Drammen kommune, heretter kalt oppdragsgiver, inviterer til konkurranse om parallelle rammeavtaler for heldøgns helse- og omsorgstilbud til voksne med særlige behov. Vi ønsker avtaler med både store og små leverandører som kan tilby et bredt spekter av tjenester. Det er ønskelig med variasjon i tjenestenes beliggenhet. Alt fra landlige omgivelser til mer sentralt beliggenhet.Hver leverandør skal tilby individuelt tilpassede helse- og omsorgstjenester som ivaretar brukers oppfølgingsbehov av psykisk og fysisk helse.Det skal jobbes målrettet for å tilrettelegge for mestringsopplevelser, meningsfulle aktiviteter og inkludering i sosiale fellesskap slik at brukerne oppnår best mulig funksjons- og mestringsevne.Leverandøren skal tilby bolig til brukeren.Lovhjemmel for tjenestenTiltakene utføres etter enkeltvedtak med hjemmel i lov om kommunale helse- og omsorgstjenester av 24. juni 2011.MålgruppenMålgruppen er voksne over 18 år med sammensatte og alvorlige problemer, som trenger heldøgns helse- og omsorgstjenester.Brukerne har varierende behov for bistand til å ivareta egenomsorg og daglige gjøremål. Eksempelvis er dette brukere med ulike psykiske lidelser og/eller rusutfordringer, utviklingshemming og/eller autismespekter, og atferdsproblemer av ulik grad.Timebaserte helse- og omsorgstjenester for brukergruppenAnskaffelsen inkluderer også timebaserte tjenester for gradvis tilvenning eller tilbakeføring til oppdragsgivers tjenester.Hovedtrekkene i prosedyrenAnskaffelsens omfangKommunen tilbyr i størst mulig grad tjenesten selv, men vil kunne kjøpe tjenesten for eksempel når kommunen, ut fra bruker behov, ikke har tilstrekkelige ressurser til å utføre en faglig forsvarlig tjeneste. Det er et mål ved kjøp av heldøgns helse- og omsorgstilbud at bruker skal tilbakeføres til oppdragsgivers tjenester. Hvert kjøp er derfor av tidsbegrenset varighet.Kommunen kjøper i dag 14 plasser for voksne brukere med sammensatte og alvorlige problemstillinger. I tilfeller kommunen anser det som faglig forsvarlig og hensiktsmessig, vil eksisterende avtaler avsluttes, for å samle flest mulig tjenestekjøp under denne rammeavtalen.I noen tilfeller vil oppdragsgiver ha behov for å kjøpe tjenester utenfor rammeavtalen. Dersom kommunen selv eller andre offentlige aktører i løpet av avtaleperioden etablerer nye tilbud, kan dette også påvirke oppdragsgivers behov for å kjøpe tjenester under rammeavtalen. Kjøp vil være avhengig av økonomiske rammevilkår, politiske vedtak og markedssituasjonen.Parallelle rammeavtalerOppdragsgiver skal inngå parallelle rammeavtaler med inntil 3-5 leverandører. Antall rammeavtaler forutsetter at det finnes tilstrekkelig antall egnede leverandører og tilbud, som tilfredsstiller kravene satt i denne konkurransen.Tildeling av oppdrag Oppdrag tildeles enten etter gjennomført minikonkurranse, eller på grunnlag av hva kommunen vurderer som det best egnede tilbudet for brukeren.Avgjørelsen om det gjennomføres minikonkurranse eller om et oppdrag skal tildeles direkte til en leverandør, blir tatt av oppdragsgiver.Fordeling av oppdragTildeling av oppdrag gjøres ut fra brukernes behov. Oppdragsgiver kan ikke garantere at fordelingen blir lik mellom de ulike tilbyderne, eller garantere et minstevolum. Dersom ingen tilbud i minikonkurransen er egnet ut fra kommunens faglig vurdering eller leverandørene mangler kapasitet innen angitt tidsramme, kan oppdragsgiver velge å kjøpe tjenesten utenfor rammeavtalen.Gjennomføring av minikonkurranserMinikonkurranser gjennomføres ved at oppdragsgiveren utarbeider en tilbudsinnbydelse basert på den enkelte brukerens behov. Leverandøren skal bruke tilbudsinnbydelsen som grunnlag for sitt tilbud i minikonkurransen.Tiltaksplanen utarbeides i etterkant i samarbeid mellom oppdragsgiver og leverandør, og forankres i et enkeltvedtak.Oppdragsgiveren kan fastsette en kort tilbudsfrist i minikonkurransen.Tildelingen baserer seg på ett eller flere av følgende tildelingskriterier:Det tilbudet kommunen vurderer som helhetlig best egnet for brukeren.Responstid (når tiltaket kan iverksettes).Plan for håndtering av utfordrende atferd, inkludert trusler og vold.Prisene som er gitt i leverandørens tilbud til rammeavtalen.Tildelingskriteriene fastsettes individuelt for hver minikonkurranse, basert på kommunens vurdering av brukerens behov.Ved forespørsel vil oppdragsgiver gi en begrunnelse for valg av vinner i minikonkurransen.Evaluering av tilbudOppdragsgiver velger det tilbud som kommunen vurderer som best egnet for brukeren. Det kan bli gjennomført befaring av helse- og omsorgstilbudet for å vurdere egnetheten.