Avtalen gjelder leasing av nye biler og administrasjon av kommunens samlede bilpark, herunder kjøretøy som ikke er anskaffet under kontrakten eller tidligere tilsvarende kontakter, og kommunens selveide biler. Avtalen er en kombinasjon av varer og tjenester.Administrasjon av bilparken omfatter bl.a. bestilling og levering av nye biler, administrasjon av drivstoffkort, service, vedlikehold, reparasjon, erstatningsbil ved driftsstans, skaderegulering, forsikring, dekkhotell, bompengeordning, salg/avhending av biler, omfattende rapportering til Bergen kommune, og drift av en database med all nødvendig informasjon. Videre råd og innspill til utvikling på bilområdet - herunder til hensiktsmessig organisering av kommunens samlede transportbehov som skal dekkes med biler.Hovedtrekkene i prosedyrenKommunens samlede bilpark består av ca 1000 kjøretøy i alle klasser og typer, dog hovedsaklig biler med tillatt totalvekt inntil 3,5 tonn (fossilt drevet) og 4,25 tonn (helelektrisk). Kontrakten som skal inngås gjelder også administrasjon av kjøretøy som ikke er anskaffet under kontrakten eller tidligere tilsvarende kontakter, herunder kommunens selveide biler (for eksempel brannbiler, andre spesialbiler).