Anbudsoversikt for R0003EBE - Rammeavtale Advokattjenester innen eiendomsrett og forretningsjuridisk bistand
Brief
Juridiske tjenester
Bergen kommune ved etat for bygg og eiendom (EBE) trenger advokattjenester innen eiendomsrett og forretningsjuridisk bistand for en rammeavtale over 4 år, med en estimert årlig verdi mellom 600 000 og 800 000 kroner, og en maksimal totalverdi på 4 millioner kroner. Avtalen skal sikre eiendomsavdelingen tilgang til spesialkompetanse ved behov, spesielt i komplekse eiendomssaker og eiendomsutviklingsprosjekter, samt bistand ved kjøp og salg av eiendommer og eiendomsselskaper, inkludert due diligence og skatt- og mva.-spørsmål. Tildelingskriteriene vektlegger kompetanse og erfaring hos tilbudte ressurser med 70% og pris med 30%. Kvalifikasjonskrav inkluderer dokumentasjon av minimum tre referanseprosjekter fra de siste tre år, samt attester for kvalitetsstyrings- og miljøledelsessystemer, eksempelvis ISO 9001 og ISO 14001. Leverandøren må også ha økonomisk kapasitet med minimum rating C i Creditsafe.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Bergen kommune ved etat for bygg og eiendom (EBE) har behov for å inngå rammeavtale for kjøp av advokattjenester innen eiendomsrett og forretningsjuridisk bistand. Formålet med avtalen er å sikre eiendomsavdelingen løpende tilgang på spesialkompetanse ved behov, f. eks i mer komplekse saker.
Hovedtrekk i prosedyren
Eiendomsavdelingen har 15 ansatte, hvorav hoveddelen er jurister. Avdelingen representerer kommunen som grunneier og eiendomsbesitter, med arbeidsoppgaver av først og fremst privatrettslig karakter. Sakstilfanget ved Eiendomsavdelingen er komplekst og omfatter blant annet saker vedrørende innleie av administrasjonslokaler, utleie, tomtefeste, grunnerverv, salg av eiendom, kontraktsforhandlinger, avtalerett, eiendomsutvikling og tingsrettslige problemstillinger. Oppdragsgiver har god intern kompetanse innen de nevnte områdene, men det er i perioder behov for spesialkompetanse som skal dekkes av denne rammeavtalen. Rammeavtalen skal dekke Eiendomsavdelingens behov for bistand/spesialkompetanse innen følgende områder:Bistand og rådgivning i forbindelse med større/ komplekse eiendomssaker og eiendomsutviklingsprosjektKjøp og salg av eiendommer og eiendomsselskap, herunder due diligenceSkatt- og mva. tilknyttet fast eiendom og eiendomsselskaperDet understrekes at listen ikke er uttømmende og at det også vil kunne være aktuelt med bistand innenfor andre rettsområder. Mengde og type oppdrag vil være avhengig av Eiendomsavdelingens sakstilførsel til enhver tid. Rammeavtalen omfatter ikke prosessoppdrag.
Oppdragsgiver forbeholder seg videre retten til å velge å ikke benytte rammeavtalen for gjennomføring av større og/eller komplekse prosjekter. Oppdragsgiver vil i disse tilfellene foreta særskilt kunngjøring på ordinær måte i henhold til den aktuelle lov og forskrift.
Behov for bistand på denne avtalen vil kunne variere mye fra år til år, avhengig av hvilke saker/prosjekt EBE har/får ansvaret for.
EBE har hatt ansvar for et par større og komplekse eiendomsprosjekt de siste to årene, der det har vært behov for mer bistand en forutsatt. Ved dato for kunngjøring av denne konkurransen foreligger det ikke nye kjente behov.
Estimert verdi er 600 000 - 800 000 NOK per år, ekskl. mva.
Øvre grense for uttak over 4 år settes til 4 MNOK ekskl. mva.
Tildelingskriterium 1
Kompetanse og erfaring tilbudte ressurser Det skal tilbys tre navngitte ressurser, som ved behov skal være tilgjengelig for oppdrag på denne rammeavtalen. Det vil bli evaluert på i hvilken grad leverandøren synliggjør at de tilbudte ressursenes samlede erfaring og kompetanse kan dekke oppdragsgivers behov for bistand/ spesialkompetanse, jamfør listen med kulepunkt i Bilag 1 Oppdragsgivers spesifikasjon, punkt 2 Nærmere beskrivelse av anskaffelsen.
Det er en fordel om erfaring er opparbeidet fra større relevante prosjekter, f. eks om tilbudte ressurser har bistått andre kommuner/ offentlige eide eiendomsselskaper med større/ komplekse saker.
Krav til dokumentasjon:
Det skal leveres èn CV per tilbudt ressurs.
Hver CV skal maksimum være på tre A-4 sider, skriftstørrelse minimum 10.
Hver CV skal inkludere maksimum fem relevante referanseprosjekt. Arbeidsomfang og ressursens rolle i referanseprosjektene må fremkomme i beskrivelsen.
NB! Dersom en CV er lenger enn tre sider vil kun de tre første sidene bli vurdert. Oppdragsgiver oppfordrer Leverandør til å ikke benytte en framside ved innlevering av CV’er.
Henvisning/eventuelle beskrivelser i andre vedlegg vil ikke bli hensyntatt.
Tildelingskriterium 2
Pris Pris består av følgende priselementer, som blir lagt sammen til en evalueringssum: - Timepriser personell, multiplisert med et estimert antall.
- Enhetspriser oppmøtepris, multiplisert med et estimert antall.
Dokumentasjonskrav:
Utfylt Bilag 4A - Prisskjema, lastes opp sammen med tilbudet.
Kvalifikasjonskrav 1
Øvrige økonomiske og finansielle krav Når det gjelder eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav som har blitt angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at: Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Leverandør må ha økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten. Det er et krav at leverandør har minimum rating C (moderat risiko) i kredittforetaket Creditsafe. Dokumentasjon: Oppdragsgiver vil sjekke kredittvurdering utført av kredittforetaket Creditsafe, så leverandør trenger ikke legge ved egen kredittvurdering. Nyetablerte leverandører kan levere bankerklæring som bevis for kredittverdighet. Hvis ikke leverandør er registrert i Creditsafe sine registre skal foretakets to siste revisorgodkjente årsregnskap leveres på oppfordring. Dersom informasjon i kilder ovenfor ikke er korrekt eller det er nødvendig med supplerende informasjon for å belyse foretakets økonomiske og finansielle situasjon, kan dette leveres. Dette kravet skal være oppfylt ved dato for tilbudsfrist.
Kvalifikasjonskrav 2
Attester utstedt av uavhengige organer for kvalitetssikringsstandarder Kan leverandør fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte kvalitetssikringsstandardene, inkludert krav til universell utforming? Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Oppdragsgiver krever at alle leverandører har implementert et kvalitetsstyringssystem som er tilfredsstillende til å sikre kvaliteten i gjennomføring i denne kontrakten. Dokumentasjonskrav: Beskrivelse av foretakets implementerte kvalitetsstyringssystem. Det skal leveres attest for foretakets kvalitetsstyringssystem utstedt av uavhengige organer som bekrefter at foretaket oppfyller visse kvalitetsstyringsstandarder, eksempelvis ISO 9001. Dersom foretaket ikke innehar slik attest, skal annen dokumentasjon på foretakets kvalitetsstyringssystem leveres. Det skal i slike tilfeller som minimum leveres følgende: + systemets navn og detaljert innholdsfortegnelse + overordnet beskrivelse av innholdet i systemet, herunder en oversikt over kontrollplaner og sjekklister som er relevant for denne kontrakten + organisasjonskart som viser ansvarsforholdene i kvalitetsstyringssystemet + beskrivelse av rutiner for internkontroll og avvikshåndtering (arbeid med korrigerende og preventive tiltak) + en beskrivelse av hvordan systemet vil bli benyttet for å sikre kvaliteten i denne kontrakten. All innlevert eller innhentet dokumentasjon vil danne grunnlag for en helhetsvurdering av om kvalifikasjonskravet er oppfylt.
Kvalifikasjonskrav 3
Attester utstedt av uavhengige organer for miljøledelsesstandarder Er leverandøren i stand til å fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte miljøledelsessystemene eller -standardene? Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Oppdragsgiver krever leverandører som har sertifisering fra uavhengige tredjeparter som bekrefter at leverandør har rutiner og systemer som sikrer en lav miljøbelastning ved utførelsen av leveransen. Dokumentasjonskrav: Leverandør skal framlegge attester fra uavhengige organer som dokumenterer et etablert og tilfredsstillende miljøledelsessystem. Det kreves dokumentasjon for at leverandøren enten er miljøsertifisert etter gyldig ISO 14001, er Miljøfyrtårn, er sertifisert av EMAS eller er sertifisert av tilsvarende tredjeparter. Dersom foretaket ikke innehar slik attest, skal annen dokumentasjon på foretakets miljøledelsessystem leveres. Det skal i slike tilfeller som minimum leveres følgende: + systemets navn og detaljert innholdsfortegnelse + overordnet beskrivelse av innholdet i systemet, herunder en oversikt over kontrollplaner og sjekklister som er relevant for denne kontrakten + organisasjonskart som viser ansvarsforholdene i miljøledelsessystemet + beskrivelse av rutiner for internkontroll og avvikshåndtering (arbeid med korrigerende og preventive tiltak) + en beskrivelse av hvordan systemet vil bli benyttet for å få redusert miljøbelastningen i denne kontrakten. All innlevert eller innhentet dokumentasjon vil danne grunnlag for en helhetsvurdering av om kvalifikasjonskravet er oppfylt.
Kvalifikasjonskrav 4
Registrert i handelsregister eller foretaksregister Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Leverandør skal være et lovlig registrert foretak.
Dokumentasjon: For leverandører som er registrert i det norske Enhetsregisteret, er det ikke nødvendig å legge ved dokumentasjon. Oppdragsgiver vil kontrollere registreringen ved bruk av organisasjonsnummer oppgitt i leverandørens Mercell-profil.
For leverandører som ikke er registrert i ovennevnte register må leverandør levere attest eller bekreftelse (tilsvarende firmaattest) for registrering i bransjeregister eller foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i det land hvor leverandøren er etablert. Slik attest skal ikke være utstedt mer enn 6 måneder før tilbudsfristens utløp.
Kvalifikasjonskrav 5
Bare for tjenester Bare for tjenester: I referanseperioden har leverandøren utført følgende viktige vareleveranser av den etterspurte type, eller følgende viktige tjenester av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til tre års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste tre år.
Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Leverandør skal ha god og relevant erfaring. Erfaringen skal omfatte leveranser av tilsvarende kompleksitet som leveransen forespurt i denne konkurransen.
Dokumentasjonskrav:
Relevant erfaring skal dokumenteres ved å oppgi minimum tre referanseprosjekter fra de siste tre (3) år. Referansene legges inn direkte i Mercell som besvarelse av dette punkt.