Cobrief Logo
Brief

Kulde- og varmepumpeservice

Bergen Kommune trenger service, løpende vedlikehold og reparasjoner av kommunens samlede kulde- og klimatekniske anlegg, inkludert varmepumper, avfuktere, ventilasjonsanlegg, fryse- og kjøleanlegg, kondensatorer og fancoils, samt anskaffelse og montering av nye anlegg innenfor samme kategorier. Avtalen er en rammeavtale med en maksimal totalverdi på 44 millioner kroner over 4 år, og er delt inn i to delkontrakter for ulike bydeler i Vestland. Invent AS har sannsynligvis en lignende kontrakt i dag. Tildelingskriteriene er pris (40%), kvalitet (30%) og miljø (30%). Kvalitet og miljø evalueres basert på caseoppgaver.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    For å dekke kommunens behov for løpende vedlikehold og drift av eiendomsmassen har Bergen kommune ved Etat for bygg og eiendom (EBE) til hensikt å inngå en rammeavtale med to leverandører for levering av service, løpende vedlikehold og reparasjoner av kommunens samlede kulde- og klimatekniske anlegg. Dette omfatter blant annet varmepumper (luft/luft, luft/vann og væske/vann), avfuktere, ventilasjonsanlegg (type 36.03 m.m.), fryse- og kjøleanlegg, kondensatorer til fryse- og kjøleanlegg, samt «fancoils»/luftkjølere. Rammeavtalen skal i tillegg omfatte anskaffelse og montering av nye anlegg innenfor same kategorier når kommunen har behov for dette. Rammeavtalen skal inndeles i to delkontrakter:Delkontrakt 1 omfatter arbeider i bydelene Bergenhus, Årstad, Åsane og Arna (antas å utgjøre ca. 60 % av estimert volum). Delkontrakt 2 omfatter arbeider i bydelene Fana, Ytrebygda, Laksevåg og Fyllingsdalen (antas å utgjøre ca. 40 % av estimert volum). Det presiseres at fordeling av volum på de to delkontraktene kun er estimater, slik at reell fordeling vil kunne avvike i betydelig grad. Tilbyder skal gi tilbud på begge delkontraktene, men det skal kun tildeles en kontrakt per tilbyder, slik at det vil bli tildelt til to ulike tilbydere. Dersom en tilbyder leverer tilbud med den høyeste poengscoren for begge delkontraktene, vil denne tilbyderen tildeles delkontrakt 1, som det antas vil få det største volumet. Tilbyder rangert som nummer to vil deretter tildeles delkontrakt 2. Betingelsen faller bort dersom oppdragsgiver kun mottar ett gyldig tilbud fra én tilbyder for begge delkontraktene, og denne tilbyderen er kvalifisert til å håndtere begge delkontraktene.Hovedtrekkene i prosedyrenEtat for bygg og eiendom har som oppgave å sørge for at anleggene fungere optimalt med hensyn til klimamessige krav som fuktighet, trykk og temperatur, samt til energi økonomisk drift og lovpålagte krav til kontroll og vedlikehold av anlegg. For å kunne vedlikeholde anleggene mest mulig effektivt ønsker oppdragsgiver å inngå avtale om service, vedlikehold og reparasjoner for dette spesialområdet. Alle kulde- og klimatekniske anlegg, inkludert varmepumper, ventilasjonsanlegg, avfuktere, kjøle- og fryseanlegg, kondensatorer og fancoils, skal gjennomgå årlig service og nødvendige reparasjoner. Rammeavtalen omfatter hovedsakelig service og vedlikehold av følgende anlegg:16 svømmehaller og 2 tilfluktsrom hvor det er installert ventilasjon med avfuktningsanlegg (de fleste anleggene i svømmehallene er fra Dantherm, Menerga eller Novema). Diverse anlegg ved Bergen hovedbrannstasjon, Mathallen og dei andre Brannstasjon,Kuldeanlegg inkludert varmepumper på ca. 130 - 150 bygg (fordelt på skoler, barnehager, sykehjem, idrettsanlegg, brannstasjoner, andre administrasjonsbygg med mer). Se Bilag 4A Prisskjema for full oversikt over anlegg omfattet av denne avtalen. Avtalen vi også omfatte kjøp og montering av alle typer kjøleanlegg og varmepumper. Avtalen omfatter ikke anlegg/installasjoner som er i garantiperioden, men etter hvert som garantiperioden er over vil disse anleggene som hovedregel inntas i denne avtalen. Unntak kan forekomme. Service og vedlikehold av ishaller er ikke omfattet av denne rammeavtalen. Det tas forbehold om at bygg og/eller anlegg kan tas ut av bruk i avtaleperioden, og nye kan tilkomme, slik at etterspørselen av service og vedlikehold vil kunne variere og endre seg underveis. Listen over tjenester som rammeavtalen omfatter er ikke uttømmende. Øvrige tjenester som naturlig hører inn under fagområdene som denne rammeavtalen omfatter, vil kunne tilkomme dersom det i avtaleperioden oppstår behov for det. Rammeavtalen vil også kunne omfatte planlegging og prosjektering i tilknytning til avrop. Oppdragsgiver har inngått rammeavtale for ventilasjon og filter som for enkelte oppdrag vil grense opp mot eller overlappe oppdrag på denne avtalen. Oppdragsgiver vil i slike tilfelle søke å benytte avtalene på en mest mulig hensiktsmessig måte for oppdragsgiver. Oppdragsgiver har også inngått enkelte serviceavtaler for bygg som dermed ikke vil inngå i denne rammeavtalen. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å velge å ikke benytte rammeavtalen for gjennomføring av større varmepumpeinstallasjoner. Oppdragsgiver vil i disse tilfellene foreta særskilt kunngjøring på ordinær måte i henhold til den aktuelle lov og forskrift.

    Kontakt navn
    Torjan Haaland
    Kontakt telefon
    +47 05556
    Adresse
    Rådhusgaten 10, 5014 BERGEN

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
R0009EBE - Rammeavtale for vedlikehold og service av varmepumper, kjøle-, fryse- og avfuktingsanlegg
Lokasjon
Estimert verdi
44 000 000,00 kr
Varighet
48 måneder
Tildelingskriterium 1
Pris
Pris består av følgende priselementer, som blir lagt sammen til en samlet evalueringssum: Timepriser personell, multiplisert med et estimert antall. Påslagsprosent på materiale/varer, estimert forbruk multiplisert med (1 + påslagsprosenten). Vedlikehold og service av varmepumper, kjøle-, fryse- og avfuktingsanlegg fordelt på de ulike områdene og delkontraktene. Oppgitte volum er estimater til evalueringsformål og er ikke er bindende for oppdragsgiver. Se Bilag 4 - Prisbestemmelser og Bilag 4A - Prisskjema for ytterligere informasjon og hva som inngår i prisene. Dokumentasjonskrav: Utfylt Bilag 4A - Prisskjema lastes opp sammen med tilbudet.
Tildelingskriterium 2
Kvalitet - Caseoppgave
På en av våre skoler er det installert og i drift en væske/vann varmepumpe med kuldemedium R290 propan. Varmepumpen er plassert i energisentralen og er utformet som et «ventilert kabinett» løsning. Byggdrifter ved Etat for bygg og eiendom har tatt kontakt med dere for assistanse da gassdetektor i varmepumpen har gitt alarm. Vi forutsetter at alarmen er reell. Redegjør for hvordan dere vil planlegge, tilrettelegge og utføre reparasjonsarbeidene, i hele prosessen fra henvendelsen kommer inn til dere og til hele reparasjonen er fullført. Her må leverandøren ta frem punkter de mener er viktige for utførelse av dette oppdraget. Dokumentasjonskrav: Leverandørens egen løsningsbeskrivelse på maks 1200 ord totalt, som lastes opp sammen med tilbudet. Tiltakene bør være konkrete og vil være forpliktende ovenfor leverandør under avtaleperioden. Ord etter 1200 ord vil ikke bli evaluert av Oppdragsgiver (en framside er tillatt, og blir ikke medregnet i evalueringen). I tillegg så vil ikke ev. lenker/hyperkoblinger og/eller henvendelser til andre vedlegg bli evaluert av Oppdragsgiver.
Tildelingskriterium 3
Miljø - Caseoppgave
På et av våre sykehjem har vi et eldre kjøleaggregat som forsyner 5 ulike kjølerom. Anlegget er et såkalt «dx-anlegg» som benytter et syntetisk HFK kuldemedium som iht. EU’s f-gass regulativ er under utfasing. Det er konstatert at anlegget har lekkasje og mangler kuldemedium. Dette medfører at vi ikke klarer å holde tilfredsstillende temperatur i kjølerommene. Oppdragsgiver er åpne til hvilke tiltak som bør iverksettes, for å sikre at en ivaretar både miljøhensyn og et lavt klimaavtrykk både på kort og lang sikt. Leverandør bør redegjør for følgende; Anbefalte tiltak på kort sikt, og hvordan ivareta akutt behov for kjøling og miljøhensyn (vektes 30%). Anbefalte tiltak på lang sikt, og hvilke løsninger som kan være aktuelle, samt hvordan de kan sikre god driftsøkonomi, lang levetid og energieffektivitet (vektes 70%). Dokumentasjonskrav: Leverandørens egen løsningsbeskrivelse på maks 1200 ord totalt, som lastes opp sammen med tilbudet. Tiltakene bør være konkrete og vil være forpliktende ovenfor leverandør under avtaleperioden. Ord etter 1200 ord vil ikke bli evaluert av Oppdragsgiver (en framside er tillatt, og blir ikke medregnet i evalueringen). I tillegg så vil ikke ev. lenker/hyperkoblinger og/eller henvendelser til andre vedlegg bli evaluert av Oppdragsgiver.
Kvalifikasjonskrav 1

Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Leverandør skal være et lovlig registrert foretak. Dokumentasjon: For leverandører som er registrert i det norske Enhetsregisteret, er det ikke nødvendig å legge ved dokumentasjon. Oppdragsgiver vil kontrollere registreringen ved bruk av organisasjonsnummer oppgitt i leverandørens Mercell-profil. For leverandører som ikke er registrert i ovennevnte register må leverandør levere attest eller bekreftelse (tilsvarende firmaattest) for registrering i bransjeregister eller foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i det land hvor leverandøren er etablert. Slik attest skal ikke være utstedt mer enn 6 måneder før tilbudsfristens utløp.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner