Regjeringen vil at alle barn skal ha tilgang til et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet. Barnehageloven og rammeplanen setter krav og rammer for barnehagetilbudet og kvaliteten i barnehagen, men vi vet ikke nok om regeletterlevelsen i sektor i dag. Regjeringen vil legge til rette for at barnehagesektoren får god støtte i arbeidet med kvalitetsutvikling i barnehagene, jf. nasjonal barnehagestrategi mot 2030, Barnehagen for en ny tid. Ulike evalueringer, undersøkelser og rapporter peker på at det kan være utfordringer med kommunens tilsyn med barnehagene og regeletterlevelsen av barnehageloven i sektoren. Kunnskapsdepartementet har behov for å få helhetlig kunnskap om regeletterlevelse av barnehageloven med forskrifter og kommunens tilsyn med barnehagene og statsforvalternes tilsyn med kommunen som barnehagemyndighet.
Formålet med dette oppdraget er å utvikle og etablere et helhetlig kunnskapsgrunnlag om regeletterlevelsen av barnehageloven, kommunens tilsyn med barnehagene og statsforvalternes tilsyn med kommunen som barnehagemyndighet. Kunnskapsgrunnlaget må omfatte informasjon om hvilke deler av barnehageloven som gir størst utfordringer, og hva som hindrer og sikrer regeletterlevelse.
Oppdraget skal særlig rettes mot barnehageeiere ettersom de er ansvarlige for regeletterlevelse etter barnehageloven. I tillegg skal oppdraget inkludere barnehagemyndigheter ettersom de har ansvar og oppgaver i barnehageloven. For å gi et helhetlig bilde må oppdragstaker (minimum) inkludere følgende respondenter: statsforvalter, kommunen som barnehagemyndighet, barnehageeier og barnehagestyrer.
Den totale kostnadsrammen for evalueringen er to millioner kroner eks. mva. Det er ikke anledning til å legge inn egenfinansiering som en del av tilbudet/tilbudt totalpris i konkurransen.
Oppdraget har en varighet på et år, fra mai 2025 – mai 2026.
Fullstendig beskrivelse av leveransen følger av konkurransegrunnlaget punkt 4 og 5.
Utdanningsdirektoratet tar forbehold om politiske beslutninger som kan medføre endringer i oppdragets omfang.Hovedtrekkene i prosedyrenRegjeringen vil at alle barn skal ha tilgang til et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet. Barnehageloven og rammeplanen setter krav og rammer for barnehagetilbudet og kvaliteten i barnehagen, men vi vet ikke nok om regeletterlevelsen i sektor i dag. Regjeringen vil legge til rette for at barnehagesektoren får god støtte i arbeidet med kvalitetsutvikling i barnehagene, jf. nasjonal barnehagestrategi mot 2030, Barnehagen for en ny tid. Ulike evalueringer, undersøkelser og rapporter peker på at det kan være utfordringer med kommunens tilsyn med barnehagene og regeletterlevelsen av barnehageloven i sektoren. Kunnskapsdepartementet har behov for å få helhetlig kunnskap om regeletterlevelse av barnehageloven med forskrifter og kommunens tilsyn med barnehagene og statsforvalternes tilsyn med kommunen som barnehagemyndighet.
Formålet med dette oppdraget er å utvikle og etablere et helhetlig kunnskapsgrunnlag om regeletterlevelsen av barnehageloven, kommunens tilsyn med barnehagene og statsforvalternes tilsyn med kommunen som barnehagemyndighet. Kunnskapsgrunnlaget må omfatte informasjon om hvilke deler av barnehageloven som gir størst utfordringer, og hva som hindrer og sikrer regeletterlevelse.
Oppdraget skal særlig rettes mot barnehageeiere ettersom de er ansvarlige for regeletterlevelse etter barnehageloven. I tillegg skal oppdraget inkludere barnehagemyndigheter ettersom de har ansvar og oppgaver i barnehageloven. For å gi et helhetlig bilde må oppdragstaker (minimum) inkludere følgende respondenter: statsforvalter, kommunen som barnehagemyndighet, barnehageeier og barnehagestyrer.
Den totale kostnadsrammen for evalueringen er to millioner kroner eks. mva. Det er ikke anledning til å legge inn egenfinansiering som en del av tilbudet/tilbudt totalpris i konkurransen.
Oppdraget har en varighet på et år, fra mai 2025 – mai 2026.
Fullstendig beskrivelse av leveransen følger av konkurransegrunnlaget punkt 4 og 5.
Utdanningsdirektoratet tar forbehold om politiske beslutninger som kan medføre endringer i oppdragets omfang.