Anbudsoversikt for Konkurranse om Rammeavtale for brannteknisk rådgivning
Brief
Brann- og sikkerhetstjenester
Stavanger kommune, via Eiendomsavdelingen, søker en leverandør for en rammeavtale om brannteknisk rådgivning, med en varighet på 4 år. Tjenestene skal leveres i Rogaland og omfatter blant annet branntekniske tilstandsvurderinger, utarbeidelse av branndokumentasjon og branntegninger, samt branntekniske avklaringer fra branntilsyn. Leverandøren må ha et velfungerende kvalitetssystem, dokumentert gjennom attester som ISO 9001, og et miljøledelsessystem, dokumentert gjennom ISO 14001 eller tilsvarende. Det kreves erfaring fra minst 3 tilsvarende oppdrag, og nøkkelpersonell må ha minimum 10 års erfaring med brannprosjektering etter endt formell utdanning. Tildelingskriteriene finner du i konkurransegrunnlaget.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Stavanger kommune v/ Eiendomsavdelingen har behov for en rammeavtale for brannteknisk rådgivning hovedsakelig for seksjonene, men ikke begrenset til: formålsbygg, boligbygg og forvaltningsprosjekter. Arbeidet vil bestå i å utbedre/dokumentere manglende brannteknisk dokumentasjon og brannteknisk avklaringer i eksisterende bygningsmasse. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å benytte seg av leverandører utenfor denne avtalen for prosjekter som er under entrepriseavtaler som eier hele prosjektet. I tillegg har forvaltningsprosjekter en egen arkitektavtale over flere fag som de forbeholder seg retten til å bruke. Større nybygg- og renoveringsprosjekter som er bevilget over kommunes investeringsprosjekter inngår heller ikke i denne avtalen.
Hovedtrekk i prosedyren
Avtalen vil omfatte planlagt branntekniske tilstandsvurderinger og fremskaffelse/utarbeidelse av branndokumentasjon og branntegninger, branntekniske avklaringer fra branntilsyn som berører fraviksvurderinger og byggesaksdokumentasjon og mindre byggeprosjekter. Det er viktig å få gjennomført befaringer ved behov. I tillegg så vil det være behov for en rådgiver som i perioder er fysisk tilgjengelig på kontoret til Oppdragsgiver. Det er oppdragsgivers forespørsel/ avrop som bestemmer hvilke ytelser og omfang som skal inngå i hvert enkelt oppdrag og vil bli konkretisert i avropet.
Kvalifikasjonskrav 1
Øvrige økonomiske og finansielle krav Når det gjelder eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav som har blitt angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha økonomisk evne til å gjennomføre kontrakten. Dokumentasjonsbevis: Som dokumentasjon vil Oppdragsgiver innhente kredittvurderingen Commercial Delphi Score fra Experian. Leverandøren må være i risikoklasse 5 eller høyere på Experians skala. Leverandøren forutsettes å ha gjort seg kjent med registrerte opplysninger om foretaket og samtykker ved sin innlevering av tilbudet til at opplysningene innhentes og legges til grunn for vurderingen av Leverandørens økonomiske forhold. Hvis Leverandøren er kjent med at kravet til økonomisk evne til å gjennomføre kontrakten ikke kan imøtekommes gjennom kredittvurdering som angitt ovenfor, skal Leverandøren fremlegge annen dokumentasjon som bekrefter/ forklarer at den økonomiske evnen er tilfredsstillende til å gjennomføre kontrakten. Hvis Oppdragsgivers kredittopplysninger om det enkelte foretak ikke inneholder en kredittvurdering, eller leverandøren av andre grunner ikke innfrir kravet til kredittvurdering kan Oppdragsgiver søke å få dekket sitt dokumentasjonsbehov på annen måte, enten ved å vurdere om den økonomiske evnen er tilfredsstillende ut fra de andre opplysninger som måtte foreligge i løsningen fra Experian eller gjennom innhenting av annen dokumentasjon.
Kvalifikasjonskrav 2
Attester utstedt av uavhengige organer for kvalitetssikringsstandarder Kan leverandør fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte kvalitetssikringsstandardene, inkludert krav til universell utforming? Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha et velfungerende kvalitetssystem tilpasset kontraktens innhold. Dokumentasjonsbevis: Leverandøren må kunne fremlegge attest for firmaets kvalitetssystem/styringssystem utstedt av uavhengige organer som bekrefter at leverandøren oppfyller visse kvalitetssikringsstandarder, eksempelvis ISO 9001 Oppdragsgiver godtar også annen dokumentasjon, ikke utstedt av uavhengig organ, som viser at leverandøren har likeverdige kvalitetssikringstiltak. Her må det gis en overordnet beskrivelse av innholdet i systemet herunder en oversikt over kontrollplaner og sjekklister som er relevant for denne kontrakten.
Kvalifikasjonskrav 3
Attester utstedt av uavhengige organer for miljøledelsesstandarder Er leverandøren i stand til å fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte miljøledelsessystemene eller -standardene? Minstekrav til kvalifikasjonskrav Se krav i felt C "Miljøledelsetiltak". Som dokumentasjonsbevis må attester for relevant miljøsertifisering som ISO 14001 eller EMAS, Miljøfyrtårn eller annen dokumentasjon kunne fremlegges på forespørsel. Alternativt kan krav til miljøledelsetiltak oppfylles ved dokumentasjonskrav som angitt i felt C "Miljøledelsetiltak".
Kvalifikasjonskrav 4
Registrert i handelsregister eller foretaksregister Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak. Dokumentasjonsbevis: Leverandøren må godtgjøre at de er være registrert i et bransjeregister eller annet foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i den stat hvor de er etablert. Dokumentasjon for norske bedrifter vil eksempelvis være er firmaattest fra foretaksregisteret i Brønnøysund. Dokumentasjonen skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra tilbudsfristen.
Kvalifikasjonskrav 5
Bare for tjenester Bare for tjenester: I referanseperioden har leverandøren utført følgende viktige vareleveranser av den etterspurte type, eller følgende viktige tjenester av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til tre års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste tre år. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Det kreves erfaring fra minst 3 tilsvarende oppdrag. Med tilsvarende oppdrag menes brannteknisk rådgivning med samme omfang og kompleksitet som beskrevet i konkurransedokumentene. Det kreves dokumentert meget god gjennomføringsevne. Dokumentasjonsbevis: Leverandøren må kunne fremlegge en liste over de viktigste leveranser eller utførte tjenester de siste tre år, og denne skal som minimum inneholde: • Kort beskrivelse av oppdraget (type bygg, energiklasse, areal) • Størrelse eller verdi på leveransene • Tidspunkt (kontraktsperiode) • Navn på kundene og en kort beskrivelse av disse • Telefonnummer, e-postadresse og navn på kontaktpersoner hos kundene Relevante kunder fra listen vil kunne bli kontaktet.
Kvalifikasjonskrav 6
Utdanning og faglige kvalifikasjoner Følgende utdanning og faglige kvalifikasjoner besittes av leverandøren og/eller (avhengig av hvilke krav som er fastsatt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumenterne) av de ledende medarbeiderne: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha nødvendig kapasitet og kompetanse til å dekke behovet ved gjennomføring av oppdraget. Det skal tilbys følgende Nøkkelpersonell: Leverandørens oppsatte kontaktperson skal som et minimum ha 10 års erfaring med brannprosjektering etter endt formell utdanning. Dette innebærer at kontaktpersonen har god kompetanse på utarbeidelser av brannkonsept tiltaksklasse 3, og utførelse av brannteknisk tilstandsanalyse etter byggdetaljer 720.306. Leverandør skal i tillegg tilby personell som har fullført høyskole som minimum og har minimum 3 års relevant erfaring etter endt formell utdanning. Dokumentasjonsbevis: Leverandøren skal sammen med tilbudet fremlegge oversikt over bemanning for dette oppdrag med CV for nøkkelpersoner som skal utføre oppdraget. Det er ikke nødvendig å opplyse om andre konkrete personer i prosjektorganisasjonen. CV-ene kan ha vedlegg, og det bes særlig redegjort for relevante prosjekter hvor de tilbudte nøkkelpersoner har hatt tilsvarende roller, og som følgelig er egnet til å identifisere kompetanse av særlig betydning for oppdraget som her skal gjennomføres. CV skal inneholde: • Utdannelse • Relevant arbeidserfaring • Oversikt over tidligere utførte oppdrag med angivelse av prosjektnavn, oppdragsgiver, sted, areal, kontraktens størrelse og rolle i prosjektet.
Kvalifikasjonskrav 7
Miljøledelsestiltak Leverandør kan anvende følgende miljøledelsestiltak i forbindelse med utførelsen av kontrakten: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha et miljøledelsessystem for å sikre at Leverandøren er egnet til å oppfylle miljøkrav stilt i konkurransegrunnlaget og kontraktsvilkårene. Dokumentasjonsbevis: Leverandøren skal på forespørsel kunne fremlegge en kortfattet redegjørelse, maksimalt én (1) A4- side, som oppgir Leverandørens uttalte miljømål, status for miljøarbeid i egen virksomhet og planlagte tiltak, av relevans for denne kontrakt. Alternativt kan kravet dokumenteres oppfylt ved å oppfylle dokumentasjonskrav som angitt i felt D og "Attester utstedt av uavhengige organer for miljøledelsesstandarder".