Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Bygg og anlegg - Oppføring og konstruksjon av bygninger

Bergen Kommune trenger mur- og flisarbeid for å levere vedlikehold og drift av bygg i Vestland over 2 år til en verdi av 40 millioner NOK. Arbeidet inkluderer innvendige og utvendige mur- og pussarbeider, flikking av murfasader, fliselegging, og rehabilitering av vernede bygg. To viktige formelle krav er at leverandøren må ha et kvalitetsstyringssystem og relevant erfaring med vernede bygg. Anbudets vekting er 70% pris og 30% klima og miljø.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Etat for bygg og eiendom (EBE) forvalter ca. 1,2 millioner kvm bygningsmasse, og har som oppgave å dekke Bergen kommunes behov for lokaler. Den totale eiendomsmassen fordeler seg på 8 bydeler. Hovedtyngden av eiendomsmassen består av ca. 100 skoler og 60 barnehager. I tillegg kommer sykehjem, administrasjonsbygg, parkeringsanlegg, tilfluktsrom, brannstasjoner og idrettsanlegg. For å dekke etatens behov for løpende vedlikehold og drift av bygg og arealer, har Bergen kommune ved Etat for bygg og eiendom til hensikt å inngå rammeavtale snarest med én leverandør for levering av mur- og flisarbeider. Rammeavtalen vil omfatte levering av en rekke ulike typer arbeid, eksempelvis:Innvendige og utvendige mur- og pussarbeiderFlikking og reparasjon av murfasader i tegl og betongReparasjon av fliserVåtrom/membranarbeiderFliseleggingReparasjon, rehabilitering og etablering av støttemurer, trapper, piper med merReparasjon og rehabilitering av antikvariske/ fredete/ vernede byggBranntetting i forbindelse med mur- og pussarbeiderRammeavtalen omfatter også materialleveranser, stillas, sikringstiltak for eget personell og bygningens brukere. Listen over tjenester som rammeavtalen omfatter er ikke uttømmende. Øvrige tjenester som naturlig hører inn under fagområdene som denne rammeavtalen omfatter, vil kunne tilkomme dersom det i avtaleperioden oppstår behov for det. Oppdragsgiver har også andre løpende avtaler for tjenester som i enkelte oppdrag vil grense opp mot eller overlappe oppdrag på denne avtalen. Oppdragsgiver vil i slike tilfeller søke å benytte avtalene på en mest mulig hensiktsmessig måte. Oppdragsgiver forbeholder seg videre retten til å velge å ikke benytte rammeavtalen for gjennomføring av større og eller komplekse prosjekter. Oppdragsgiver vil i disse tilfellene foreta særskilt kunngjøring på ordinær måte i henhold til den aktuelle lov og forskrift.Hovedtrekkene i prosedyrenKontraktstildeling vil bli foretatt etter prosedyren åpen tilbudskonkurranse, og dette innebærer at alle interesserte leverandører kan levere tilbud. Oppdragsgiver planlegger å tildele kontrakt uten å ha dialog med leverandørene utover å foreta eventuelle avklaringer/korrigeringer. Dialog gjennom forhandlinger kan likevel bli gjennomført dersom oppdragsgiver, etter at tilbudene er mottatt, vurdere det som hensiktsmessig. Utvelgelsen vil i så fall bli gjort etter en vurdering av tildelingskriteriene. Det presiseres at ingen leverandører kan forvente dialog om sitt tilbud og derfor må levere sitt beste tilbud.

    Kontakt navn
    Gry Loftesnes
    Kontakt telefon
    +47 47396115
    Kontakt e-post
    gry@odinprosjekt.no
    Adresse
    Rådhusgaten 10, 5014 BERGEN

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne utføre avtalen/kontrakten. Kredittverdighet med kredittrating B (lav risiko (min. 51 av 100 i tallbedømmelsen)) vil være tilstrekkelig til å oppfylle kravet. Leverandør med lavere rating enn B vil bli avvist. Nyetablerte Leverandører skal ikke være dårligere enn AN (kredittverdig nyetablerte foretak) eller tilsvarende dersom annen rating benyttes (tallbedømmelse). Nyetablerte kan alternativt levere bankerklæring som bevis for kredittverdighet. Dette kravet skal være oppfylt ved dato for tilbudsfrist.

    Oppdragsgiver krever at alle leverandører har implementert et kvalitetsstyringssystem som er tilfredsstillende til å sikre kvaliteten i gjennomføring i denne kontrakten. All innlevert eller innhentet dokumentasjon vil danne grunnlag for en helhetsvurdering av om kvalifikasjonskravet er oppfylt. Dette kravet skal være oppfylt ved dato for tilbudsfrist.

    Oppdragsgiver krever leverandører som har sertifisering fra uavhengige tredjeparter, som bekrefter at leverandør har rutiner og systemer som sikrer en lav miljøbelastning ved utførelsen av leveransen. All innlevert eller innhentet dokumentasjon vil danne grunnlag for en helhetsvurdering av om kvalifikasjonskravet er oppfylt. Dette kravet skal være oppfylt ved dato for tilbudsfrist.

    Leverandør skal være et lovlig registrert foretak i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag.

    Leverandøren skal ha god og relevant erfaring. Erfaringen må omfatte oppdrag med arbeid på vernede/fredede bygg. Arbeidet kan være opparbeidet fra oppdrag på rammeavtaler, eller fra enkeltprosjekter. Dersom arbeidet er opparbeidet fra rammeavtaler, kan det beskrives ulike avrop på samme avtale, under en samlet referanse.

    Leverandøren må disponere over tilstrekkelig arbeidsstyrke til å håndtere kontraktsforpliktelsene. I perioder foregår flere oppdrag samtidig, i tillegg til at en del oppdrag i barnehager og skoler vil bli gjennomført i skoleferiene. Leverandør må derfor minimum disponere over 8 fagarbeidere med utdannelse som mur- og flislegger, i tillegg til lærlinger.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Evalueringsprisen består av følgende prisposter: - Timepris fagarbeider, multiplisert med estimert årlig antall timer - En fast påslagsprosent for materiell/varer, multiplisert med forventet årlig rundsum

    Beskrivelse

    Kommunen har et gammelt bygg fra renessansen som skal rehabiliteres. Dette er et bygg som har høy verneverdi og både Byantikvar og Riksantikvar er inne i saken. Kommunen skal gjennomføre et prosjekt der en murvegg og en inngangsportal av kleberstein skal tilbakeføres til opprinnelig utseende og tilstand. Arbeidet skal utføres i perioden september mai. Kommunen er opptatt av at arbeider utføres på en måte som ivaretar klima- og miljøhensyn, og det er blant annet fokus på å gjenbruk. Bygget er murt opp av gråstein og kalkmørtel. Kalkfugen er flere steder slitt bort langt inn i murverket. Selve muren er 1-2 meter tykk. Inngangsportalen er i hovedsak bygget opp med kvaderstein. Toppen av portalen har seget ut ca. 15 cm. Leverandøren bes gjøre rede for hvordan både murveggen og inngangsportalen kan tilbakeføres til opprinnelig utseende og tilstand, på en måte som tilfredsstiller vernemyndighetenes krav og som ivaretar klima og miljø. Leverandørens løsningsforslag bør få frem hvordan firmaet vil tilrettelegge, utføre og dokumentere arbeidet, samt utarbeide sluttrapport for oversendelse til vernemyndigheter. Tiltak og rutiner må være konkrete og forpliktene, og det er en fordel om det benyttes relevante eksempler.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner