Oslo kommune ved Renovasjons- og gjenvinningsetaten, inviterer til konkurransepreget dialog for salg av Romerike Biogassanlegg og kjøp av matavfallshåndteringstjenester fra kjøper av anlegget. Oppdragsgiver ønsker å selge anlegget basert på det tilbudet som samlet sett, og over tid, vurderes som mest gunstig for kommunen og deres renovasjonsabonnenter. Kvalifiserte og utvalgte leverandører vil inviteres til dialog for å identifisere og definere hvordan Oppdragsgivers behov best kan oppfylles. Dialogen skal lede frem til et oppdatert og fullstendig konkurransegrunnlag, herunder kjøpskontrakt og tjenestekontrakt som det skal inngis endelig og bindende tilbud på bakgrunn av. Et eventuelt salg av RBA vil kreve bystyrets godkjenning. Fremforhandlet løsning og inngåelse av kontrakt må derfor være med forbehold om bystyrets godkjenning. Verdien av tjenestekontrakten vil være høyst skjønnsmessig og variere avhengig av flere faktorer, blant annet kontraktens lengde, sammenhengen med salget av anlegget og øvrige kommersielle betingelser i den samlede kontrakten. Det er derfor vanskelig å gi et treffende estimat på kontraktsverdien ved kunngjøringstidspunktet. Oppdragsgiver har estimert kontrakten i henhold til FOA § 5-4, 12. ledd bokstav b. Verdien er beregnet ved å multiplisere den månedlige verdien med 48. Kontrakten har derfor en anslått verdi til NOK 200 000 000 eks. mva.Hovedtrekkene i prosedyrenKontrakten(e) som skal inngås i forbindelse med anskaffelsen, gjelder hovedsakelig salget av biogassanlegget, som er uløselig knyttet til tjenestekontrakten om håndtering av Oslo kommunes matavfall. Oppdragsgivers vurdering er i utgangspunktet at dette må anses som en blandet kontrakt unntatt anskaffelsesregelverket jf. anskaffelsesforskriften § 6-2. Oppdragsgiver har imidlertid valgt å inngå kontrakten etter de anskaffelsesrettslige reglene, for å sikre konkurranse om kontrakten. Konkurransen gjennomføres derfor i henhold til lov av 17. juni 2016 nr. 73 om offentlige anskaffelser («LOA») og forskrift om offentlige anskaffelser av 12. august 2016 nr. 974 («FOA») del I og III, samt de bestemmelser som følger av dette konkurransegrunnlaget. Som følge av at salgs- og kjøpselementene her er uløselig knyttet til hverandre, får anskaffelsen en karakter, kompleksitet, rettslig og finansiell sammensetning, samt risiko som gjør det nødvendig å innlede dialog med potensielle tilbydere. Oppdragsgiver har derfor valgt å benytte konkurranseformen konkurransepreget dialog, jf. FOA § 13-2 og § 23-8. Anskaffelsesprosedyren er fleksibel og åpner for at leverandørene kan foreslå ulike løsninger som oppdragsgiver vil vurdere for å dekke behovet for å selge RBA, samtidig som den sikrer langsiktig håndtering av Oslo kommunes matavfall. En konkurransepreget dialog foregår i flere faser. Interesserte leverandører må forespørre om deltakelse i konkurransen, og basert på forespørslene vil oppdragsgiver invitere kvalifiserte og utvalgte leverandører til dialog. I denne fasen kan leverandørene foreslå ulike løsninger for å oppfylle oppdragsgivers behov, inkludert å inngi testbud. Oppdragsgiver vil basert på dialogfasen fastsette ønsket løsning (i form av foretrukken struktur for både salg av RBA og inngåelse av tjenesteavtale for behandling av kommunens matavfall) og utarbeide endelige kontrakter. Et endelig konkurransegrunnlag vil bli utarbeidet og delt, jf. punkt 1.6. Dialogfasen avsluttes deretter, og leverandørene får en frist for å inngi endelige og bindende tilbud basert på det endelige konkurransegrunnlaget. Bindende tilbud evalueres, og kontrakt tildeles leverandøren som samlet sett har inngitt det beste tilbudet, jf. punkt 6.1.