Bergen kommune har inngått kontrakt med en leverandør som skal drifte telefonsentraler, og drift og vedlikehold av tilhørende systemer og integrasjoner for fasttelefonitjenesten i kommunen.Driften skal skje i tett samarbeid med Bergen kommunes teleleverandør, p.t. Telia og kommunens interne driftsleverandør, Ansattservice. I aktuelle tjenester inngår også rådgivning og bistand til organisatoriske enheter ved endringer, flyttinger og etablering av nye lokasjoner.Avtalen gjelder i 3 år regnet fra kontraktsignering. Avtalen fornyes deretter automatisk for 1 år om gangen med mindre den sies opp. Avtalen kan maksimalt gjelde i 10 år.Hovedtrekkene i prosedyrenBergen kommune har en fasttelefoniløsning som produseres internt på Alcatel OmniPCX Enterprise Communication servere, og transporten er basert på IP. Kommunen eier alle servere, programvare, lisenser og alle apparater i løsningen. Leverandøren skal drifte og vedlikeholde hele Alcatel-løsningen, løse feil relatert til telefonitjenesten og gi supportbistand til kommunens ca. 700 lokasjoner. Leverandøren må etablere supportavtale med Alcatel for løsningen.Det er inngått en driftsavtale (SSA-D) for tjenester relatert til drift, med tilhørende rammeavtale (SSA-R) med kjøpsavtale (SSA-K) for kjøp av utstyr/deler. Det er inngått avtale med kun én leverandør.