BeskrivelseTransportsektoren står overfor betydelige utfordringer og muligheter som følge av teknologisk utvikling, klima- og miljøhensyn, samfunnssikkerhet, beredskap og økonomiske trender. For å støtte en robust og fremtidsrettet transportplanlegging, er det ønskelig med bedre kunnskap om hvordan fremsynsmetodikk kan benyttes i strategisk transportplanlegging i Norge. Strategisk transportplanlegging refererer til prosessen med å utvikle og implementere langsiktige planer for å forbedre transportsystemet på et overordnet nivå.Transportvirksomhetene (Avinor, Bane NOR, Jernbanedirektoratet, Kystverket, Nye Veier og Statens vegvesen) har ansvar for planlegging og gjennomføring av tiltak i transportsystemet i Norge. Formålet med denne markedsundersøkelsen (RFI) er å gi transportvirksomhetene bedre innsikt og forståelse av hvordan fremsynsmetodikk kan brukes i strategisk transportplanlegging, samt hva markedet kan tilby av erfaring og kunnskap om aktuelle metoder. Videre vil markedsundersøkelsen gi oss bedre oversikt over relevant erfaring og kunnskap i leverandørmarkedet for eventuelt fremtidig arbeid. Vi ønsker svar på følgende spørsmål: 1. Hvilke metoder innenfor fremsynsmetodikk er brukt for strategisk transportplanlegging i Norge og internasjonalt? (beskriv metodene kort, inkludert erfaring og kilder) 2. Hvilke styrker og svakheter har de ulike metodene innenfor fremsynsmetodikk i konteksten av strategisk transportplanlegging? 3. Hva er de viktigste (3-5) problemstillingene som kan være relevante for å analysere med fremsynsmetodikk? 4. Hvilke metoder kan anbefales? (Begrunn behovet, argumenter for den anbefalt metoden og nevn forventede effekter.) 5. Hvilket rammeverk kan fungere i Norge for å jobbe med fremsynsmetodikk i strategisk planlegging. Svarene fra denne RFI-en vil bli brukt som input for å få en bedre forståelse av mulighetsrommet innenfor fremsynsmetodikk og dagens marked på dette området.