Anbudsoversikt for EBE 28 - 2024 Rammeavtale for mur- og flisarbeider
Utgått
Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.
Brief
Bygg og anlegg - Oppføring og konstruksjon av bygninger
Bergen Kommune trenger mur- og flisarbeid for å levere vedlikehold og drift av bygg i Vestland over 2 år til en verdi av 40 millioner NOK. Arbeidet inkluderer innvendige og utvendige mur- og pussarbeider, flikking av murfasader, fliselegging, og rehabilitering av vernede bygg. To viktige formelle krav er at leverandøren må ha et kvalitetsstyringssystem og relevant erfaring med vernede bygg. Anbudets vekting er 70% pris og 30% klima og miljø.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Etat for bygg og eiendom (EBE) forvalter ca. 1,2 millioner kvm bygningsmasse, og har som oppgave å dekke Bergen kommunes behov for lokaler. Den totale eiendomsmassen fordeler seg på 8 bydeler. Hovedtyngden av eiendomsmassen består av ca. 100 skoler og 60 barnehager. I tillegg kommer sykehjem, administrasjonsbygg, parkeringsanlegg, tilfluktsrom, brannstasjoner og idrettsanlegg. For å dekke etatens behov for løpende vedlikehold og drift av bygg og arealer, har Bergen kommune ved Etat for bygg og eiendom til hensikt å inngå rammeavtale snarest med én leverandør for levering av mur- og flisarbeider.
Rammeavtalen vil omfatte levering av en rekke ulike typer arbeid, eksempelvis:Innvendige og utvendige mur- og pussarbeiderFlikking og reparasjon av murfasader i tegl og betongReparasjon av fliserVåtrom/membranarbeiderFliseleggingReparasjon, rehabilitering og etablering av støttemurer, trapper, piper med merReparasjon og rehabilitering av antikvariske/ fredete/ vernede byggBranntetting i forbindelse med mur- og pussarbeiderRammeavtalen omfatter også materialleveranser, stillas, sikringstiltak for eget personell og bygningens brukere.
Listen over tjenester som rammeavtalen omfatter er ikke uttømmende. Øvrige tjenester som naturlig hører inn under fagområdene som denne rammeavtalen omfatter, vil kunne tilkomme dersom det i avtaleperioden oppstår behov for det.
Oppdragsgiver har også andre løpende avtaler for tjenester som i enkelte oppdrag vil grense opp mot eller overlappe oppdrag på denne avtalen. Oppdragsgiver vil i slike tilfeller søke å benytte avtalene på en mest mulig hensiktsmessig måte.
Oppdragsgiver forbeholder seg videre retten til å velge å ikke benytte rammeavtalen for gjennomføring av større og eller komplekse prosjekter. Oppdragsgiver vil i disse tilfellene foreta særskilt kunngjøring på ordinær måte i henhold til den aktuelle lov og forskrift.
Hovedtrekk i prosedyren
Kontraktstildeling vil bli foretatt etter prosedyren åpen tilbudskonkurranse, og dette innebærer at alle interesserte leverandører kan levere tilbud. Oppdragsgiver planlegger å tildele kontrakt uten å ha dialog med leverandørene utover å foreta eventuelle avklaringer/korrigeringer.
Dialog gjennom forhandlinger kan likevel bli gjennomført dersom oppdragsgiver, etter at tilbudene er mottatt, vurdere det som hensiktsmessig. Utvelgelsen vil i så fall bli gjort etter en vurdering av tildelingskriteriene. Det presiseres at ingen leverandører kan forvente dialog om sitt tilbud og derfor må levere sitt beste tilbud.
Tildelingskriterium 1
Prid Evalueringsprisen består av følgende prisposter: - Timepris fagarbeider, multiplisert med estimert årlig antall timer
- En fast påslagsprosent for materiell/varer, multiplisert med forventet årlig rundsum
Tildelingskriterium 2
Klima og miljø - caseløsning Kommunen har et gammelt bygg fra renessansen som skal rehabiliteres. Dette er et bygg som har høy verneverdi og både Byantikvar og Riksantikvar er inne i saken. Kommunen skal gjennomføre et prosjekt der en murvegg og en inngangsportal av kleberstein skal tilbakeføres til opprinnelig utseende og tilstand. Arbeidet skal utføres i perioden september mai. Kommunen er opptatt av at arbeider utføres på en måte som ivaretar klima- og miljøhensyn, og det er blant annet fokus på å gjenbruk. Bygget er murt opp av gråstein og kalkmørtel. Kalkfugen er flere steder slitt bort langt inn i murverket. Selve muren er 1-2 meter tykk. Inngangsportalen er i hovedsak bygget opp med kvaderstein. Toppen av portalen har seget ut ca. 15 cm.
Leverandøren bes gjøre rede for hvordan både murveggen og inngangsportalen kan tilbakeføres til opprinnelig utseende og tilstand, på en måte som tilfredsstiller vernemyndighetenes krav og som ivaretar klima og miljø.
Leverandørens løsningsforslag bør få frem hvordan firmaet vil tilrettelegge, utføre og dokumentere arbeidet, samt utarbeide sluttrapport for oversendelse til vernemyndigheter.
Tiltak og rutiner må være konkrete og forpliktene, og det er en fordel om det benyttes relevante eksempler.
Kvalifikasjonskrav 1
Øvrige økonomiske og finansielle krav Når det gjelder eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav som har blitt angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at: Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne utføre avtalen/kontrakten. Oppdragsgiver vil selv innhente kredittvurdering på den enkelte tilbyder fra Creditsafe (https://www.creditsafe.com). For denne avtalen/kontrakten vil kredittverdighet med kredittrating B (lav risiko (min. 51 av 100 i tallbedømmelsen)) være tilstrekkelig til å oppfylle kravet. Leverandør med lavere rating enn B vil bli avvist. Nyetablerte Leverandører skal ikke være dårligere enn AN (kredittverdig nyetablerte foretak) eller tilsvarende dersom annen rating benyttes (tallbedømmelse). Nyetablerte kan alternativ levere bankerklæring som bevis for kredittverdighet. Dokumentasjon for utenlandske leverandører: Leverandør skal på forespørsel levere en kredittrating rapport fra selskap som har konsesjon fra Datatilsynet til å drive kredittopplysningsvirksomhet i Norge eller fra selskap med tilsvarende godkjenning i medlemsstat i EU/EØS. Kredittratingsrapporten må være basert på oppdaterte regnskapsopplysninger. Dersom leverandør ikke er registret i Creditsafe, må leverandør sørge for å legge inn et forbehold i sitt tilbud med dokumentasjon på oppfyllelse av kravet fra et annet gyldig kredittvurderingsselskap. Dette kravet skal være oppfylt ved dato for tilbudsfrist.
Kvalifikasjonskrav 2
Attester utstedt av uavhengige organer for kvalitetssikringsstandarder Kan leverandør fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte kvalitetssikringsstandardene, inkludert krav til universell utforming? Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Oppdragsgiver krever at alle leverandører har implementert et kvalitetsstyringssystem som er tilfredsstillende til å sikre kvaliteten i gjennomføring i denne kontrakten. Dokumentasjonskrav: Beskrivelse av foretakets implementerte kvalitetsstyringssystem. Det skal leveres attest for foretakets kvalitetsstyringssystem utstedt av uavhengige organer som bekrefter at foretaket oppfyller visse kvalitetsstyringsstandarder, eksempelvis ISO 9001. Dersom foretaket ikke innehar slik attest, skal annen dokumentasjon på foretakets kvalitetsstyringssystem leveres. Det skal i slike tilfeller som minimum leveres følgende: * systemets navn og detaljert innholdsfortegnelse * overordnet beskrivelse av innholdet i systemet, herunder en oversikt over kontrollplaner og sjekklister som er relevant for denne kontrakten * organisasjonskart som viser ansvarsforholdene i kvalitetsstyringssystemet * beskrivelse av rutiner for internkontroll og avvikshåndtering (arbeid med korrigerende og preventive tiltak) * en beskrivelse av hvordan systemet vil bli benyttet for å sikre kvaliteten i denne kontrakten. All innlevert eller innhentet dokumentasjon vil danne grunnlag for en helhetsvurdering av om kvalifikasjonskravet er oppfylt. Dette kravet skal være oppfylt ved dato for tilbudsfrist
Kvalifikasjonskrav 3
Attester utstedt av uavhengige organer for miljøledelsesstandarder Er leverandøren i stand til å fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte miljøledelsessystemene eller -standardene? Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Oppdragsgiver krever leverandører som har sertifisering fra uavhengige tredjeparter, som bekrefter at leverandør har rutiner og systemer som sikrer en lav miljøbelastning ved utførelsen av leveransen. Dokumentasjonskrav: Leverandør skal framlegge attester fra uavhengige organer som dokumenterer et etablert og tilfredsstillende miljøledelsessystem. Det kreves dokumentasjon for at leverandøren enten er miljøsertifisert etter gyldig ISO 14001, er Miljøfyrtårn, er sertifisert av EMAS eller er sertifisert av tilsvarende tredjeparter. Dersom foretaket ikke innehar slik attest, skal annen dokumentasjon på foretakets miljøledelsessystem leveres. Det skal i slike tilfeller som minimum leveres følgende: * systemets navn og detaljert innholdsfortegnelse * overordnet beskrivelse av innholdet i systemet, herunder en oversikt over kontrollplaner og sjekklister som er relevant for denne kontrakten * organisasjonskart som viser ansvarsforholdene i miljøledelsessystemet * beskrivelse av rutiner for internkontroll og avvikshåndtering (arbeid med korrigerende og preventive tiltak) * en beskrivelse av hvordan systemet vil bli benyttet for å få redusert miljøbelastningen i denne kontrakten. All innlevert eller innhentet dokumentasjon vil danne grunnlag for en helhetsvurdering av om kvalifikasjonskravet er oppfylt. Dette kravet skal være oppfylt ved dato for tilbudsfrist.
Kvalifikasjonskrav 4
Registrert i handelsregister eller foretaksregister Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Leverandør skal være et lovlig registrert foretak.
Dokumentasjon: For leverandører som er registrert i det norske Enhetsregisteret, er det ikke nødvendig å legge ved dokumentasjon. Oppdragsgiver vil kontrollere registreringen ved bruk av organisasjonsnummer oppgitt i leverandørens Mercell-profil.
For leverandører som ikke er registrert i ovennevnte register må leverandør levere attest eller bekreftelse (tilsvarende firmaattest) for registrering i bransjeregister eller foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i det land hvor leverandøren er etablert. Slik attest skal ikke være utstedt mer enn 6 måneder før tilbudsfristens utløp.
Kvalifikasjonskrav 5
Bare for bygg- og anleggsarbeider: Bare for offentlige bygg- og anleggsarbeider: I referanseperioden har leverandøren utført følgende arbeider av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til fem års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste fem år.
Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Leverandøren skal ha god og relevant erfaring. Erfaringen må omfatte oppdrag med arbeid på vernede/fredede bygg. Arbeidet kan være opparbeidet fra oppdrag på rammeavtaler, eller fra enkeltprosjekter. Dersom arbeidet er opparbeidet fra rammeavtaler, kan det beskrives ulike avrop på samme avtale, under en samlet referanse.
Dokumentasjonskrav: Relevant erfaring skal dokumenteres ved å oppgi relevante oppdrag gjennomført i løpet av de siste fem årene.
Hver referanse skal inneholde navn på oppdragsgiver, verdi, periode for utførelse, samt kort beskrivelse av oppgaver og ansvar. Minimum tre av referanseoppdragene skal omfatte arbeid på vernede og fredede bygg. Referansene kan leggs direkte inn i Mercell som besvarelse av dette punktet, eller det kan legges ved egen referanseliste over relevante prosjekt/oppdrag fra de siste 5 årene.
Kvalifikasjonskrav 6
For offentlige bygge- og anleggsarbeider, teknisk personell eller enheter som skal utføre arbeidet I forbindelse med offentlige bygge- og anleggsarbeider kan leverandøren råde over følgende tekniske personell eller tekniske enheter til å utføre kontrakten: Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Leverandøren må disponere over tilstrekkelig arbeidsstyrke til å håndtere kontraktsforpliktelsene. I perioder foregår flere oppdrag samtidig, i tillegg til at en del oppdrag i barnehager og skoler vil bli gjennomført i skoleferiene. Leverandør må derfor minimum disponere over 8 fagarbeidere med utdannelse som mur- og flislegger, i tillegg til lærlinger. Dokumentasjon:
Leverandøren skal vedlegge en oversikt over personell med teknisk/faglig kompetanse som er relevant for gjennomføring av denne leveransen, gjerne i tabellform. Det må fremkomme hvor mange mur- og flisleggere/ murersvenner som er ansattved ved tidspunkt for tilbudslevering, samt hvor lang erfaring ressursene har.