensikten med forhandlingsmøtene er at leverandørene skal få tilbakemeldinger som gjør at de kan levere et forbedret tilbud.
I forhandlingsmøtene vil oppdragsgiver gi leverandørene tilbakemeldinger på hvordan oppdragsgiver har vurdert leverandørenes tilbud opp mot tildelingskriteriene. Forhandlingsfasen avsluttes ved at oppdragsgiver fastsetter en frist for innlevering av endelig tilbud.