Anbudsoversikt for E51 Automasjon (Kongshaugen avløpsrenseanlegg)

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Elektrisk installasjonsarbeid

Ålesund kommune, i samarbeid med Sula kommune, søker en entreprenør for utførelse av entreprise E51 Automasjon ved det nye avløpsrenseanlegget på Kongshaugen i Sula kommune. Kontrakten har en varighet på 23 måneder og omfatter levering av automasjonsutstyr som PLS, IO, nettverksutstyr, samt programvare, programmering, testing og idriftsettelse for både berganlegg og administrasjonsbygg. Det kreves erfaring fra relevante prosjekter, inkludert programmering og idriftsettelse av automasjonsanlegg for avløpsrenseanlegg med kapasitet over 10 000 PE. Tildelingskriteriene vektlegger pris (55%), oppdragsgjennomføring (25%) og prosjektorganisering (20%). Kvalifikasjonskrav inkluderer dokumentasjon av økonomisk kapasitet, kvalitetssikringssystem (ISO 9001) og miljøledelsessystem (ISO 14001).

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
E51 Automasjon (Kongshaugen avløpsrenseanlegg)
Varighet
23 måneder
Tildelingskriterium 1
Pris
Pris vil bli vurdert på bakgrunn av den totalsummen som fremkommer ved summering av prisbærende poster i mengdebeskrivelsen. Dokumentasjonskrav: Utfylt prisskjema (del II punkt F) og mengdebeskrivelse (del II punkt C.2). Priser skal oppgis i NOK og eks. mva. Ved avvik mellom prisskjemaet i del II – F Vederlaget E51 og mengdebeskrivelsen i del II – C.2 Teknisk beskrivelse E51, vil mengdebeskrivelsen gå foran prisskjemaet.
Tildelingskriterium 2
Oppdragsgjennomføring
Under tildelingskriteriet «Oppdragsgjennomføring» vil oppdragsgiver evaluere følgende: 1. I hvilken grad entreprenøren har en god, konkret og prosjekttilpasset plan for prosjektet med tanke på: > Test og idriftsettelse > Samordning med andre entrepriser på renseanlegget og overføringsanlegget > Hvordan entreprenøren vil jobbe for å unngå at det oppstår forsinkelser i leveranser som påvirker fremdriften i prosjektet 2. Entreprenørens fremdriftsplan med milepæler og ferdigstillelsestidspunkt. Det vil også bli lagt vekt på om planen er realistisk, robust og gjennomtenkt. Dokumentasjonskrav: Entreprenøren skal levere følgende: 1. En overordnet gjennomføringsplan med beskrivelse av følgende: > Test og idriftsettelse > Hvordan entreprenøren vil samhandle med og tilpasse seg andre entrepriser i prosjektet > En overordnet plan som beskriver hvordan entreprenøren skal sikre leveranser Punkt 1 skal dokumenteres gjennom utfyllelse av Del I vedlegg 6 - Oppdragsgjennomføring. Beskrivelsen av punkt 1 skal være maks 4 A4-sider (skriftstørrelse 10 punkt eller større). Alt utover 4 sider, samt vedlegg til beskrivelsen, vil ikke evalueres. 2. En overordnet fremdriftsplan for entreprenørens arbeider. Planen skal vise gjennomføring av det samlede kontraktsarbeidet på detaljeringsnivå minimum som overordnet fremdriftsplan vist i del II E.3.2 – Framdriftsplan E51. Entreprenøren bes om at besvarelsen av punkt 2 merkes med «Fremdriftsplan» i filnavnet.
Tildelingskriterium 3
Prosjektorganisering
Under tildelingskriteriet «Prosjektorganisering» vil oppdragsgiver evaluere følgende: 1. Om entreprenøren har en organisering som er tilpasset prosjektet, med klare roller og ansvarsområder. 2. Tilbudt nøkkelpersonells relevante formalkompetanse og erfaring fra tidligere oppdrag. Med nøkkelpersonell menes prosjektleder og to sentrale prosjektmedarbeidere. Dokumentasjonskrav: Entreprenøren skal levere følgende: 1. Oversikt over hvordan entreprenøren vil organisere seg i prosjektet, herunder oversikt over roller og ansvarsområder i prosjektet samt eventuelle underentreprenører (fagområder). Entreprenøren skal videre forklare/begrunne organiseringen. Punkt 1 skal dokumenteres gjennom utfyllelse av Del I vedlegg 7 – Prosjektorganisering. Besvarelsen av punkt 1 skal være på maks 3 A4-sider (skriftstørrelse 10 punkt eller større). Alt utover 3 sider, samt vedlegg til besvarelsen, vil ikke evalueres – med unntak av et evt. vedlegg med organisasjonskart. 2. CV for tilbudt nøkkelpersonell: Punkt 2 skal dokumenteres gjennom utfyllelse av Del I vedlegg 8 – CV for nøkkelpersonell. Entreprenøren kan bruke egen CV-mal så lenge informasjonen som etterspørres i oppdragsgivers CV-mal fremkommer av CVen.
Tildelingskriterium 4

Etter FOR § 7-9 (2) skal «klima- og miljøhensyn» som hovedregel vektes minimum tretti prosent. Oppdragsgiver har etter § 7-9 (5) hjemmel til å ikke stille krav eller kriterier etter denne bestemmelsen dersom «anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig». I henhold til DFØs veileder er det ikke den konkrete anskaffelsen som er avgjørende for vurderingen av hvorvidt anskaffelsen har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig, men anskaffelsens art. Det er den «vare- eller tjenestekategorien du skal anskaffe innenfor» som avgjør hva som er «anskaffelsens art». Dette påvirkes ikke «av de faktiske forholdene eller volumet» på den konkrete anskaffelse . Anskaffelsen av E51 Automasjon er først og fremst en tjenesteanskaffelse, herunder anskaffelse av prosjektledelse, programmering, koordinering med andre entrepriser, testing av anlegg og idriftsettelse av anlegg. Tjenesteelementene i denne anskaffelsen har i stor grad likhetstrekk med konsulent- og analysetjenester, og juridiske tjenester og advokattjenester . Det er primært tale om anskaffelse av menneskelige ressurser og deres arbeidsinnsats. Eventuell reisevirksomhet er vurdert som svært begrenset, og ligger utenfor anskaffelsens art. Anskaffelsen inneholder enkelte mindre materialleveranser, blant annet PLS-utstyr, kommunikasjonsutstyr og betjeningspaneler/HMI. Det at tjenesteanskaffelsen omfatter et meget begrenset vareelement, endrer ikke på anskaffelsens art. Anskaffelsens art medfører et uvesentlig klimaavtrykk og en uvesentlig miljøbelastning og FOR § 7-9 (5) kommer således til anvendelse.
Kvalifikasjonskrav 1
8.3.4 Krav til økonomisk og finansiell kapasitet
Krav: Leverandøren skal ha god økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne utføre kontrakten. Finansiell kapasitet vurderes på bakgrunn av blant annet omsetning, resultatgrad, soliditet, likviditet, kredittscore og betalingshistorikk. Dokumentasjonskrav: Leverandørens årsregnskap inkludert noter med styre- og revisjonsberetning fra de siste tre avsluttede regnskapsårene (2021, 2022 og 2023). Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å selv innhente en kredittvurdering. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav 2
8.3.6 Krav til kvalitetssikringssystem
Krav: Leverandøren skal ha et godt og implementert kvalitetssikringssystem. Dokumentasjonskrav: En beskrivelse av leverandørens kvalitetssikringssystem. Beskrivelsen skal som minimum inneholde informasjon om hvordan leverandørens kvalitetssikringssystem er bygget opp og implementert i organisasjonen, hvordan oppgaver og ansvar er fordelt, hvordan ledelsen følger opp, og om revisjoner. Dersom leverandøren er sertifisert i henhold til ISO 9001 eller tilsvarende sertifiseringer, er det tilstrekkelig å legge ved kopi av gyldig sertifikat. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav 3
8.3.7 Krav til miljøledelsessystem
Krav: Leverandøren skal ha et godt og implementert miljøledelsessystem. Dokumentasjonskrav: En beskrivelse av leverandørens miljøledelsessystem. Beskrivelsen skal som minimum inneholde informasjon om hvordan leverandørens miljøledelsessystem er bygget opp og implementert i organisasjonen, leverandørens miljømål, miljøpolicy, hvordan resultater måles, og hvordan ledelsen følger opp. Dersom leverandøren er sertifisert i henhold til ISO 14001, EMAS, Miljøfyrtårn eller tilsvarende sertifiseringer, er det tilstrekkelig å legge ved kopi av gyldig sertifikat. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav 4
8.3.2 Krav til skatteattest
