Tildelingskriterium 2Begrunnelse for bruk av klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen
I denne konkurransen er det ikke oppstilt tildelingskriterium etter anskaffelsesforskriften § 7-9. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til massebehandling og utslipp fra kjøretøy og maskiner. Da sted og omfang av arbeidet som skal utføres ikke er kjent på anbudstidspunktet er det i veldig liten grad mulig for tilbyderen å påvirke klima- og miljøpåvirkningen til kontrakten. I og med at man ikke kjenner stedene det skal arbeides er det for eksempel ikke mulig for tilbyderen å vite om det er mulig å benytte elektriske maskiner da man ikke kjenner tilgangen på strøm. Tilbyderen har heller ikke mulighet til å utarbeide gode massedisponeringsplaner på anbudstidspunktet da man ikke kjenner de lokale forholdene ved de ulike arbeidsstedene. Ved å stille en del minimumskrav gir vi byggherren mulighet til å styre de forholdene som påvirker klima og miljø i kontrakten, og er vi i stor grad sikret en bedre klima- og miljøeffekt. Vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium. Statens vegvesen stiller følgende krav i kontrakt: Kjøretøy og maskiner • C2 – 34 Krav til kjøretøy: I hvert av årene i kontrakten skal minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy være utslippsfri. Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelse: Personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. Kravene over gjelder ikke bruk av kjøretøy til transport til, fra og mellom arbeidssteder som ikke godtgjøres særskilt. Det skal ikke benyttes større kjøretøyer enn det som er nødvendig for å få utført aktuell arbeidsoppgave. • C4 6.3 Krav til kjøretøy og maskiner (sanksjoneres i C4 pkt 14) Alle dieseldrevende kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 4 godkjennelse. Komprimeringsutstyr ≤ 400kg skal være elektrisk/batteridrevet. Ledebiler skal være elektriske. • D1 - E4 – Regningsarbeider (sanksjoneres i C4 pkt 16) Tilbyderen skal prise elektrisk gravemaskin. Massedisponering og gjenbruk • C2 - 30.4 Gjenbruk og gjenvinning: Der det er mulig skal entreprenøren benytte materialer/produkter og metoder som muliggjør gjenbruk, såfremt dette ikke skaper en urimelig ulempe for arbeidet. Entreprenøren skal i størst mulig grad gjenbruke materialer og produkter, blant annet gravemasser, asfalt, betong, kantstein, skiltfundamenter, skiltmateriell og lignende. Det som gjenbrukes skal være dokumentert fri for miljøgifter. Før materialer og produkter gjenbrukes i kontrakten skal entreprenør en fremlegge en miljørisikovurdering og en vurdering som klargjør behov og egnethet for gjenbruk. Det som gjenbrukes skal være dokumentert fri for miljøgifter over tillatte grenseverdier. For produkter og materiell der gjenbruk ikke er mulig, og det finnes etablerte gjenvinningsordninger, skal materiell/produktene leveres til gjenvinning. • C4 – 11 Massedisponeringsplan (sanksjoneres i C4 pkt 15) Entreprenøren skal levere en plan som viser hvordan massene i hvert avrop/arbeidsoppdrag skal disponeres før arbeidene igangsettes. Planen skal også vise fordelingen av masser i ulike klasser for å kunne oppfylle kravene til akseptabel lagring. Planen skal oppdateres når det oppstår behov for endringer i massedisponeringen. Planen skal godkjennes av byggherren og det skal leveres massedisponeringsregnskap, som også skal godkjennes av byggherrem, når avropet er ferdigstilt. Planen skal som minimum vise disponering av følgende massetyper: - Vegetasjonsmasse - Jordmasser - Myr og andre ubrukbare masser - Sprengt stein i dagen - Forurensede masser - Resirkulerte masser - Masser tilført utenfra