1. Generelt om oppdragetTrondheim kommune, heretter kalt oppdragsgiver, innbyr til åpen anbudskonkurranse i forbindelse med inngåelse av avtale på “Kartlegging av utslippsfrie løsninger i Trondheims bygg- og anleggssektor”. Konkurransen kunngjøres i DOFFIN, se www.doffin.no, gjennom oppdragsgivers konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) Mercell.2. BakgrunnTrondheim kommune har et ambisiøst mål om å gjøre alle bygge- og anleggsplasser inkludert transport til og fra byggeplassene i byen utslippsfrie innen 2030. Målet er forankret i Klimaløftene - Kommunedelplan for klima 2024 - 2030. For å kunne realisere dette målet ønsker oppdragsgiver å gjennomføre en grundig kartlegging av nåværende situasjon. Hovedformålet med oppdraget er å skaffe Trondheim kommune en detaljert og oppdaterbar oversikt over andelen utslippsfrie maskiner og kjøretøy samt eierfordeling innen bygg- og anleggssektoren i byen i dag. Denne informasjonen vil være avgjørende for å kunne ta informerte beslutninger om fremtidige tiltak og en vellykket overgang til utslippsfrie løsninger.Hovedtrekkene i prosedyrenOppdragsbeskrivelseLeverandøren skal gjennomføre en statuskartlegging av maskin- og kjøretøyparken samt ladeløsningene i Trondheims bygg- og anleggssektor som sammenstiller følgende data:Maskin- og kjøretøyparkAntall, type, størrelse, ytelse og energikilde for alle typer maskiner, utstyr og kjøretøy tilknyttet bygg- og anleggsbransjen, unntatt håndholdt utstyr. Det skal også oppgis andelen utslippsfrie maskiner, utstyr og kjøretøy i maskinparken for hver enkelt aktør. LadeløsningerAntall og type ladeløsninger (stasjonære og mobile), og batterikontainere, kapasitet, effekt, plassering og tilgjengelighet Leverandører, eiere og utleiereAktøroversikt: Hvem tilbyr hvilke utslippsfrie maskiner, kjøretøy og ladeløsninger tilknyttet bygg- og anleggssektoren innenfor Trondheim kommunes grenser inklusive bransjeinndeling (utbyggere, maskinleverandører, entreprenører etc.)Det skal gjennomføres en bottom-up-analyse der data hentes direkte fra lokale bedrifter og organisasjoner som eier og bruker maskiner i hele Trondheim kommune som geografisk område. Nasjonal og regional statistikk, blant annet fra Maskingrossisternes Forening (MGF) og Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV), er et nyttig verktøy til å validere resultatene fra denne analysen. Slik statistikk skal imidlertid ikke være den eneste datakilden, men skal være en supplerende kilde til bottom-up analysen.
Begrepsbruk og kategorisering av maskinene, inkludert vektbasert inndeling, skal følge standardene definert i Sweco-2024-Kunnskapsgrunnlag utslippsfrie maskiner (Enova 2024), for å sikre konsistens og sammenlignbarhet med eksisterende markedsterminologi.
Datainnhentingen skal minimum omfatte følgende bransjer i både private og offentlige bygge- og anleggsvirksomheter:ByggeentreprenørMaskingrossistMaskinprodusentLeasingselskapTransportByggeherreMaskineutleiefirmaEnergitjeneste leverandørerEnergiinfrastruktur leverandørerNettselskapRådgivende ingeniørfirmaEn slik kartlegging og datainnhenting fra bedrifter kan være utfordrende på grunn av begrenset motivasjon for samarbeid eller skepsis til å dele bedriftsinterne data. Samtidig kan opplysningene i de sentrale registrene være misvisende når det skal hentes ut lokal informasjon, særlig for leasingavtaler. Registrering av leasingtaker og leasingtakers kommune er ofte frivillig, og maskiner og kjøretøy er ikke nødvendigvis lokalisert og i drift i det området de er registrert i.
Leverandøren skal legge frem en strategi for å overkomme disse utfordringene og vise hvordan det skal utarbeides et robust datagrunnlag som sikrer at resultatene er representative for den faktiske situasjonen i Trondheim. Bruk av estimater og generaliseringer skal begrenses til det strengt nødvendige. Metoden for datainnsamling, analyse og visualisering skal beskrives i oppdragsforståelsen.
For å sikre langsiktig nytteverdi av kartleggingen, skal datagrunnlaget og tilhørende analyse og visualisering kunne oppdateres årlig. Leverandøren skal utarbeide en metode som viser hvordan data skal samles inn, lagres, analyseres og visualiseres ved oppdatering.
AvgrensingFølgende skal ikke inngå i kartleggingen:Aktørenes barrierer og utfordringer knyttet til bruk og kjøp av utslippsfrie maskiner og kjøretøy Fremtidige scenarioer og markedsutsikter