Anskaffelsen gjelder innkjøp av transport av CO2 fra CCS anlegget og til Oslo Havn. Omfanget antas å være inntil 12.000 transporter per år. Avtalen skal sikre døgnkontinuerlig, kapasitetssterk, utslippsfri og sikker transport av flytende karbondioksid (CO2) fra karbonfangst-anlegget på Klemetsrud og til CO2-terminalen i Oslo Havn, og transport av karbondioksid i gassform tilbake til lagrings-anlegget på Klemetsrud.
Døgnkontinuerlig transportkapasitet kreves fordi maksimal produksjon er 1200 tonn per døgn (50 tonn per time) og brukskapasiteten ved fangstanlegget er ca. 1200 tonn. Gjennomsnittlig døgnproduksjon inkl. planlagte driftsavbrudd for vedlikehold er estimert til 959 tonn. Det tilsvarer en årsproduksjon på 350.000 tonn per år. Ved normal drift går anlegget på full kapasitet. Driftsperioden er 5 år, og starter å løpe 15.01.2029 med opsjon på ytterligere 3 + 2 år. Driftsperioden skal løpe fra tidspunktet anlegget er i normal drift og pålitelighetstest er utført.
Kontrakten inneholder også noen leveranseaktiviteter som skal gjennomføres før driftsperioden.Hovedtrekkene i prosedyrenHafslund Celsio er i utgangspunktet ikke et pliktsubjekt etter anskaffelsesregelverket. I Prosjekt Oslo CCS er det kun bygge- og anleggskontraktene under CPV-kodene 45100000 forberedende arbeider og 45200000 deler av eller komplette bygningskonstruksjoner som er underlagt anskaffelsesregelverket, som følge av prosjektets finansieringsstøtte fra stat og kommune. Det foreligger dermed ingen kunngjøringsplikt. Hafslund Celsio ønsker likevel å gjennomføre en frivillig kunngjøring under hensyn til konkurransessituasjonen. Før kunngjøring er det gjennomført en markedsdialog med 8 transportselskaper. Det planlegges for en to-trinns konkurranseprosess med en prekvalifiseringsfase og tilbudsfase, hvor det vil gjennomføres forhandlinger.
Kontrakten bygger på Hafslunds standardvilkårene for innkjøp av varer og tjenester og noen av transportvilkårene i NSAB:2015.