Cobrief Logo
Brief

Forskning og utviklingsarbeid innen samfunnsvitenskap og humanistiske fag

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) trenger konsulenttjenester for å evaluere hovedavtalen i staten, med en maksimal totalverdi på 1,2 millioner kroner, inkludert en opsjon på 200 000 kroner. Oppdraget, som skal vare i 7 måneder, innebærer å identifisere årsaker til opplevd samarbeidskvalitet, kartlegge kunnskap om hovedavtalen blant tillitsvalgte og arbeidsgiverrepresentanter, samt vurdere tilpasninger gjort som følge av endringer i avtalen fra 2023. Det skal legges til rette for dialog med partene i hovedavtalen, inkludert intervjuer med Statens personaldirektør og ledere av de fire hovedsammenslutningene (Akademikerne, LO Stat, Unio og YS Stat), og skal resultere i en rapport.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    De sentrale partene i staten, Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) og hovedsammenslutningene (Akademikerne, LO Stat, Unio og YS Stat) har besluttet å utlyse dette Oppdraget for å sikre et felles kunnskapsgrunnlag om hovedavtalen og praktiseringen av denne før videre forhandlinger om hovedavtalen høsten 2026. Hovedavtalen, som gjelder for perioden 1. januar 2023 – 31. desember 2025, er nå forlenget ut 2026. Formålet med Oppdraget er å identifisere mulige årsaker eller forklaringer til at samarbeidet oppfattes som godt eller dårlig i virksomheten, eller at det oppfattes ulikt mellom partene lokalt. Videre er det ønskelig å få kjennskap til hvilken kunnskap tillitsvalgte og arbeidsgiverrepresentanter på ulike nivåer i virksomhetene har om hovedavtalen, herunder om det gjennomføres felles opplæring i og evaluering av medbestemmelse i virksomheten. Oppdraget skal også kartlegge om virksomhetene har vurdert og foretatt tilpasninger i egen virksomhet som følge av endringene i hovedavtalen med virkning fra 1. januar 2023. I Oppdraget skal det legges til rette for dialog med partene i hovedavtalen. Det skal gjennomføres intervju med Statens personaldirektør og lederne av de fire hovedsammenslutningene, Akademikerne, LO Stat, Unio og YS Stat. Oppdraget skal resultere i en rapport. Fristen for innlevering av rapporten er satt til 31. august 2026. Anskaffelsens øvre økonomiske ramme er estimert til kr 1,2 millioner ekskl. mva. inkl. opsjon. Innenfor denne rammen har Oppdragsgiver satt av inntil kr 1 million ekskl. mva. til å gjennomføre selve Oppdraget inkl. oppdragstakers gjennomføring/fasilitering av all datainnsamling/aktiviteter. Oppdragsgiver har videre satt av inntil 200 000 kr ekskl. mva. til en eventuell opsjon. Opsjonen skal i utgangspunktet brukes til å dekke kostnader knyttet til ytterligere datainnsamling, arrangere konkrete workshops/dialogkonferanser o.l. For nærmere beskrivelse av leveransen, se bilag 1 til avtalen.

    Kontakt navn
    Tina Elseth
    Kontakt telefon
    +47 47293670
    Adresse
    Akersgata 59, 0180 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal være en lovlig etablert virksomhet.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner