Beskrivelse
Anskaffelsen gjelder prosjekt C16644 Gs-veg Gismarvik-Aksdal. Prosjektet består av bygging av 4,2 km gang- og sykkelvei. I tillegg skal vi utføre breddeutviding og kurveutretting av eksisterende vei for å få tilstrekkelig bredde til å etablere forsterket veioppmerking og få en god linjeføring på veien. Klima- og miljøbelastningen, som er mulig å påvirke, i denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til: 1. Massetransport 2. Produksjon og leveranse av masser 3. Transport med lette kjøretøy I tillegg utgjør utslipp fra anleggsmaskiner en klimabelastning, men vi vurdere at i et slikt langt og smalt anlegg uten infrastruktur for krafttilgang i linjen er det ikke gjennomførbart med elektriske anleggsmaskiner på dette tidspunktet. Følgende klima- og miljøkrav stilles derfor som minimumskrav i kontrakten: 1. Massetransport: I hver kalendermåned i kontrakten skal minst 50 % av all massetransport i prosjektet være utslippsfri. Dette måles/dokumenteres ved rapportering av antall kjørte meter med de ulike drivstofftypene. Kravet gjelder alle former for massetransport inkludert bruk av lastebil, dumper, traktor med tilhenger mv. Kravet gjelder: • Masser transportert internt på arbeidsstedet/byggeplass/anleggsområdet. • Masser fra arbeidsstedet/byggeplass/anleggsområdet til et godkjent mottak/sted utenfor arbeidsstedet/byggeplass/anleggsområdet. • Masser fra eksternt lager/masseuttak eller lignende til arbeidsstedet/byggeplass/anleggsområdet. Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk, hydrogen eller biogass. Elektrisk drevne kjøretøy og maskiner skal ikke lades fra aggregat med forbrenningsmotor med mindre det eksplisitt kommer frem av kontraktsbestemmelser eller er avklart skriftlig med Statens Vegvesen i det enkelte tilfelle. 2. Leveranse av masser: All asfalt som freses eller rives skal gjenbrukes på anlegget. Massene kan gjenbrukes i bærelag på gang- og sykkelvei og i produksjon av ny asfalt i prosjektet. 3. Transport med lette kjøretøy: I hver kalendermåned i kontrakten skal minst 90 % av alle kjørte meter med lette kjøretøy være utslippsfri. Dette måles/dokumenteres ved rapportering av antall kjørte meter med de ulike drivstofftypene. Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelse: Personbil (M1/M1G) og lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk, hydrogen eller biogass. Det skal ikke benyttes større kjøretøyer enn det som er nødvendig for å få utført aktuell arbeidsoppgave. Elektrisk drevne kjøretøy skal ikke lades fra aggregat med forbrenningsmotor med mindre det eksplisitt kommer frem av kontraktsbestemmelser eller er avklart skriftlig med Statens Vegvesen i det enkelte tilfelle. Slik vi vurderer det lokale leverandørmarkedet er det, med noen få unntak, noe umodent i forhold til overgangen til utslippsfrie anleggsplasser. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en god klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium. Kravene vil stimulere flere leverandører til å starte overgangen til nullutslipp, samtidig som vi ivaretar sunn konkurranse og ikke unødig ekskluderer noen leverandører.