Krav: Leverandøren skal ha ordnede forhold med hensyn til betaling av skatter og avgifter. Dokumentasjonskrav: Skatteattest ikke eldre enn seks måneder regnet fra fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen. Med skatteattest menes: For norske leverandører: Attest for skatt og merverdiavgift utstedt av skattekontoret via Altinn. For utenlandske leverandører: Tilsvarende attester fra sine land som viser at de har ordnede skatte- og avgiftsforhold. Dersom myndighetene i det aktuelle landet ikke utsteder slike attester, skal leverandøren fremlegge en erklæring som stadfester at alle skatter og avgifter er blitt betalt. Erklæringen skal være godkjent og signert av leverandørens økonomidirektør/økonomiansvarlige.
Kvalifikasjonskrav 5
8.3.3 Krav til registrering, autorisasjon mv.
Krav: Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak. Dokumentasjonskrav: Norske leverandører: Utfylt forespørselsskjema hvor foretaksnavn og organisasjonsnummer fremgår. Oppdragsgiver vil verifisere at kravet er oppfylt gjennom oppslag i Foretaksregisteret. Norske foretak trenger derfor ikke å levere dokumentasjon for dette kravet ut over utfylt forespørselsskjema. Utenlandske leverandører: Dokumentasjon som viser at leverandøren er registrert i bransjeregister eller foretaksregister iht. lovgivningen i det land hvor leverandøren er etablert.
Kvalifikasjonskrav 6
8.3.5 Krav til tekniske og faglige kvalifikasjoner
Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring fra relevante prosjekter. Med dette menes erfaring med programmering, innmontering, testing og idriftsettelse av et komplett automasjonsanlegg for: - avløpsrenseanlegg for minst 10 000 PE eller vannbehandlingsanlegg med fullrensing og kapasitet over 100 l/sek - fjernstyring/overvåkning av pumpestasjoner Overnevnte punkter må ikke være oppfylt i hvert enkelt referanseprosjekt, men skal være oppfylt i referanseprosjektene samlet sett. Entreprenør må ikke ha levert toppsystem selv. Referanseprosjektene må være utført av leverandøren selv eller av en underleverandør som skal utføre de aktuelle delene av kontrakten. Det må i så fall også leveres dokumentasjon på at underleverandøren er et støttende foretak iht. konkurransebeskrivelsens pkt. 8.3.1. Dokumentasjonskrav: En oversikt over opptil fem (5) oppdrag som leverandøren har utført i løpet av de siste ti (10) årene, regnet fra fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen. Dersom leverandøren ikke kan dokumentere oppfyllelse av kvalifikasjonskravet med fem referanseprosjekter, kan leverandøren oppgi flere referanseprosjekter. Oversikten skal inneholde følgende for hver av oppdragene: - Navn på byggherre (oppdragsgiver) - Tidspunkt for leveransen - Beskrivelse av hva kontraktsarbeidene gikk ut på, herunder relevansen i forhold til kvalifikasjonskravet - Hvilke arbeider som ble utført av leverandøren selv og hvilke arbeider som ble utført av underleverandører (kontraktsmedhjelpere) Dette kvalifikasjonskravet dokumenteres gjennom utfyllelse av del I vedlegg 3 – Referansebeskrivelser. Dersom leverandøren støtter seg på andre foretak for å oppfylle deler av kvalifikasjonskravet, gjelder begrensningen på antall referanseprosjekter samlet for både leverandøren og det støttende foretaket. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav 7

Utvelgelseskriterium iht. konkurransebeskrivelsens pkt. 8.6: Leverandørens erfaring fra relevante prosjekter. Ved utvelgelse av kvalifiserte leverandører vil oppdragsgiver foreta en helhetsvurdering av leverandørens relevante prosjekter. Det vil her særlig vektlegges erfaring med programmering, innmontering, testing og idriftsettelse av et komplett automasjonsanlegg for: > avløpsrenseanlegg for minst 10 000 PE eller vannbehandlingsanlegg med fullrensing og kapasitet over 100 l/sek > fjernstyring/overvåkning av pumpestasjoner > avløpsrenseanlegg med sekundærrensing eller fosforfjerning Det vil også legges vekt på prosjektets kontraktsverdi. Dokumentasjonskrav: Utvelgelse vil skje basert på innsendt dokumentasjon for kvalifikasjonskravet i pkt. 8.3.5.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner