Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen har inngått en avtale med Winsnes AS for bygging av ca. 6 km gang- og sykkelveg, inkludert en gang- og sykkelvegbru over Gluggbekken, samt omlegging av E14 ved Håvereina i Trøndelag. Prosjektet har en varighet på 17 måneder og en total kontraktsverdi på 75 millioner kroner. Det ble stilt krav til klima og miljø, inkludert bruk av elbil til persontransport, start-stopp system for anleggsmaskiner, og utslippskrav til asfalt. Konkurransen ble gjennomført med laveste pris som tildelingskriterium, og det ble mottatt 8 tilbud.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Resultat

Vinner
Winsnes AS
Antall mottatte tilbud
8
Kontraktsverdi
75 436 519 kr

Om anbudet

    Arbeidene omfatter bygging av ca. 6 km med gang- og sykkelveg tilhørende VA-arbeider. Det skal også bygges en gang- og sykkelvegbru over Gluggbekken med en lengde på ca. 32 meter. Ved Håvereina skal E14 legges om i ei lengde på ca. 540 meter, med tilhørende ca. 7000 m³ fyllingsarbeider. Det skal også settes opp en natursteinsmur og en støyskjerm her. Det er registrert ett punkt med kvikkleire i dette området.

    Kontakt navn
    Tone Gunn Myhre
    Kontakt telefon
    +47 90203259
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Se konkurransegrunnlaget

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen. Konkurransen gjennomføres med laveste pris, hvor det også stilles krav til klima og miljø.

    Beskrivelse

    Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til masseflytting,asfalt og bruk av anleggsmaskiner. Det er gjort en kartlegging av asfalt- og pukkverk i nærheten, samt tatt dialog med entreprenør på rammeavtale for Trøndelag. Transportavstandene vil være relativt like uavhengig hvilke leverandører som benyttes. Det samme gjelder for betong som skal benyttes i brukonstruksjonen. Det er også flere masseuttak i nærheten av anleggsområdet. Som følge av nærhet til deponi, og masser som ikke egner seg for vegbygging i grunnen er det vanskelig å finne passende tildelingskriterier. Disse vil heller ikke ha ønsket effekt da leverandørene som benyttes i stor grad vil være de samme. For å oppnå 30% vekting av klima- og miljø benyttes kravene under i kontrakten. All persontransport skal foregå med elbil. - Start-stopp system for anleggsmaskiner. - Bruk av varme på anleggsplassen basert på biogass, flis eller pellets. - Absorpsjonsmiddel til bruk ved lekkasjer (av hensyn til matjord). - Biodrivstoff. Materialkrav i kontrakten: - Utslippskrav til asfalt. Krav til utførelse: - Benytte anvist deponi sentralt i anleggsområdet. - Håndtering av matjord skal gjøres etter anbefalt praksis, der A- og B- sjiktet rankes opp i byggeperioden. Utslippskravene til asfalt gir god effekt for å oppnå 30% vekting av klima og miljø. Start/stopp system på maskiner, biodiesel og kort reisevei til deponi kompenserer noe for direkteutslipp fra maskiner og transport. Persontransport er ikke tatt med i beregningen. Elektrisk persontransport blir da ikke et usynlig utslipp. Krav til stål og betong er også aktuelt, men effekten er liten i det store bildet. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
E14 Stjørdal-Hegramo - gang- og sykkelveg
Lokasjon
Estimert verdi
100 000 000,00 kr
Varighet
17 måneder

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner