Cobrief Logo

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

IT- drift og vedlikehold

Bærum Kommune trenger IT driftstjenester for å levere drift av datasentre med lagring og nettverk/infrastruktur i Viken over 84 måneder til en verdi av 140 000 000 NOK. Det skal leveres bistand til drift av kommunens datasentre, inkludert backup-løsninger og virtuelt nettverk, samt etableringsprosjektet for produksjonssetting med ny leverandør. To viktige formelle krav er at leverandøren må ha et velfungerende kvalitetsstyringssystem dokumentert gjennom ISO 9001:2015 eller tilsvarende, og relevant erfaring fra lignende oppdrag de siste tre årene. Anbudets vekting er totalpris: 30% og kvalitet: 70%.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Bærum kommune, heretter kalt oppdragsgiver, inviterer til konkurranse med forhandling (prosedyre i to trinn/faser) i forbindelse med inngåelse av SSA-D, IT tjenestekontrakt for kjøp av IT driftstjenester av kundens datasentre med lagring og nettverk/infrastruktur. Oppdragsgiver er åpen for at leverandører som ikke tilbyr fullstendige løsninger kan benytte underleverandører eller inngå partnerskap for å tilby den beste løsning til Bærum kommune. Oppdragsgiver vil inngå kontrakt med en driftsleverandør. Vi oppfordrer derfor leverandører som kun leverer deler av omfanget til å ta kontakt med andre mulige aktører, slik at de sammen kan levere omfanget innenfor Konkurranselovgivningens rammer.Hovedtrekkene i prosedyrenBærum kommune er en av Norges største kommuner. Både innbyggere og ansatte har høye forventninger til kommunens IT-løsninger, både når det gjelder respons, tilgjengelighet, informasjons-sikkerhet, kostnadseffektivitet samt evne til å innføre nye funksjoner raskt og effektivt. I henhold til Bærum Kommunes digitaliseringsstrategi skal kommunens ansatte og innbyggere oppleve «Ett Bærum – digitalt førstevalg» via blant annet tilgang til beste og riktige praksis i tjenesteleveranser, tilgang til prosess-støtte og teknologi for å forenkle egen hverdag og få bedre verktøy for samhandling, saksbehandling og tjenesteproduksjon. Bærum kommune har de siste årene oppdatert sine hybride datasentre. Formålet med inneværende konkurranse er å inngå avtale med en leverandør for å sikre en ny driftspartner for drift av Kundens egne datasentre inkl. backup-løsning(er) og virtuelt nettverk/infrastruktur med bruk av Kundens lokaler, infrastruktur, programvare og utstyr. Anskaffelsen omfatter også opsjoner. Dagens avtale med driftsleverandør av Bærum kommunes datasentre opphører i første kvartal 2025. Bytte av driftsleverandør til ny driftspartner av datasentre skal fortrinnsvis skje uten opplevd nedetid for brukerne (ansatte, innbyggere og næringsliv) av de kommunale applikasjonene og tilhørende data, kombinert med lavest mulig gjennomføringsrisiko, gitt den begrensede tid som er til rådighet. Anskaffelsens omfang Kundens enhet for IT Drift har i dag ansvaret for å drifte kommunens datasentre. Drift av løsningen gjøres i dag av ekstern leverandør. Det er behov for anskaffelse av ny driftsleverandør for kjøp av IT driftstjenester av kundens datasentre med lagring og nettverk/infrastruktur. Anskaffelsen er delt inn i følgende hovedområder:Del A: Drift av Kundens løsning Bistand til drift av kundens datasentre (plattform) inkl. back up løsning på kundens lokasjoner med bruk av kundens løsning*VirtualizationServers (servere)Storage (lagring)Disaster Recovery på kundens lokasjoner med bruk avInfrastrukturBackup-servereFysiske og virtuelle nettverkEtableringsprosjektet: Etablering og produksjonssetting av Kundens eksisterende datasentre med ny leverandør, inkl. definering og etablering av alle relaterte grensesnitt/prosesser/prosedyrer/ kvalitetssikring etc. mellom Leverandør og KundeOpplæring og dokumentasjon av det som skal leveres av IT driftstjenester for drift av Kundens datasentre (plattform) og Disaster RecoveryService og vedlikehold for drift av Kundens løsning under del ABrukerstøtte og support – utover 2 linje på IT driftstjenester under del A*Omfang for bistand drift under Del A av kundens datasentre (bistand) er estimert til 1 årsverk per år i kontraktsperioden. Del B: Opsjoner til IT driftstjenesterUtvidet kjøp av bistand av IT driftstjenester som omfatter bistand på datasentre, backup-løsning, nettverk/infrastruktur inkl. forebygge og proaktivt bistå til utvikling av driftsløsningen Innenfor: Utvidet driftsbistand for Kundens egne datasenter tjenester inkl. backup-tjenesterVirtuelle nettverk i datasentreFysisk kjernenettverkFysisk distribusjonsnettverk – basert på Cisco (Distro node)MPLSMulticastFysisk aksess – basert på Cisco (eks. lokasjoner som skoler, sykehjem osv.)ISE (Sentralisert identifisering, overvåkning og styring av maskiner)Cisco Catalyst CenterBistand til sikkerhetsrelaterte produkter – AV på servere og klient, brannmur og microsegmentering, SIEMKjøp av inntil 2 - 5 årsverk per år i kontraktsperioden. Del C: Øvrige opsjonerBistand til gradvis utfasing og/eller endringer av deler av datasentre (plattformen) (f.eks. noe utstyr vil i kontraktsperioden kunne ha «end of support»)Bistand til gradvis overgang til digitalplattform (sky) gjennom kontraktsperiodenBistand til flytting av datasenter lokasjon 2 innen 2028 (starter planleggingen i 2024)Bistand drift og/eller IT driftstjenester av interkommunale tjenesterBistand forvaltningsprosjekter for driftBistand overvåkning 24/7/365Opsjonene ovenfor under Del C vil vurderes konkurranseutsatt i forkant av evt. uttak av opsjon(er). Kjøp av inntil 2500 - 3500 timer per år i kontraktsperioden for alle opsjoner under Del C. Oppdragsgiver vil være ansvarlig for tilrettelegging av nettverksutstyr og god infrastruktur. Det skal som en hovedregel ikke kjøpes inn utstyr og/eller programvare på denne Avtalen. Vi har per i dag utstyrsavtaler med aktører.

    Kontakt navn
    Tor Inge Stokke
    Kontakt telefon
    +47 67504050
    Adresse
    Rådhustorget 4, 1337 SANDVIKA

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal ha en økonomisk og finansiell soliditet som gir oppdragsgiver trygghet for at leverandøren vil være økonomisk levedyktig i hele avtaleperioden.

    Det kreves et velfungerende kvalitetsstyringssystem for de ytelser som skal leveres. I begrepet kvalitetsstyringssystem ligger det bl.a. at leverandøren har en bevissthet rundt eksempelvis kvalitetsmål, planlegging, sikring, avvikshåndtering, kvalitets-forbedring og datasikkerhet.

    Det kreves systemer og rutiner som sikrer lav miljøbelastning ved utførelse av leveransen. Miljøledelsessystemet må blant annet sikre kontinuerlig forbedring på: organisasjonens kompetanse på miljø og sikkerhet og ytelsens klimapåvirkning.

    Leverandør skal være registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i landet leverandøren er etablert i.

    Det kreves erfaring fra relevante oppdrag. Med relevante oppdrag menes oppdrag/prosjekter med tilsvarende størrelse og behov. Det kreves relevant erfaring av tilstrekkelig og sammenlignbar art- og tjenestekvalitet som beskrevet for ytelse. Se SSA – D Bilag 1 Kundens Kravspesifikasjon.

    Det kreves god gjennomføringsevne.

Tildelingskriterier

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner