Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Programvare - Data og analyse

Arbeids- og velferdsetaten (Nav) trenger en rammeavtale med en Microsoft Licensing Solution Provider (LSP) for videreføring av Navs eksisterende Microsoft-portefølje over 4 år, med en estimert totalverdi mellom 520 og 640 millioner kroner, og en maksimal verdi på 750 millioner kroner. Avtalen omfatter levering av Microsoft-vedlikehold, skytjenester, programvare, lisenser, suppleringslisenser, tilleggsprodukter, support, samt rådgivning og konsulenttjenester. Leverandøren må ha LSP-status og skal bidra til optimalisering av Navs lisensportefølje, samt gi støtte og rådgivning for best mulig utnyttelse av Microsoft-produktene. Tildelingskriteriene er 30% pris og 70% kvalitet.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Arbeids- og velferdsetaten (Nav, heretter kalt Oppdragsgiver) har foretatt store investeringer i tilknytning til sine eksisterende Microsoft-porteføljer og skal derfor videreføre sine etablerte porteføljer hos Microsoft. Microsoft-teknologien er tett integrert i Oppdragsgivers IT-løsninger. Oppdragsgiver har Enterprise Agreement (EA/SCE) med Microsoft for kjøp av Microsoft vedlikehold, skytjenester og programvare. Avtalen utløper 31. oktober 2027. Avtalen skal ha fleksibilitet slik at Oppdragsgiver selv bestemmer når det skal fases ut/inn gammel/ny Microsoft- teknologi. Anskaffelsen gjelder all programvare og skytjenester som dekkes av Microsoft porteføljen. Konkurransegrunnlaget stiller krav om LSP-status, jf. det første kravet i Bilag 1. Verdien av rammeavtalen er estimert til 520 - 640 MNOK ekskl. mva. for hele avtaleperioden, inkludert varighetsopsjoner (2+1+1) år. Maksimal verdi av rammeavtalen er 750 MNOK ekskl. mva. over fire (4) år.Hovedtrekkene i prosedyrenFormålet med denne anskaffelsen er å etablere en rammeavtale med en LSP-leverandør for videreføring av Oppdragsgivers eksisterende og etablerte Microsoft-portefølje. Microsoft-teknologien er tett integrert i Oppdragsgiver IT-løsninger. Oppdragsgiver har Enterprise Agreement (EA/SCE) med Microsoft for kjøp av Microsoft-vedlikehold, skytjenester og programvare. Avtalen utløper 31. oktober 2027. Avtalen skal ha en fleksibilitet slik at Oppdragsgiver selv bestemmer når det skal fases ut/inn gammel/ny Microsoft-teknologi. Avtalen gjelder all programvare og skytjenester som dekkes av Microsoft-porteføljen. Konkurransegrunnlaget stiller krav om LSP-status jf. det første kravet i Bilag 1. Rammeavtalen skal dermed sikre Oppdragsgiver tilgang til nødvendige Microsoft-skytjenester, programvare med tilhørende lisenser og suppleringslisenser, samt vedlikehold, tilleggsprodukter og support på en kostnadseffektiv og kvalitetsmessig god måte. Videre skal Leverandøren bidra til å optimalisere Oppdragsgivers lisensportefølje, sikre kontinuerlig tilgang til oppdatert programvare og skytjenester, samt gi Oppdragsgiver nødvendig støtte og rådgivning for å oppnå best mulig utnyttelse av Microsoft-produktene i porteføljen. Rammeavtalen vil også inneholde tjenester (herunder konsulentbistand) for hele Microsoft-porteføljen.

    Kontakt navn
    Gina Synnøve Andreassen
    Kontakt telefon
    90683427
    Adresse
    Fyrstikkalléen 1, 0661 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Det kreves at Leverandøren er et lovlig etablert foretak.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Pris

    Beskrivelse

    Kvalitet

    Beskrivelse

    Anskaffelsen gjelder rammeavtale av Microsoft Licensing Solution Provider (LSP). Det som skal anskaffes er en LSP som kan være en totalleverandør for Oppdragsgiver overfor Microsoft. Leverandøren skal levere rådgivning og konsulenttjenester og formidle on premise programvare og skytjenester fra Microsoft innenfor rammeavtalenes virkeområde. Leverandørens fortjeneste består i hovedsak av rådgivning og konsulenttjenester, og til påslag på produkter formidlet fra produsent. Det vil være en inngående portefølje som skal videreføres. DFØ har gjort en overordnet kartlegging av anskaffelser som etter sin art kan vurderes å ha uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning, og gjennomgått alle anskaffelser som ble gjennomført i 2022 registrert på 14 CPV-koder som er vurdert å ha lav klimaintensitet. Basert på denne gjennomgangen har de typer anskaffelser som går igjen og som har en typisk lav klimaintensitet blitt identifisert, samtidig som det er gjort kvalitative vurderinger knyttet til andre former for miljøbelastninger. Resultatet av vurderingene er en liste over tjenesteanskaffelser som etter sin art er vurdert å ha et klimaavtrykk og miljøbelastning som er uvesentlig. For disse anskaffelseskategoriene kjøper man typisk menneskelige ressurser som timearbeid eller oppdrag, hvor det eventuelle klimaavtrykket og miljøbelastningen ofte vil ligge utenfor hva som kan knyttes til anskaffelsens art. Konsulenttjenester er iht. DFØs vurderinger en type anskaffelse som er vurdert å ha uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning. Nav vurderer at arten av anskaffelse som forhandlertjenesten utgjør er å anse som en konsulenttjeneste, med typisk skrivebordsarbeid og møter. Leverandøren vil i svært begrenset grad kunne påvirke produksjonsmåter, strømforbruk, osv. hos produsenten de skal kunne levere produkter fra. For øvrig, når det gjelder forholdene hos produsent, så kan produksjon og vedlikehold av programvare også i stor grad anses å være innenfor arten konsulentarbeid. Nav anser at begrunnelsen sammenfaller med DFØs eksempelvurdering av en konsulenttjeneste, knyttet til juridisk bistand: «For å kartlegge klimaavtrykket og andre former for miljøbelastning fra arten konsulenttjeneste, antar direktoratet at en konsulents klimaavtrykk og miljøbelastning vil være lik belastningen fra en gjennomsnittlig fast ansatt. Ifølge direktoratets eget klimagassregnskap, er det den ansattes behov for kontorplass og utstyr, energiforbruket i bygget hen jobber i, reisevirksomhet i jobbsammenheng, og avfallsgenerering som bidrar til den ansattes klimaavtrykk og miljøbelastning. Direktoratet vurderer derimot at ingen av elementene overfor faller innenfor anskaffelsens art, som er en konsulenttjeneste. De elementene som knytter seg til arten, altså den bistanden som ytes og den digitale rapporten som skal produseres, medfører et uvesentlig klimaavtrykk og en uvesentlig miljøbelastning». Nav sett hen til andre offentlige oppdragsgivere, samt sett andre utlysninger, med lignende anskaffelser, som har konkludert med at denne type anskaffelse etter sin art har et uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning. Nav har også registrert DFØs liste over CPV-koder på hovednivå og grad av klimaintensitet (CO2e/kr). Det fremgår der lav klimaintensitet for CPV hovednivå 48 Programvare og informasjonssystemer og CPV hovednivå 72 Datatjenester: rådgivning, programvareutvikling, internett og systemstøtte. Nav har med bakgrunn i ovennevnte vurdert at unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 (5) kommer til anvendelse, da anskaffelsen etter sin art vurderes å ha et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. Nav er derfor i denne anskaffelsen unntatt forpliktelsene til å vekte klima- og miljøhensyn med 30 prosent, eller å stille klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen. Oppdragsgiver har uansett i alle tilfelle oppstilt miljøkrav som gjelder avropssituasjonen, om at der det er aktuelt å kjøpe nye produkter så skal Leverandøren vurdere og hensynta klima- og miljøhensyn mellom ulike produkter, slik at disse hensynene blir del av vurderingen av hvilke produkter Nav skal kjøpe. Videre har Nav oppstilt et krav om Leverandøren skal bistå Oppdragsgiver med å fremskaffe klimaregnskap fra produsenten. Disse kravene anses i denne anskaffelsen å gi en bedre klima- og miljøeffekt en å vekte klima- og miljøhensyn med den vekt som FOA forutsetter.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner