Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen trenger komplett prosjektering av byggeplaner/-modeller med tilhørende godkjenning for et prosjekt som omfatter bygging av 4,2 km gang- og sykkelvei, breddeutvidelse og kurveutretting av eksisterende vei på strekningen Gismarvik - Aksdal i Rogaland, med en varighet på 2 år. Prosjektet skal gjennomføres modellbasert. Tildelingskriteriet er laveste pris (100%). Det stilles klima- og miljøkrav om at minst 50% av all massetransport og minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy skal være utslippsfri hver kalendermåned, og all asfalt som freses eller rives skal gjenbrukes på anlegget.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Komplett prosjektering av byggeplaner/-modeller med tilhørende godkjenning av disse. Hovedmålsettingen med prosjektet er å etablere et sammenhengende tilbud for gående og syklende som gjør det mulig for myke trafikanter å ferdes tryggere på strekningen, og som også vil gi bedre framkommelighet. Gang- og sykkelvegen skal i hovedsakelig følge dagens E39 for å unngå større inngrep på omliggende landskap. Tiltak for å forbedre trafikksikkerheten som f.eks. breddeutvidelse av E39 for forsterket vegoppmerking, kurveutretting og utbedring av sideterreng på strekningen inngår også i prosjektet. Prosjektet skal gjennomføres modell basert.

    Kontakt navn
    Marianne Rogne
    Kontakt telefon
    +47 41564215
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt utstedt av kompetent organ i leverandørens hjemstat, eller det land hvor leverandøren er etablert. Attesten skal dokumentere om leverandøren har oppfylt sine forpliktelser til å betale skatter, avgifter og trygdeavgifter.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Laveste pris

    Beskrivelse

    Anskaffelsen gjelder prosjekt C16644 Gs-veg Gismarvik-Aksdal. Prosjektet består av bygging av 4,2 km gang- og sykkelvei. I tillegg skal vi utføre breddeutviding og kurveutretting av eksisterende vei for å få tilstrekkelig bredde til å etablere forsterket veioppmerking og få en god linjeføring på veien. Klima- og miljøbelastningen, som er mulig å påvirke, i denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til: 1. Massetransport 2. Produksjon og leveranse av masser 3. Transport med lette kjøretøy I tillegg utgjør utslipp fra anleggsmaskiner en klimabelastning, men vi vurdere at i et slikt langt og smalt anlegg uten infrastruktur for krafttilgang i linjen er det ikke gjennomførbart med elektriske anleggsmaskiner på dette tidspunktet. Følgende klima- og miljøkrav stilles derfor som minimumskrav i kontrakten: 1. Massetransport: I hver kalendermåned i kontrakten skal minst 50 % av all massetransport i prosjektet være utslippsfri. Dette måles/dokumenteres ved rapportering av antall kjørte meter med de ulike drivstofftypene. Kravet gjelder alle former for massetransport inkludert bruk av lastebil, dumper, traktor med tilhenger mv. Kravet gjelder: • Masser transportert internt på arbeidsstedet/byggeplass/anleggsområdet. • Masser fra arbeidsstedet/byggeplass/anleggsområdet til et godkjent mottak/sted utenfor arbeidsstedet/byggeplass/anleggsområdet. • Masser fra eksternt lager/masseuttak eller lignende til arbeidsstedet/byggeplass/anleggsområdet. Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk, hydrogen eller biogass. Elektrisk drevne kjøretøy og maskiner skal ikke lades fra aggregat med forbrenningsmotor med mindre det eksplisitt kommer frem av kontraktsbestemmelser eller er avklart skriftlig med Statens Vegvesen i det enkelte tilfelle. 2. Leveranse av masser: All asfalt som freses eller rives skal gjenbrukes på anlegget. Massene kan gjenbrukes i bærelag på gang- og sykkelvei og i produksjon av ny asfalt i prosjektet. 3. Transport med lette kjøretøy: I hver kalendermåned i kontrakten skal minst 90 % av alle kjørte meter med lette kjøretøy være utslippsfri. Dette måles/dokumenteres ved rapportering av antall kjørte meter med de ulike drivstofftypene. Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelse: Personbil (M1/M1G) og lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk, hydrogen eller biogass. Det skal ikke benyttes større kjøretøyer enn det som er nødvendig for å få utført aktuell arbeidsoppgave. Elektrisk drevne kjøretøy skal ikke lades fra aggregat med forbrenningsmotor med mindre det eksplisitt kommer frem av kontraktsbestemmelser eller er avklart skriftlig med Statens Vegvesen i det enkelte tilfelle. Slik vi vurderer det lokale leverandørmarkedet er det, med noen få unntak, noe umodent i forhold til overgangen til utslippsfrie anleggsplasser. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en god klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium. Kravene vil stimulere flere leverandører til å starte overgangen til nullutslipp, samtidig som vi ivaretar sunn konkurranse og ikke unødig ekskluderer noen leverandører.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner